Hasło „wymiana uszczelki pod głowicą” doprowadza wielu kierowców do stanu przedzawałowego. Jeśli szukasz sposobu na wystraszenie znajomych, to wiesz już, jak to zrobić. Ale dlaczego uszkodzona uszczelka pod głowicą sieje takie przerażenie? Czy jej wymiana jest tak trudna? Tego dowiesz się z dzisiejszego artykułu.
Hasło „wymiana uszczelki pod głowicą” doprowadza wielu kierowców do stanu przedzawałowego. Jeśli szukasz sposobu na wystraszenie znajomych, to wiesz już, jak to zrobić. Ale dlaczego uszkodzona uszczelka pod głowicą sieje takie przerażenie? Czy jej wymiana jest tak trudna? Tego dowiesz się z dzisiejszego artykułu.
- Część do zadań specjalnych, czyli po co jest uszczelka pod głowicą?
- Szukajcie, a znajdziecie. Gdzie jest zlokalizowana uszczelka pod głowicą?
- Nic nie może przecież wiecznie trwać. Dlaczego uszczelka pod głowicą się psuje?
- Rozpoznanie po objawach. Jak znaleźć uszkodzoną uszczelkę pod głowicą?
- Jest aż tak źle? Czy można jeździć z pękniętą uszczelką pod głowicą?
- Jak wymienić uszczelkę pod głowicą i czemu to tyle kosztuje?
- Czego potrzebujesz? Z jakich narzędzi samochodowych skorzystać?
- I po strachu. Uszczelka pod głowicą wymieniona
Część do zadań specjalnych, czyli po co jest uszczelka pod głowicą?
Silnik w Twoim samochodzie posiada wiele uszczelniaczy, gumek i zacisków, które trzymają go w całości. Dlaczego więc uszczelka pod głowicą jest taka ważna? A no dlatego, że odpowiada za właściwą pracę silnika i kilku innych elementów. Ale co dokładnie robi?
Uszczelka pod głowicą, jak każda uszczelka, ma za zadanie zapewnienie szczelności. W tym wypadku silnika auta, ale i wszystkich układów wspomagających jego pracę. Mowa tutaj o układzie chłodzenia, smarowania, zasilania czy wydechowym. Uszczelka utrzymuje ciśnienie w komorze silnika, zapobiega ucieczce spalin i chroni płyn chłodzący i olej silnikowy przed zmieszaniem.
Szukajcie, a znajdziecie. Gdzie jest zlokalizowana uszczelka pod głowicą?
Nazwa sama sugeruje, gdzie znajdziesz uszczelkę – pod głowicą. Ale gdzie dokładnie? Umieszcza się ją między głowicą a kadłubem silnika. Na pewno ją rozpoznasz po kształcie. Jest dość specyficzny, jak na uszczelkę.
Element najczęściej jest płaskim kawałkiem stalowej blachy pokryty tworzywem kompozytowym i z warstwą tworzywa sztucznego. Kształtem przypomina prostokąt z mnóstwem otworów wewnątrz. Największe są do cylindrów silnika. Wokół nich znajdziesz mniejsze otwory przelotowe płynu chłodzącego, oleju silnikowego oraz otwory przeznaczone na śruby montażowe.
Zastanawiasz się pewnie: skąd ta blacha? Sama guma nie wystarczy? Niestety nie. Na uszczelkę pod głowicą oddziałują ogromne siły – ciśnienie nawet do 190 bar, temperatura dochodząca do 3000°C i przeciążenie wynikające z pracy cylindrów czy żeliwnego kadłuba. Nie zapominaj też o działaniu płynu chłodzącego, oleju silnikowego, paliwa i spalin. Ten niewielki kawałek stali sprawia, że uszczelka jest w stanie to wytrzymać.
Zastanawiasz się, jak kontrolować warunki panujące w innych partiach Twojego wozu? Sprawdź, jakie ciśnienie w oponach będzie najlepsze i co musisz zrobić, aby je osiągnąć.
Nic nie może przecież wiecznie trwać. Dlaczego uszczelka pod głowicą się psuje?
Producenci silników z góry zakładają, że nie musisz wymieniać uszczelki pod głowicą. W teorii powinna ona wystarczyć na cały okres żywotności jednostki napędowej Twojego auta. Życie jednak wielokrotnie wyprowadziło tych producentów z błędu, dlatego zaczęli też osobno sprzedawać uszczelki. Dlaczego więc się psują?
Odpowiedź na to pytanie zawarto poniekąd nieco wcześniej, mówiąc o znaczeniu stalowej blachy w uszczelce pod głowicą. Wszystkie te wspomniane czynniki prędzej czy później mogą doprowadzić do jej uszkodzenia. Zwłaszcza, gdy doprowadzasz je do granicznych wartości. Oczywiście uszczelka sama w sobie może być wadliwa, np. w wyniku błędu fabrycznego czy źle dobranych śrub mocujących.
