Branding to nic innego jak rozwój i budowanie świadomości marki. Dobrze wyegzekwowany branding wyróżnia się na tle innych, a jego powiązane metody i strategie na długo pozostają w pamięci klientów. Najważniejsze są rzecz jasna menu i jakość jedzenia. Pamiętać należy jednak, że tylko Ci klienci, którzy dowiedzą się o istnieniu Twojego foodtrucka, mogą przekonać się o Twoich umiejętnościach kulinarnych.
Branding to nic innego jak rozwój i budowanie świadomości marki. Dobrze wyegzekwowany branding wyróżnia się na tle innych, a jego powiązane metody i strategie na długo pozostają w pamięci klientów. Najważniejsze są rzecz jasna menu i jakość jedzenia. Pamiętać należy jednak, że tylko Ci klienci, którzy dowiedzą się o istnieniu Twojego foodtrucka, mogą przekonać się o Twoich umiejętnościach kulinarnych.
Krok pierwszy – budowanie marki
Pierwszym fundamentalnym krokiem na drodze do stworzenia własnej marki jest wybór odpowiedniej nazwy oraz logo. Oba elementy mają ogromne znaczenie dla brandingu, dlatego poświęciliśmy im osobne sekcje. Podczas obmyślania nazwy oraz logo należy nakreślić kluczowe elementy tożsamości marki, a zarazem udzielić odpowiedzi na kwestie niezbędne do budowania marki w dalszych jej etapach. Szuka się zatem odpowiedzi na następujące pytania:
- Jacy są klienci należący do Twojej grupy docelowej? Co lubi moja grupa docelowa lub jak można ją zdefiniować? Jak należy odnosić się do mojej grupy docelowej?
- Co wyróżnia się w mojej ofercie, czyli co stanowi mój unikalny punkt sprzedaży (ang. USP)? Co mnie wyróżnia na tle konkurencji, a co sprawia, że jestem od niej lepszy?
- Jakie kolory, odcienie, czcionki i nadruki są nieodzownymi elementami mojego foodtrucka? Elementy te nie powinny podlegać jakimkolwiek zmianom przez cały okres rozwoju marki.
- Jaką historię chcę przedstawić swoją marką? Historie zapadają w pamięć na długie lata i zwiększają rozpoznawalność oraz lojalność klientów.
Odpowiedzi na powyższe pytania to fundament, na którym można budować i rozwijać markę. Poszczególne elementy powinny zostać zintegrowane z odpowiednimi działaniami marketingowymi i być zauważalne zarówno offline, jak i online.
Krok drugi – strategie offline w celu stworzenia unikatowej marki
Foodtrucki żyją z apetytów przemieszczających się mieszkańców miast. Trzeba więc przyciągnąć uwagę przechodniów, wyróżniając się spośród konkurencji na rynku. Istnieją różne strategie marketingowe, które nie tylko wzbudzają zainteresowanie, ale także wzmacniają branding. Obejmują one:
- design foodtrucka – na przykład za pomocą specjalnego lakieru lub naklejek
- tablice reklamowe z ofertą gastronomiczną ub sloganami – należy tu zwrócić szczególną uwagę na krótki okres trwania ofert czasowych
- markowe serwetki i opakowania – niedrogi sposób na zaprezentowanie swojego foodtrucka
- ubranie noszone podczas godzin pracy, czyli fartuchy czy t-shirty – zapewniają jednolity wygląd personelu i rodzinną atmosferę
- elementy szerokopojętego designu, takie jak flagi, chorągwie czy inne dekoracje – przyciągają wzrok i uzupełniają Twój design
- ulotki, plakaty i ogłoszenia w lokalnych gazetach – forma reklamy dla lokalizacji foodtrucka i godzin jego otwarcia
- wizytówki i karty promocyjne – zawierające wszelkie dane oraz specjalne oferty np. po uzyskaniu dziesięciu pieczątek
- markowe produkty dla prawdziwych fanów – niezbędne w przypadku, gdyby interes rozwinął się na szerszą skalę
Wszystkie wyżej wspomniane elementy powinny być zgodne z logo, treściami oraz kolorystyką Twojego foodtrucka. Design musi jednocześnie wyróżniać się na tle konkurencji dzięki swojej wyrazistej formie. Tylko wtedy Twoja marka zostanie wynagrodzona wysoką rozpoznawalnością.
