Foodtruck jest czymś więcej niż zwykłą budka z fastfoodem, więc powinien wyróżniać się na tle konkurencji jako niezależna marka. Obejmuje to również odpowiednią strategię marketingową. Tradycyjnie przedstawiamy Wam rozwiązanie w pięciu prostych krokach.
Foodtruck jest czymś więcej niż zwykłą budka z fastfoodem, więc powinien wyróżniać się na tle konkurencji jako niezależna marka. Obejmuje to również odpowiednią strategię marketingową. Tradycyjnie przedstawiamy Wam rozwiązanie w pięciu prostych krokach.
Foodtruck a strategia marketingowa
Strategia jest jedną z najważniejszych początkowych kwestii. Dlaczego? Ponieważ bez planu, możesz jedynie poruszać się w poziomie. Poniżej najdziesz najważniejsze punkty, które wprowadzą Cię w temat i pomogą Ci zrozumieć jakie działania musisz wykonać, aby stworzyć dobrą strategię marketingową.
Analiza rynku
Chodzi rzecz jasna o zrozumienie rynku oraz klientów należących do grupy docelowej. Powinieneś przyjrzeć się również konkurencyjnym foodtruckom oraz przemyśleć główny powód ich sukcesu. Analiza jednak nie kończy się na tym. Warto również wziąć pod lupę wszystkie marnie wyegzekwowane interesy foodtruckowe. Co mogło być powodem ich upadku? W jakich portalach społecznościowych powinien zaistnieć mój foodtruck? Jakie są moje preferencje, a co cenię sobie najmniej? Która lokalizacja jest niedroga? Które dania są teraz modne? Odpowiedzi na te i inne pytania są ważnym punktem wyjściowym do stworzenia własnej strategii marketingowej
Ustalanie celów
Po przeprowadzeniu powyższej analizy należy określić, co tak naprawdę chcesz osiągnąć jako właściciel foodtrucka. Czy zależy Ci na zwiększeniu świadomości klientów? Na regionalnym charakterze marki czy rozpoznawalności na całą Polskę? Chcesz zwiększyć sprzedaż, czy może polepszyć wizerunek marki? Odpowiednią strategię można opracować tylko i wyłącznie po określeniu wartości najbardziej cenionych przez właściciela foodtrucka.
-
Grill rolkowy – 11 rolek – teflon
979,00 zł889,00 zł - Podgrzewacz do hot dogów – bolce na bułki do hot dogów 689,00 zł
-
Opiekacz Salamander – 3250 W – kwarcowe grzałki
789,00 zł719,00 zł -
Grill kontaktowy – 1800 W
519,00 zł469,00 zł
Strategia
Kolejnym krokiem jest planowanie strategii, czyli wyznaczanie najbardziej optymalnych środków do postawionych celów. W jakim okresie powinny zostać zanotowane pierwsze wyniki firmy i kiedy można uznać cel za osiągnięty? W drugiej części wymienione zostaną niektóre warianty oraz ich efekty końcowe. Nakreślimy niezbędne środki przypisane każdej z opcji oraz pokażemy w jaki sposób można stworzyć grafik zadań.
Budżet
Warto zadać sobie również pytanie, ile mogą kosztować wszelkie kwestie związane z marketingiem. Należy wziąć pod uwagę fakt, że istnieje wiele sposobów na bezpłatną reklamę dla Twojego interesu. Portale społecznościowe mogą okazać się tutaj kluczowe, zwłaszcza jeśli chcesz zwiększyć rozpoznawalność foodtrucka wśród grupy docelowej. Zamiast pieniędzy, należy po prostu zainwestować swój cenny czas.
Monitorowanie inwestycji
Po określeniu czasu, jaki można poświęcić na zrealizowanie celu, należy sprawdzić, czy cele zostały osiągnięte. Czy wzrosła liczba followersów na Instagramie? Czy wzrosła sprzedaż? Ważne jest, aby przeanalizować dotychczasowe osiągnięcia i, w razie potrzeby, dostosować strategię lub całkowicie ją zmienić, jeśli postawione sobie cele nie zostaną osiągnięte w wyznaczonym czasie. Jeśli foodtruck odnosi sukces za sukcesem, należy zwiększyć środki. Monitorowanie finansowych osiągnięć umożliwia wprowadzanie poprawek bez zbędnego marnowania czasu i pieniędzy.