Jakie są najczęstsze przyczyny awarii uszczelki pod głowicą?
- Przegrzewanie silnika – można do tego doprowadzić na kilka sposobów, np. stosując niskiej jakości płyn chłodzący czy nawet wodę. Awaria wentylatora lub pompy w układzie chłodzenia to też częsta przyczyna. Rzadziej dochodzi do tego w wyniku przeciążenia niedogrzanego silnika.
- Błędy w montażu – dotyczy to głównie luźno dokręconych lub zastosowanie niewłaściwych śrub mocujących.
- Błędy w regulacji – uszczelka szybciej się zużyje w autach ze źle ustawionym wtryskiem paliwa, instalacją LPG czy słabo przeprowadzonym chiptuningiem (elektroniczną zmianą parametrów silnika).
W silnikach wysokoprężnych do uszkodzenia uszczelki pod głowicą dochodzi jeszcze w wyniku problemów z układem wtryskowym.
Rozpoznanie po objawach. Jak znaleźć uszkodzoną uszczelkę pod głowicą?
Na szczęście, żeby zorientować się, że masz problem z uszkodzoną uszczelką pod głowicą, nie musisz przeprowadzić skomplikowanych testów. Efekty są dość widoczne, a wprawione oko szybko rozpozna ich przyczynę. Do czego taka awaria może doprowadzić?
Przede wszystkim do spadku mocy. Jest to efekt zmniejszonego ciśnienia sprężonego w cylindrach. Jego niski poziom nie pozwala wytworzyć wystarczająco dużo energii, aby właściwie napędzić pojazd.
Kolejny problem to mieszanie się płynu chłodzącego z olejem silnikowym. Z jednej strony zmniejsza się wydajność układu chłodzenia, co prowadzi do przegrzania. Z drugiej olej traci na jakości, więc nie chroni silnika tak skutecznie. Przez to szybciej dochodzi do zużycia i zatarcia jednostki napędowej.
Jak w takim razie rozpoznać, że masz uszkodzoną uszczelkę pod głowicą? Zauważysz to, gdy:
- silnik pracuje nierówno na jałowym biegu,
- moc znacząco zmalała,
- kolor spalin zmienił się na biały,
- spadł poziom płynu chłodzącego w zbiorniczku wyrównawczym,
- w płynie chłodzącym są ślady oleju,
- płyn chłodzący „wrze”,
- płyn chłodzący pachnie spalinami,
- przewody układu chłodzącego są twarde i napompowane,
- pod korkiem zbiorniczka wyrównawczego płynu chłodzącego jest brązowy, tłusty szlam,
- zwiększył się poziom oleju silnikowego,
- pod korkiem wlewu oleju silnikowego jest tłusty szlam.
Oczywiście nie zakładaj od razu najgorszego. Jeśli spotkasz się z jednym czy dwoma objawami, to nie znaczy, że musisz wymieniać uszczelkę pod głowicą. Niski poziom płynu chłodzącego to znak, że masz nieszczelność w układzie. Czasami wystarczy sprawdzić i wymienić dziurawy przewód czy króciec. Spadek mocy przy odpalaniu może z kolei wskazywać na rozładowany akumulator. Wówczas wystarczy, że dowiesz się, jak podłączyć prostownik, a kłopot zniknie.
Jest aż tak źle? Czy można jeździć z pękniętą uszczelką pod głowicą?
Absolutnie nie! Uszkodzona uszczelka pod głowicą to nie przelewki, więc nie bagatelizuj tego problemu. Jeżdżąc z taką awarią, zwyczajnie narażasz się na jeszcze większe koszty.
Z powodu ubywającego płynu chłodzącego, konieczne będzie jego ciągłe uzupełnianie. Będziesz wlewać butelkę za butelką, a problem nie zniknie. Z kolei spadek mocy odbierze całą przyjemność z podróży. Zobaczysz, jak wszyscy inni Cię mijają, a ty pozostaniesz w tyle. Ale to i tak najmniejsze problemy! W końcu doprowadzisz do zatarcia silnika, co skończy się jego wymianą.
Silnik to nie jest tania rzecz. Kupno nowego czy nawet używanego to ogromny koszt. Nie mówiąc już o trudnościach, związanych z jego zamontowaniem. Potrzeba do tego specjalnych wysięgników i narzędzi ręcznych. Poza tym Twoje auto będzie wyjęte z życia przez kilka dobrych dni. Lepiej więc od razu kupić nową uszczelkę pod głowicę, niż przyzwyczajać się do chodzenia wszędzie na pieszo.
