Jednym z zabiegów zapewniających doskonały wygląd karoserii wykonywanych w warsztatach car detailingu jest polerowanie samochodu. Jednak żeby osiągnąć elegancki stan i połysk lakieru, nie musisz zawsze powierzać swojego pojazdu profesjonalistom. W naszym artykule podpowiadamy, jak zrobić to samodzielnie i jakich użyć narzędzi.
Jednym z zabiegów zapewniających doskonały wygląd karoserii wykonywanych w warsztatach car detailingu jest polerowanie samochodu. Jednak żeby osiągnąć elegancki stan i połysk lakieru, nie musisz zawsze powierzać swojego pojazdu profesjonalistom. W naszym artykule podpowiadamy, jak zrobić to samodzielnie i jakich użyć narzędzi.
Ręczne polerowanie samochodu
Bez wątpienia ręczne polerowanie samochodu należy do czynności pracochłonnych. Niemniej jeśli chcesz jedynie poprawić ogólny stan lakieru, możesz obejść się bez użycia mechanicznej polerki. Oto kluczowe kroki procesu:
Mycie samochodu
Zanim zabierzesz się do pracy, musisz przede wszystkim umyć karoserię (najlepiej aktywną pianą). Aby usunąć uporczywe zabrudzenia takie jak tłuste plamy czy resztki owadów lub żywicy drzew, należy użyć dodatkowo glinki do lakieru samochodowego. Zapewnia ona całkowitą czystość, nawet w mikroszczelinach. Upewnij się, że powierzchnia jest całkowicie czysta i sucha przed rozpoczęciem polerowania.
Wybór odpowiedniego poleru do lakieru
Wybierz poler odpowiedni do stanu lakieru twojego samochodu. Jeśli lakier jest nowy lub w dobrym stanie, wystarczy delikatny poler. Dla starszych, bardziej zmatowiałych powierzchni lepszy będzie poler o średniej lub silnej mocy.
Nakładanie poleru
Użyj miękkiej, czystej ściereczki lub aplikatora, aby równomiernie nałożyć poler na małe sekcje karoserii. Pracuj w małych obszarach, aby mieć lepszą kontrolę nad procesem.
Polerowanie samochodu
Po przygotowaniu można przystąpić do polerowania samochodu. Czynność będzie wymagała użycia trzech elementów: padu polerskiego, uchwytu i pasty polerskiej. Najostrożniej jest zacząć pracę miękkim padem oraz pastą o niskiej ścieralności. Pamiętaj, że nieodpowiednio dobrane środki (np. zbyt twardy pad) mogą spowodować uszkodzenia!
Po nałożeniu pasty na pad należy kolistymi ruchami polerować lakier, utrzymując stale taką samą siłę nacisku. Najlepiej pracować po kolei na fragmentach powierzchni o równej wielkości. Należy też zwracać uwagę na stan pada. Jeśli się zużyje, trzeba go wymienić. Ręczne polerowanie samochodu wymaga nie tylko dużej cierpliwości i koncentracji, ale również odpowiednich warunków. Nie powinno się przeprowadzać opisywanej czynności w miejscach nasłonecznionych oraz brudnych, gdzie unoszą się drobinki kurzu. Wskazane są stabilna temperatura i wilgotność.
Ostatnie detale
Po zakończeniu polerowania całego pojazdu, przejdź do szczegółów takich jak listwy, emblematy i trudno dostępne miejsca. Użyj małych pędzelków lub patyczków do uszu, aby dotrzeć do tych trudnych obszarów.
Polerowanie karoserii samochodu
Polerowanie auta ma na celu nie tylko nadanie głębokiego połysku lakieru, ale często przede wszystkim usunięcie zarysowań i uszkodzeń, zarówno powierzchownych, jak i głębszych. Poniżej przedstawiamy najczęściej stosowane do tego celu narzędzia oraz niezbędne akcesoria.
