Podrasowany foodtruck przyciągający uwagę klientów w niewielkich miastach będzie cieszył się znacznie mniejszą sprzedażą podczas imprez masowych, takich jak festiwale muzyczne czy uliczne. Powodem tego jest konkurencja, która zawsze jest tam, gdzie gwarancja szybkiego zysku. Klasycznym foodtruckom bez strategii brandingowej trudno jest przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów nawet w małych miastach. Dzięki naszym wskazówkom, pokażemy jak wyróżnić się w każdej sytuacji na tle innych foodtrucków.
Podrasowany foodtruck przyciągający uwagę klientów w niewielkich miastach będzie cieszył się znacznie mniejszą sprzedażą podczas imprez masowych, takich jak festiwale muzyczne czy uliczne. Powodem tego jest konkurencja, która zawsze jest tam, gdzie gwarancja szybkiego zysku. Klasycznym foodtruckom bez strategii brandingowej trudno jest przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów nawet w małych miastach. Dzięki naszym wskazówkom, pokażemy jak wyróżnić się w każdej sytuacji na tle innych foodtrucków.
- 1. Twoje menu to Twoja najcenniejsza forma reklamy!
- 2. Twój foodtruck to Twoja marka!
- 3. Dekoracja foodtrucka, czyli Twój wabik na klientów
- 4. Niech Twój foodtruck będzie dla klientów niezapomnianym kulinarnym doznaniem!
- 5. Twoi pracownicy to Twój kapitał
- 6. Klient, czyli analityk finansowy, doradca i chodzące źródło reklamy w jednym
1. Twoje menu to Twoja najcenniejsza forma reklamy!
Najważniejsze jest oczywiście smaczne jedzenie i doskonała jakość dań. Nawet najlepszy branding na nic się nie zda, jeśli serwowane potrawy są bez smaku, jeśli gotujesz na starym oleju lub jeśli Twoje przyrządy kuchenne są niezdatne. Standardy świeżości i higiena to absolutna podstawa.
Oprócz wysokiej jakości potraw i standardów higieny, każdy foodtruck powinien wyróżniać się na tle konkurencji swoją ofertą gastronomiczną zawierającą unikatowe dania i napoje. To, co wybije Twój interes ponad inne, to egzotyczna kuchnia, niecodzienne połączenie składników, tradycyjne dania w nowoczesnym wydaniu lub z ciekawymi dodatkami, takimi jak sosy, dipy, drinki czy szeroki wybór deserów. Oczywiście nie opłaca się opracowywać nowego menu co event, jednak warto mieć na uwadze fakt, że niewielkie zmiany mogą mieć duży wpływ na Twój sukces. Niecodzienne napoje, a wśród nich lemoniady domowej roboty lub kraftowe piwa, znacznie przyczynią się do zwiększonych zysków.
Innym sposobem na proste poszerzenie oferty gastronomicznej oraz szybsze dotarcie do grup docelowych jest wybór dań, których przygotowanie bazuje na popularnych koncepcjach żywnościowych. Dania niskokaloryczne lub bogate w białko mogą na przykład spodobać się miłośnikom fitnessu. Dania wegetariańskie czy wegańskie są obecnie standardowymi pozycjami w każdym menu, a także zapewniają zainteresowanie większego grona klientów. Menu, w skład którego wchodzą odmiany popularnych potraw niezawierających glutenu lub laktozy, może również stanowić zagrożenie dla Twojej konkurencji.
Oferty sezonowe również wchodzą tutaj w grę. Dania można na przykład urozmaicić szparagami lub kurkami. Albo co powiesz na miskę truskawek w czerwcu lub porcję malin w lipcu? Zupy zimą, a sałatki latem? Sezonowe potrawy i składniki są wielbione ze względu na ich ograniczoną dostępność i mogą przyczynić się do wzmożonej sprzedaży.
Jednak przy wyborze dań nie należy zapominać o ogólnej koncepcji Twojego foodtrucka. Dania powinny zostać dobrane w sposób spójny i zgodny z Twoją pierwotnie założoną filozofią. W przeciwieństwie do klasycznego foodtrucka, klienci wymagać będą znacznie więcej od składników i formy przygotowania dań. Aby móc osiągać pożądane obroty, ograniczenie oferty menu do pięciu lub sześciu pozycji wydaje się najbardziej sensownym rozwiązaniem podczas ulicznych festiwali kulinarnych.