Jak wymienić uszczelkę pod głowicą i czemu to tyle kosztuje?
Jak wymienić uszczelkę pod głowiącą i czemu wszyscy się tak tego boją? Jeśli nie jesteś mechanikiem, nie masz doświadczenia i odpowiedniego sprzętu, to sam koszt robocizny Cię przerazi.
Cena samej uszczelki to maksymalnie 150 zł, ale znajdziesz też o wiele tańsze modele nawet za 30 zł. Jednak trudność dostania się do starej części, wymienienie jej na nową i ponowne złożenie silnika sprawia, że mechanik musi włożyć w to mnóstwo pracy i czasu. Dlatego za taką usługę zwykle zażyczy sobie 1000 zł. W nowszych silnikach kwota ta wzrasta do 5, a nawet 10 tys. zł! To są duże pieniądze, jak na taki mały element.
Aby lepiej Ci to zobrazować, poniżej znajdziesz listę czynności, którą fachowiec musi zrobić przy wymianie uszczelki pod głowiącą:
- demontaż górnej osłony silnika,
- demontaż kolektora dolotowego i wylotowego,
- demontaż elementów układu zapłonowego z głowicy (cewek i świecy zapłonowych lub przewodu wysokiego napięcia),
- demontaż rozrządu,
- demontaż czujników (ciśnienia oleju, temperatury płynu chłodzącego),
- odkręcenie śrub mocujących (szpilek) z głowicy,
- oczyszczenie górnej części bloku silnika z resztek starej uszczelki i odtłuszczenie powierzchni,
- kontrola szczelności głowicy i ewentualne wyrównanie szlifierką płaszczyznową,
- ewentualna wymiana uszczelniaczy zaworowych,
- nałożenie nowej uszczelki pod głowicą,
- przykręcenie głowicy za pomocą nowych śrub mocujących,
- montaż wszystkich zdemontowanych elementów.
Wszystkie powyższe kroki to zaledwie podstawa tego, co należy zrobić przy wymianie uszczelki pod głowicą. Oczywiście koniecznie trzeba znaleźć przyczynę awarii i ją naprawić. Jest jeszcze szereg dodatkowych prac, które musisz wykonać, aby zadbać o żywotność silnika. Są to:
- wymiana paska/łańcucha rozrządu, pompy cieczy chłodzącej, filtra oleju i elementów towarzyszących np. koła pasowego lub ślizgów,
- płukanie układu chłodzącego z oleju,
- płukanie układu smarowania z płynu chłodzącego,
- wlanie nowego płynu chłodzącego,
- wlanie nowego oleju silnikowego.
Czego potrzebujesz? Z jakich narzędzi samochodowych skorzystać?
Jak widzisz, pracy przy wymianie uszczelki pod głowicą jest ogrom. Co za tym idzie, będziesz potrzebować odpowiednich sprzętów, aby w ogóle ruszyć z pracą. Z pewnością przydadzą się zestawy narzędzi samochodowych składające się z kilku elementów przeznaczonych do różnych zadań.
W ustaleniu, czy w ogóle masz do czynienia z przerwaną uszczelką, pomoże Ci specjalny tester szczelności głowicy. Pozwala on wykryć czy w płynie chłodzącym znajduje się dwutlenek węgla, który mógł przedostać się ze spalin. Urządzenia wykorzystuje w tym celu specjalny płyn reakcyjny, który zmienia kolor w razie kontaktu z CO2.
Jednym z przydatnych przyborów jest klucz dynamometryczny. Będzie on niezbędny do dokręcenia szpilek, które wymagają odpowiedniego przyłożenia. Informacje związane z siłą, jaką musisz włożyć, znajdziesz na górnej powierzchni bloku silnika.
Warto też zaopatrzyć się w szereg ściągaczy i blokad rozrządu, które usprawnią demontaż tego elementu podczas wymiany uszczelki pod głowicą. Pamiętaj, żeby wybrać zestaw pasujący do modelu Twojego samochodu! Jeśli szukasz innych narzędzi do swojego warsztatu, to sprawdź, jaki klucz pneumatyczny kupić.
I po strachu. Uszczelka pod głowicą wymieniona
Wymiana uszczelki pod głowicą mimo swojej złej sławy i skomplikowania nadal jest możliwa do zrealizowania. Jeżeli chcesz się podjąć samodzielnej naprawy, to przygotuj się najlepiej, jak tylko potrafisz. Zaopatrz się w odpowiednie narzędzia i dużo czasu, bo na pewno Ci się przyda.
Ciekawi Cię budowa aut i chcesz na tym zarabiać? Przeczytaj nasz kolejny wpis, a dowiesz się, jak otworzyć warsztat samochodowy, z którym zrealizujesz swoje marzenia.
Udostępnij