Polerowanie samochodu po lakierowaniu
Lakierowanie samochodu to czynność, której końcową fazę stanowi polerowanie. Chodzi o to, aby elementy naprawione wyglądały tak samo jak pozostała część karoserii. W tym przypadku należy użyć polerki rotacyjnej ze stabilizacją obrotów i funkcją mimośrodu. Doświadczeni fachowcy nie polecają do tego celu szlifierek kątowych.
Polerowanie samochodu szlifierką kątową
Do czego zatem użyć szlifierki kątowej? Tego rodzaju narzędzie sprawdza się przede wszystkim w mechanicznym usuwaniu dużych ognisk korozji. Wymaga wyposażenia w papier ścierny. Należy mieć na uwadze, że popularna kątówka w roli polerki ustawiona na wysokie obroty może nawet zniszczyć gąbkę.
Polerowanie rys samochodu
Aby pozbyć się rysy, nie zawsze konieczne jest lakierowanie. W przypadku, kiedy nie została przecięta warstwa lakieru bezbarwnego, wystarczy samo polerowanie. Z drobnymi, powierzchownymi rysami poradzisz sobie we własnym zakresie, polerując je ręcznie z wykorzystaniem pasty polerskiej lub mleczka. Kiedy uszkodzenie sięga głębszych warstw lakieru, najlepiej udać się do profesjonalnego warsztatu lakierniczego.
Polerka do lakieru samochodowego
Polerki samochodowe to urządzenia przeznaczone specjalnie do pielęgnacji lakieru. Do polerowania samochodu stosuje się dwa główne rodzaje tego typu sprzętu:
- obrotowe (rotacyjne) – w których tarcza wykonuje ruch wokół własnej osi,
- orbitalne (mimośrodowe) – w których tarcza porusza się po elipsie.
Oba typy mają swoje wady i zalety. Polerki obrotowe równomiernie rozprowadzają pastę, ale również wytwarzają więcej ciepła mogącego uszkodzić powierzchnię. Praca z nimi wymaga większej wprawy. Z kolei orbitalne są dla lakieru delikatniejsze i z tego powodu mogą sobie nie poradzić z niektórymi uszkodzeniami powłoki.
W przypadku każdego modelu kluczowym parametrem jest regulacja obrotów, aby dopasować je do rodzaju pracy. Zbyt niskie okażą się niewystarczające, a zbyt wysokie niebezpieczne dla lakieru. Należy też zwracać uwagę na moc. Duże znaczenie ma również ergonomia, ponieważ polerowanie samochodu to czynność trwająca wiele godzin. Dlatego urządzenie nie może być za ciężkie i emitować zbyt silnych wibracji.
Jak polerować samochód polerką
O przygotowaniu auta do polerowania pisaliśmy w pierwszej części artykułu, gdzie przedstawiliśmy zabieg ręczny. Kiedy karoseria jest czysta, a krawędzie innych elementów osłonięte taśmą, możesz przystąpić do pracy. Najpierw warto zrobić próbę na małym, słabo widocznym fragmencie. Jeśli rysy zniknęły, oznacza to, że test poszedł pomyślnie i należy kontynuować działanie.
Najlepiej wykonywać polerką pociągłe ruchy. Każdy fragment należy polerować kilka razy – góra-dół i prawo-lewo, a następnie go odtłuścić. Najczęściej do tego celu stosuje się alkohol izopropylowy. Po skończeniu polerowania można zabezpieczyć lakier przed uszkodzeniami np. przy pomocy naturalnego wosku.
Pasta polerska do samochodu
Pasta polerska samochodowa to jeden z niezbędnych produktów do regeneracji lakieru. Istnieje kilka jej rodzajów, przeznaczonych do różnych czynności. Przede wszystkim wybierając konkretny, należy przemyśleć swoje potrzeby (korekta głębokich rys lub jedynie poprawa ogólnego wyglądu) oraz sprawdzić stan lakieru. Nie bez znaczenia są także indywidualne doświadczenie i umiejętności.