Z odpowiednimi zasobami, Twoja budka z jedzeniem stanie się foodtruckiem o niepodważalnej renomie
Dobrą wiadomością jest to, że promowanie foodtrucka może się odbyć przy niewielkim lub nawet zerowym budżecie. Istnieje wiele sposobów, szczególnie za pośrednictwem Internetu, dzięki którym zwrócisz uwagę klientów na swojego foodtrucka oraz na serwowane w nim dania. Oto najbardziej powszechne formy reklamy:
Własna strona internetowa
Nawet jeśli na początku nie wydaje się ona istotna, strona internetowa jest niezbędnym elementem każdego interesu. Witryny można tworzyć w systemie modułowym przy niewielkich kosztach i za pomocą zaledwie kilku kliknięć. Należy zwrócić uwagę na następujące kwestie:
- Nazwa domeny powinna zawierać nazwę foodtrucka. Adres domeny powinien być krótki i łatwy do zapamiętania.
- Projekt strony powinien nawiązywać do wyglądu foodtrucka, zaś logo powinno mieścić się w centralnym punkcie witryny.
- Treści takie jak nazwy dań, ceny i lokalizacja muszą być zawsze zgodne z aktualnym stanem rzeczy.
- Oczywiście warto również zadedykować część strony na wpisy zachęcające do odwiedziń, zakładki opisujące zespół, przepisy kulinarne, porady czy inne dodatkowe treści.
- Dane kontaktowe, takie jak adres e-mail i numer telefonu, powinny znajdować się w dobrze widocznych miejscach, podobnie jak linki do wszystkich portali społecznościowych.
-
Płyta grillowa – 55 cm – gładka – 3000 W
769,00 zł699,00 zł - Frytownica – 2 x 13 litrów – termostat E.G.O. 1 099,00 zł
- Bemar – 30 l – 5 x GN 1/2 1 349,00 zł
- Opiekacz do kebaba – 8400 W – gaz ziemny
Portale społecznościowe
Portale społecznościowe są idealnym sposobem na bezpłatne lub niedrogie zwiększenie rozpoznawalności foodtrucka. Oto przegląd najważniejszych portali społecznościowych:
- Facebook – prawdopodobnie najbardziej powszechny portal. Facebook staje się jednak coraz mniej istotnym portalem społecznościowym dla młodszych grup docelowych.
- Instagram – idealny portal do zamieszczania zdjęć kulinarnych poczynań. #Foodporn będzie tu najbardziej adekwatnym hashtagiem.
- Twitter – ze względu na nacisk na wpisy o ograniczonej liczbie znaków, Twitter nie jest uważany za optymalny portal dla interesów foodtruckowych.
- LinkedIn – portal, za pośrednictwem którego można szybko znaleźć pracowników lub skontaktować się z ludźmi z doświadczeniem w zawodzie.
Udostępniane treści powinny być zawsze interesujące, zabawne lub przydatne. Stare porzekadło „jeden obraz jest wart więcej niż tysiąc słów” obowiązuje również w nowoczesnych portalach społecznościowych. Szczególnie jeśli chodzi o jedzenie. I pamiętaj – mniej znaczy więcej! Spam w mediach społecznościowych jest nie tylko denerwujący, ale i karany. Powodem tego jest fakt, iż spamowe posty generują znacznie mniej wyświetleń.
Oceny i opinie w aplikacjach gastronomicznych i Google
Klient nie jest wyłącznie zainteresowany ofertą menu przed podjęciem decyzji. Ważną rolę odgrywają również oceny i opinie w Google czy portalach typu TripAdvisor. Pomagają nie tylko w podjęciu decyzji, ale mogą również dostarczyć cennych informacji o Twojej firmie. Czy czas oczekiwania jest zbyt długi, a ceny zbyt drogie? A może składniki nie były wystarczająco świeże? W takich przypadkach nawet najlepsze strategie marketingowe nie pomogą. Jeśli jednak zapewniona jest wysoka jakość usług, recenzje klientów zawsze będą na wagę złota. A może zamiast napiwków poproś klientów o lajki? W ten sposób będziesz mógł znacznie szybciej wygenerować pozytywne opinie i zwiększyć grono followersów.