Ograniczenie oferty menu na konkretny event jest uzależnione od grupy docelowej. Jakie grupy wiekowe zjawią się na evencie? Które dania uważa się za ulubione pozycje danej grupy docelowej? Należy się zaopatrzyć w wystarczających ilościach, zaś dania przygotowywać zgodnie z zapotrzebowaniem. Jakie są ich ulubione napoje? Warto również rozważyć to, jak dana grupa docelowa się zachowuje, a co uważa za zbędne. Odgrywa to nie tylko ważną rolę w doborze potraw, ale również dekoracji czy nawet muzyki. Ale o tym później.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o koncepcji foodtrucka i wyborze potraw, znajdziesz wiele wyśmienitych wskazówek w tym oto filmiku od naszego eksperta kulinarnego Michała Orłowskiego.
Michał pokazał już swoje umiejętności kulinarne na kilku kontynentach, a obecnie planuje własny foodtruckowy projekt. Dzięki temu doskonale zna wyzwania i problemy związane z opracowywaniem projektu i jego wdrażaniem.
2. Twój foodtruck to Twoja marka!
W przeciwieństwie do klasycznej budki z przekąskami, foodtruck jest pewnego rodzaju niezależną marką. Jako centralny punkt działań, foodtruck prawie zawsze przyciąga wzrok przechodniów. Foodtrucki nienawiązujące do własnej marki z pewnością nie będą oblegane podczas większych eventów. Kolorystyka i logo to dwa najważniejsze elementy przyciągające uwagę. Powinny być zarówno oryginalne, jak i pasować do nazwy i oferty. Każdy, kto zaczyna rozwijać swój biznes foodtruckowy, a nie posiada opracowanego designu lub koncepcji, znajdzie wiele istotnych informacji w poniższych artykułach:
- Jak nazwać mojego foodtrucka?
- Stwórz idealne logo dla swojego foodtrucka (lub powierz to zadanie innym)
- Działania marketingowe i skuteczna reklama dla Twojego foodtrucka
Nasz gastro-ekspert przygotował również i w tej kwestii kilka wskazówek – na przykład podczas wywiadu z foodtruckerem Marvinem Simonem , właścicielem Nimms Mitchen. Marvin Simon specjalizuje się w gofrach ziemniaczanych w wersji słodkiej i fit. Na rynku foodtruckowym działa od ponad pięciu lat.
Po określeniu koncepcji i designu (kolorystyka, czcionki itp.) ważne jest, by konsekwentnie wdrażać ten sam styl we wszystkich elementach. Są to na przykład markowe opakowania na wynos, koszulki, tablice lub banery. Powyższe kroki muszą zostać podjęte, by stworzyć silną, rozpoznawalną markę zapadającą w pamięć klientów na długie lata. Entuzjastyczni klienci mogą wówczas łatwo zidentyfikować ulubiony foodtruck spośród konkurencji.
Lista ważnych elementów interesu nie kończy się jednak na wyglądzie zewnętrznym. Klienci foodtrucków mają bezpośredni wgląd na to, jak przygotowywane jest ich zamówienie. Foodtruck zacznie wzbudzać zaufanie, a klient będzie gotowy wyciągnąć portfel tylko i wyłącznie wtedy, kiedy wnętrze będzie prezentować się w sposób czysty i higieniczny. Dania przygotowywane w sposób ciekawy dla ludzkiego oka przez kucharzy, którzy łatwo nawiązują kontakt z innymi, to nic innego jak magnes na ciekawskich klientów. Jeśli jesteś otwarty na innych, nie powinieneś nigdy tego ukrywać podczas pracy w foodtrucku. Nie musisz zachowywać się nachalnie, lecz pamiętaj o odważnym podejściu do ludzi. Większość klientów lubi pożartować – o ile żarty nie zajdą za daleko.
Wszystko jest kwestią umiaru i dobrego smaku. „Wszystko jest trucizną, decyduje tylko dawka” – słowa Paracelsusa mają swoje zastosowanie nawet w kwestii foodtrucków. Kreatywne przysposobienie nie powinno zatem stać na drodze rozwoju interesu. Przerost formy nad treścią może zadziałać odstraszająco. Należy zatem zachować umiar, by klienci nie czuli się przytłoczeni. Najlepszym rozwiązaniem jest kompromis między prowokacyjnym a eleganckim oraz jednocześnie jednolitym stylem.