Główny parametr past na rysy to moc tnąca. Właśnie od niej zależy przeznaczenie produktu. Trzeba bowiem pamiętać, że nie ma pasty, która nadaje się do każdej regeneracji lakieru. Ogólnie dzielą się na:
- Uniwersalne all in one (AIO) – które służą do likwidowania niewielkich defektów lakierniczych i rys oraz poprawiania wizualnego stanu lakieru.
- Lekko ścierne (słabo tnące) – radzące sobie z zarysowaniami spowodowanymi obróbką papierem ściernym o drobnej ziarnistości.
- Średnio ścierne – do usuwania śladów po papierze ściernym o grubszej ziarnistości.
- Agresywne – przeznaczone do likwidowania głębokich uszkodzeń lakieru.
- Wykończeniowe – służące do osiągania wysokiego połysku, także jako ostatni etap pełnej korekty.
Ile kosztuje polerowanie samochodu?
Profesjonalne polerowanie samochodu obejmuje szereg usług, które mają na celu przywrócenie blasku lakieru i ochronę powierzchni pojazdu. Cena tej usługi zależy od kilku czynników, w tym od rozmiaru samochodu, stanu lakieru i rodzaju wybranych usług.
Dla standardowego samochodu osobowego, koszt podstawowego polerowania wahają się od 300 do 600 zł. Ta usługa zazwyczaj obejmuje mycie i oczyszczanie powierzchni, jednoetapowe polerowanie w celu usunięcia drobnych rys i przywrócenia połysku, a następnie aplikację wosku lub sealantu dla ochrony.
W przypadku większych pojazdów, takich jak SUVy czy vany, cena może wzrosnąć do 700-1000 zł. W tej kategorii cenowej często oferowane jest dwuetapowe polerowanie, które dodatkowo usuwa głębsze rysy i przywraca głębię koloru.
Za bardziej zaawansowane techniki polerowania, takie jak trójstopniowe polerowanie lub polerowanie z użyciem powłok ceramicznych, ceny mogą sięgać 1500 zł lub więcej. Te usługi zapewniają nie tylko głęboki połysk, ale również długotrwałą ochronę przed czynnikami zewnętrznymi, takimi jak promieniowanie UV, deszcz czy śnieg.
Ceny mogą się różnić w zależności od regionu oraz renomy warsztatu. Warto pamiętać, że niższa cena nie zawsze oznacza gorszą jakość, ale może wiązać się z mniej kompleksową usługą. Profesjonalne polerowanie wymaga nie tylko czasu i umiejętności, ale również stosowania wysokiej jakości materiałów, co ma bezpośredni wpływ na końcowy efekt i trwałość ochrony.
Czym wypolerować samochód domowym sposobem?
Jednak jeśli masz w sobie żyłkę hobbysty i lubisz sam naprawiać swój samochód, możesz go wypolerować samodzielnie. Twoja praca przyniesie efekt szczególnie wtedy, kiedy zamierzasz usunąć drobne rysy oraz odświeżyć wygląd karoserii. Przy likwidacji głębszych uszkodzeń lakieru pomoc specjalisty może okazać się nieunikniona. Decydując się na ręczne polerowanie samochodu, musisz zaopatrzyć się we właściwe akcesoria: pad polerski, uchwyt, pastę i ściereczki, najlepiej miękkie z mikrofibry. Pasta będzie niezbędna także wtedy, jeżeli wybierzesz użycie elektrycznej polerki do lakieru.
Niezależnie od tego, jakim sprzętem zamierzasz się posłużyć, zawsze musisz pamiętać o dokładnym umyciu karoserii, a także przygotowaniu warsztatu pracy. Polerowanie samochodu w niewłaściwych warunkach (zbyt duże nasłonecznienie, wiatr, kurz itp.) może bowiem okazać się niewystarczające, a nawet prowadzić do niezamierzonego uszkodzenia lakieru.
Jeśli prowadzisz profesjonalny lub domowy warsztat, w którym zajmujesz się obróbką różnych materiałów (w tym metali, drewna i betonu), przydatne będą wiertarki i wkrętarki oraz praktycznych akcesoriów.
Udostępnij