-
Grill rolkowy – 7 rolek – stal nierdzewna
589,00 zł559,00 zł -
Nóż do kebaba – 8000 obr./min – Royal Catering – ostrza 80 mm
1 299,00 zł1 199,00 zł -
Frytownica elektryczna – 2 x 10 l – kurki spustowe – 230 V
989,00 zł899,00 zł - Grill kontaktowy – 2 x 1800 W 999,00 zł
Portale foodtruckowe
Polecamy rejestrację na portalach takich jak:
- foodtruckportal.pl
- feelgoodfood.pl
Strony te pozwalają na szybką rejestrację w celu upublicznienia foodtrucków na skalę krajową.
Są to najważniejsze portale foodtruckowe, które są niedrogie, łatwe w użyciu i pozwalają na szybkie osiągnięcie zamierzonych celów. Innymi opcjami online-marketingowymi są portale takie jak YouTube, blogi lub klasyczny marketing e-mailowy, a także newslettery. Należy rozważyć, czy aktywność w sieci odbędzie się bezpłatnie i przy niewielkim nakładzie czasowym, czy też wszelkie obowiązki powinny zostać przejęte przez agencję marketingową. Dzięki tej drugiej opcji, profesjonaliści będą mogli zadbać o wirtualny image Twojego foodtrucka. Z drugiej strony, Na takiej usłudze cierpi nie tylko portfel, ale również autentyczność interesu poprzez treści wstawiane przez agencję, a nie osoby pracujące w foodtrucku.
Środki te są szczególnie przydatne do budowania marki i renomy foodtrucka. Jednak nawet bez nich można skutecznie przyciągnąć klientów oraz zwiększyć sprzedaż przy niewielkim, a nawet zerowym budżecie.
- Sam foodtruck powinien stanowić obiekt przykuwający uwagę przechodniów. Wpadający w oko lakier na tle eleganckiego designu lub folia przylepna z logo przyciągną uwagę klientów i sprawią, że foodtruck zapadnie na długo w pamięć.
- Tablice z rozpisaną ofertą gastronomiczną to niedrogi sposób na wyróżnienie się na tle konkurencji. Zawsze należy zwracać uwagę na to, czy wypisana oferta jest dalej aktualna!
- Serwetki i opakowania na wynos z logo foodtrucka nie są tanie, lecz zapewniają zwiększoną rozpoznawalność.
- Fartuchy czy t-shirty z logo lub odpowiednimi barwami zapewniają jednolity wygląd pracowników. Są oni dzięki temu postrzegani jako jeden zespół.
- Poszczególne elementy designu, takie jak flagi i dekoracje, mogą zostać zinterpretowanie jako przerost formy nad treścią. Dzięki nim wyróżnisz się jednak na tle konkurencji.
- Ulotki, plakaty i reklamy w lokalnych gazetach są szczególnie przydatne przy ogłaszaniu lokalizacji oraz godzin otwarcia.
- Wizytówki lub karty rabatowe (np. darmowy posiłek po zebraniu dziesięciu pieczątek) należy zaopatrzyć w adres internetowy, adres e-mail oraz prośbę o śledzenie foodtrucka na portalach społecznościowych.
Wyżej wymienione sugestie nie stanowią wszystkich możliwych opcji, a powinny wyłącznie naprowadzać w kwestiach marketingowych. Wybór zależy od preferencji właściciela, grupy docelowej, celów marketingowych i oczywiście budżetu oraz ograniczeń czasowych. Podstawowe środki dostępne są przy niewielkim wysiłku, a każdy właściciel foodtrucka powinien z nich skorzystać!
Jeśli posiadasz środki finansowe na promocję, w materiale video znajdziesz odpowiedzi na to, jakie opcje płatnej reklamy warto wypróbować.
Jeśli temat Cię zaciekawił, zapoznaj się z naszym artykułem jak zrobić foodtrucka.
- Piec do pizzy – wysokotemperaturowy piec do pizzy ze stali nierdzewnej 1 249,00 zł
- Płyta grillowa – ryflowana – 60 cm – 2 x 3200 W 1 149,00 zł
-
Frytownica – 10 litrów – 3200 W – timer
439,00 zł399,00 zł -
Frytownica elektryczna – 2 x 16 l – 400 V – szafka
2 699,00 zł2 449,00 zł
Udostępnij