W skład skutecznej strategii marketingowej wchodzi jednak znacznie więcej, niż nam się wydaje. Więcej o tym, jak rozwijać własną markę i prowadzić kampanie reklamowe na rzecz foodtrucka, znajdziesz w naszym osobnym artykule. Przeczytasz tutaj o bezpłatnych i płatnych metodach oraz o tym, jak można opracować odpowiednią strategię dla własnej oferty gastronomicznej. Nasz zespół ekspertów zebrał wiele wskazówek dotyczących rozwoju marki i marketingu. Wszystkie wpisy, które pojawiły się na naszym kanale gastro-live, możesz z łatwością znaleźć w archiwum.
- Opiekacz do kebaba – 6000 W – elektryczny 2 999,00 zł
- Płyta grillowa – 72,5 cm – gładka – 2 x 2200 W 1 399,00 zł
-
Płyta grillowa – 75 cm – gładka/ryflowana – 2 x 3200 W
1 999,00 zł1 799,00 zł - Bemar z osłoną – 3 x GN 1/2 1 049,00 zł
3. Dekoracja foodtrucka, czyli Twój wabik na klientów
Przejdźmy od razu do sedna tego, w jaki sposób możesz wyróżnić swojego foodtrucka na tle innych oraz jak przyciągnąć klientów w kilku prostych krokach. Niemożliwym jest zmiana designu foodtrucka co event, jednak wygląd zewnętrzny można w bardzo prosty sposób dopasować do rodzaju wydarzenia. Podczas większych zgromadzeń, flagi, neony lub banery zachęcają klientów do bliższego kontaktu i wzniecają zainteresowanie.
Pamiętaj, aby pozostać wiernym swojemu stylowi! Neon idealnie komponuje się z foodtruckiem przypominającym amerykańską restaurację z lat 70-tych, jednak jest zupełnie nie na miejscu w przypadku wegańskich biotrucków, które znacznie lepiej wyglądają w akompaniamencie banerów, flag lub bardziej wyszukanych dekoracji w postaci roślin ozdobnych.
Warto więc zastanowić się nad tym, jakie skojarzenia rodzi oferta gastronomiczna foodtrucka. Weźmy na przykład foodtruck serwujący meksykańskie potrawy. Jaka jest pierwsza rzecz, która przychodzi Ci na myśl, kiedy myślisz o Meksyku? Zapisz wszystkie skojarzenia i przemyślenia. Na potrzeby powyższego przykładu można stworzyć następującą listę: barwne odcienie, kwiaty, Frida Kahlo, Sugar Skulls, Carlos Santana, kaktusy, papryczki chili, tequila i cytryny, Desperados, maczety, El Chapo, Día de Muertos, La Cucaracha, Luis Buñuel, Mariachi itp. Już przy pierwszej burzy mózgów pojawia się wiele pomysłów, które można łatwo wdrożyć jako elementy dekoracyjne. Należy zastanowić się nad panującymi trendami. Frida Kahlo jest obecnie na topie i wygląda na to, że szybko się nie znudzi. Można zatem poszukać lokalnych artystów, którzy zaprojektują odpowiedni plakat, a nawet wykorzystają foodtruck jako „płótno”. Jeśli postawisz kilka dużych kaktusów i parę leżaków, goście będą mogli poczuć się jak w Meksyku. Dodanie odpowiedniej muzyki sprawi, że goście nie będą mogli przejść obojętnie obok Twojego foodtrucka. Spotify posiada w zanadrzu playlisty z przedziwnymi coverami utworów takich zespołów jak Radiohead czy Nirvana w stylu meksykańskiej muzyki ludowej. Sprawią one, że prawie każdy przystanie obok, by posłuchać tej niecodziennej kombinacji.
Dekoracje nie powinny wyglądać tandetnie. Znacznie lepiej prezentować się będą elementy dekoracyjne wysokiej jakości, niż dowolnie ustawiona tanie badziewia. Nawet jeśli przyciągniesz uwagę za pomocą dekoracji, pamiętaj, że wystrój nie powinien być przesadzony. Zbyt wiele elementów niepasujących do ogólnej koncepcji potrafi zadziałać na niekorzyść foodtrucka. Bądź kreatywny i oryginalny, ale pozostań wierny swojemu stylowi i nie przesadzaj ze szczegółami.
4. Niech Twój foodtruck będzie dla klientów niezapomnianym kulinarnym doznaniem!
Samo smaczne jedzenie nie wystarczy, aby odnieść sukces. Celebrowanie jedzenia stało się swojego rodzaju eventem. Podczas gdy #Foodporn króluje jako hashtag na Instagramie, wykonanie zdjęcia apetycznie wyglądającej potrawy jest równie ważne jak zaspokojenie głodu. Chodzi tu przede wszystkim o emocje i doznania klientów, o które Ty, jako właściciel foodtrucka, powinieneś się zatroszczyć. Obejmuje to nie tylko pyszne, ale i wizualnie atrakcyjne dania, które można dobrze sfotografować, najlepiej na tle unikatowego i w pełni wyposażonego foodtrucka.