W dalszym etapie rozwoju, potencjalny klient powinien oczywiście zainteresować się Twoją ofertą. Możesz to osiągnąć dzięki charakterystycznemu wystrojowi, wyjątkowemu menu, przyjaznym cenom i dobremu pierwszemu wrażeniu. Na pierwszy rzut oka aspekty te nie mają nic wspólnego z brandingiem. Warto jednak zaznaczyć, że dobra jakość, uczciwe ceny i wysokie standardy higieny również przyczyniają się pozytywnie do rozpoznawalności marki. Klient łączy swoje doświadczenie kulinarne z logo, które później dostrzeże wszędzie dzięki odpowiednim strategiom brandingowym. W ten oto sposób wzmacnia się więź miedzy klientem a marką, która jest sekretem długoterminowego sukcesu. Można to osiągnąć na przykład poprzez rozbudowany marketing lub własną stronę internetową.
Krok trzeci – strategie online w celu wzmocnienia więzi miedzy klientem a marką
Aby zwiększyć zasięg i renomę marki, niezbędna jest „obecność” foodtrucka w Internecie. Dzięki tym oto elementom, gwarantujemy, że szybko, łatwo i przyjemnie zaistniejesz w sieci:
- Własna strona internetowa z nazwą marki w domenie oraz własnym logo
- Portale na kanałach społecznościowych, takich jak Instagram i Facebook, oraz marketing za pośrednictwem influencerów
- Blogi, filmiki lub poradniki (na przykład przepisy lub wskazówki kulinarne)
- Marketing e-mailowy w celu informowania klientów o nowościach i nadchodzących wydarzeniach
Warto również pomyśleć o marketingu afiliacyjnym, marketingu w wyszukiwarkach (np. reklamy w wynikach wyszukiwania) lub tzw. display-marketing (np. w postaci banerów na poszczególnych stronach internetowych). Należy jednak rozważyć ze sporym wyprzedzeniem, ile czasu realnie będziesz mógł poświęcić na każdą z pozycji.
W większości przypadków, powyższe trzy kroki powinny w zupełności wystarczyć, aby znacząco zwiększyć rozpoznawalność marki wśród potencjalnych klientów. Gwarantujemy, że trzymanie się niniejszych zaleceń sprawi, że klienci szybko znajdą nowości i promocje publikowane przez Ciebie w sieci oraz na portalach społecznościowych.
-
Grill kontaktowy – 1800 W
559,00 zł519,00 zł - Frytownica – 2 x 13 litrów – termostat E.G.O. 1 099,00 zł
- Grill rolkowy – 11 rolek – stal nierdzewna 829,00 zł
-
Płyta grillowa – 55 cm – gładka – 3000 W
769,00 zł699,00 zł
Krok czwarty – zasady warunkujące powstanie prosperującej marki foodtruckowej
Kiedy opracujesz strategię marketingową korzystając z powyższych rad, większość pracy będziesz miał już za sobą. Wystarczy jedynie:
- zachować autentyczność
- wdrażać swoją strategię konsekwentnie
- regularnie tworzyć treści w celach marketingowych i aktualizować wszystkie informacje
- mieć oko na swoją grupę docelową i reagować na jej potrzeby
- pozostać w kontakcie z klientami, na przykład poprzez ogłoszenia, degustacje lub ankiety
A jako wisienka na torcie, pobierz więcej wskazówek marketingowych naszych ekspertów o tym, jak poprawnie budować swoją własną markę. Jeśli temat Cię zaciekawił, zapoznaj się z naszym artykułem jak zrobić foodtrucka.
Udostępnij