Liczą się również ogólne doznania jakie towarzyszą klientom podczas pobytu przy foodtrucku. Do przepysznie wyglądających posiłków klienci zawsze powinni mieć do wyboru szeroką gamę napojów. Ze względu na ograniczoną przestrzeń, należy dokładnie rozważyć ich wybór podczas tworzenia menu oraz sprzedawać te, które nie są powszechnie dostępne w każdym barze z przekąskami. Lemoniady lub kraftowe piwa są tu jak najbardziej na miejscu. Przy odpowiednim wyposażeniu sprzedawać można również mrożone herbaty. Wina wywodzące się z tego samego regionu co dania mogą wzbogacić ofertę i doznania kulinarne.
Praktyczne przedmioty mogą również zamienić przekąskę w kulinarne przeżycie. Stoły i ławki są rzadkim widokiem podczas dużych imprez, lecz sprawdzą się idealnie, kiedy klienci potrzebują krótkiej przerwy na posiłek. Przyciągające wzrok leżaki, pufy i parasole z logo i kolorystyką foodtrucka sprawią, że pobyt będzie przyjemniejszy.
- Granitor – 2 x 6 l – minimalna temperatura -20°C – funkcja do lodów 5 099,00 zł
- Granitor – 3 x 12 l 6 299,00 zł
- Gofrownica – 1300 W – okrągła 459,00 zł
- Szafa chłodnicza – 590 l – biała
5. Twoi pracownicy to Twój kapitał
Eventy takie jak uliczne festiwale kulinarne zwykle nie są warte zachodu, jeśli nie zatrudniasz nikogo, prócz siebie. Niezbędne jest zaangażowanie większej ilości osób, by udział w evencie się opłacił. Dobrzy pracownicy to niemal zawsze gwarancja zysku.
Dobrze współpracujący pracownicy stają się zgranym zespołem tylko wtedy, gdy zostaną określone ich obowiązki i zadania w sposób jasny i klarowny. W przypadku trzyosobowego zespołu, pierwszy członek zespołu może przykładowo przyjmować i realizować zamówienia, drugi przygotowywać dania, zaś trzeci podawać je do stołu. Dzięki jasno określonym zadaniom żaden pracownik nie koliduje z drugim, a wszelkie procesy przebiegają sprawnie. Ważne jest równomierne rozprowadzenie obowiązków między pracownikami. Osoba z poczuciem humoru nie powinna pracować przy kasie ani przejmować obowiązków kulinarnych, lecz powinna mieć bezpośredni kontakt z klientami podczas podawania potraw. Czas pokaże szybko, gdzie najlepiej sprawdzą się Twoi pracownicy. Jeżeli opracowali oni określony sposób działania między sobą, nie należy pod żadnym pozorem wprowadzać jakichkolwiek zmian na potrzeby jednego eventu. Zmiany powodowałyby wyłącznie stres, niezadowolenie, i niepokój wśród pracowników oraz klientów.
Truizmem jest fakt, że sprzedaż wzrasta wraz z bardziej przyjaznym podejściem do klienta. Wiedza ta jest podstawą często zapominaną w stresujących sytuacjach. Nie zaszkodzi przypominać o tym swoim pracownikom od czasu do czas w sposób przyjazny i motywujący. Klienci zawsze dostrzegą dobre nastroje pracowników i ich przyjazną postawę, co sprawi, że będą oni mogli się zrelaksować i poczuć naprawdę mile widziani.
Odzież to także bardzo ważny i prosty sposób na zaprezentowanie swojego foodtrucka. Jednolite stroje, t-shirty lub fartuchy z logo firmy nie tylko zgrają się z ogólną koncepcją, ale także sprawią, że zespół będzie się prezentował jak jedna rodzina. Uważaj na przesadne stroje i przebrania. Pracownicy powinni wyglądać autentycznie i dobrze się czuć w firmowym stroju. Tylko w ten sposób mogą wykonać dobrą robotę i zarazić klientów swoim entuzjazmem i być może zachęcić ich do ponownych odwiedzin.
- Frytownica – 2 x 13 litrów – termostat E.G.O. 1 099,00 zł
-
Grill kontaktowy – 2200 W
679,00 zł619,00 zł -
Płyta grillowa – 75 cm – gładka/ryflowana – 2 x 3200 W
1 999,00 zł1 799,00 zł - Grill rolkowy – 11 rolek – stal nierdzewna 829,00 zł
6. Klient, czyli analityk finansowy, doradca i chodzące źródło reklamy w jednym
Gdy klienci zwrócą już swoją uwagę na foodtrucka i spróbują niektórych potraw, czas najwyższy dowiedzieć się na temat ich odczuć. Klienci są czymś więcej niż generatorami zysku. Wykorzystaj w pełni ich obecność! Dużą zaletą foodtrucka jest bezpośredni kontakt z klientem. Otrzymujesz natychmiastową informację zwrotną na temat wykonanych dań bez konieczności badania rynku. W dobie Instagrama i Facebooka, klienci mogą również pozytywnie wpłynąć na rozpoznawalność i zasięgi foodtrucka. Oba czynniki są istotne dla sukcesu i nie należy ich lekceważyć. Duża liczba odwiedzających uliczne festiwale lub podobne eventy to wspaniała okazja na uzyskanie cennego feedbacku, której nie można przegapić.
Nawet jeśli praca podczas eventów jest czymś stresującym, warto zapytać klientów, co oceniają pozytywnie, a co negatywnie, kiedy kolejki po jedzenie już ucichną. Często wystarczy proste pytanie, czy dana potrawa smakowała. Nie warto jednak wykraczać poza granice uprzejmości klienta. Większość gości automatycznie odpowiada „tak, dziękuję” lub odruchowo kiwa głową. Możesz uzyskać bardziej szczegółowe odpowiedzi zadając konkretne pytania. Jeśli do oferty gastronomicznej został niedawno dodany nowy dip, warto o tym wspomnieć, jednocześnie pytając, czy wyróżnia się on na tle innych smaków. Zagajenia typu: „Niedawno odkryliśmy ten browar. Jak smakuje Ci ich piwo?” lub „Udało nam się ostatnio nawiązać kontakt z graficiarzem, który zaprojektował naszego foodtrucka. Jak ci się podoba jego dzieło?” są również jak najbardziej na miejscu. Jeśli klient jest chętny kontynuować rozmowę, możesz zadawać kolejne pytania i omawiać dogłębniej kwestie, które nie przypadły mu do gustu. Dzięki pytaniom takim jak „Co zrobiłbyś inaczej?” lub „Masz może jakiś pomysł jak urozmaicić smak dipa?” na pewno nie nadużyjesz uprzejmości klientów. Należy jednak uważać, by nie zabrzmieć nieprofesjonalnie. jeśli jesteś jednak przekonany co do swojej oferty gastronomicznej i tylko chwilowo nie znasz odpowiedzi na jedno pytanie, Twoja autentyczność w żaden sposób nie powinna zrazić ani zirytować odwiedzających klientów.
Drugim kluczowym aspektem jest aktywność na portalach społecznościowych, czyli arcyważnych kanałach marketingowy foodtrucków. Posty, polubienia i komentarze mogą zarówno wzmocnić markę, jak i zwiększyć jej zasięg. Oprócz własnej strony internetowej należy również stworzyć profile na portalach takich jak Facebook czy Instagram i regularnie zapełniać je aktualnymi treściami. Można również zatroszczyć się o stworzenie kart promocyjnych na pieczątki (np. gwarantujących darmową wyżerkę po zebraniu dziesiątej odbitki), na których to klienci zachęcani są śledzić poczynania foodtrucka na Facebooku i Instagramie. Kod QR umieszczony w odpowiednim miejscu może również skierować klientów na konkretny portal i zachęcić ich do polubienia i komentowania.
Alternatywą jest również prośba o lajka zamiast napiwków. To samo tyczy się recenzji w Google, czy np. TripAdvisor. Aby jednak przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów na portalach społecznościowych, należy zadbać o odpowiedni wygląd strony. Wizualnie apetyczne potrawy są często fotografowane i udostępniane na Instagramie. Jeśli przyczepa prezentuje się dobrze z zewnątrz, dania można idealnie uchwycić na tle foodtrucka i podbić media społecznościowe z hashtagiem #Foodporn. Zawsze należy jednak pamiętać, że wraz z kończącym się eventem otwierają się nowe możliwości. Im więcej osób odkryje zdjęcia foodtrucka oraz jego kulinarnych poczynań na Instagramie lub Facebooku, tym większe będzie zapotrzebowanie na dania i potrawy z menu podczas kolejnych wydarzeń.
Jeśli temat Cię zaciekawił, zapoznaj się z naszym artykułem jak zrobić foodtrucka.
Udostępnij