By odnieść sukces w gastronomii, ważne są nie tylko pyszne i pięknie zaprezentowane dania serwowane w lokalu, jego wystrój, czy też profesjonalna obsługa. Bardzo istotną rzeczą jest również karta menu restauracji, która stanowić będzie jej jedyną w sowim rodzaju wizytówkę. Opracowując kartę dań należy wziąć pod uwagę szereg aspektów, które sprawią, że zarówno jej wygląd, jak i zawartość stanowić będą integralną całość z naszym lokalem.
By odnieść sukces w gastronomii, ważne są nie tylko pyszne i pięknie zaprezentowane dania serwowane w lokalu, jego wystrój, czy też profesjonalna obsługa. Bardzo istotną rzeczą jest również karta menu restauracji, która stanowić będzie jej jedyną w sowim rodzaju wizytówkę. Opracowując kartę dań należy wziąć pod uwagę szereg aspektów, które sprawią, że zarówno jej wygląd, jak i zawartość stanowić będą integralną całość z naszym lokalem.
Wygląd karty menu restauracji
Klienci odwiedzający daną restaurację, zanim zdecydują się na wybór jakiegoś dania, chcą zwykle zapoznać się z pełną ofertą lokalu. I tu właśnie z pomocą przybywa karta menu restauracji. Oczywiście dla klientów bardzo ważna jest jej zawartość, jednakże tym na czym w pierwszej kolejności zawieszą swój wzrok będzie okładka. To ona właśnie pełni rolę psychologiczną, warunkując pozytywne lub negatywne nastawienie klienta.
Zniszczona, niechlujna okładka, nawet jeśli pod względem graficznym prezentuje się efektownie może wywołać u gości poczucie, że trafili do miejsca, w którym panuje bałagan i nieład. Oprócz ciekawego projektu, odpowiedniej kolorystyki, czy też innych walorów designerskich, liczy się także sposób jej wykonania od strony technicznej. Decydując się na konkretny rodzaj okładki warto zastanowić się jak będzie ona wyglądała po upływie pewnego czasu, w miarę eksploatacji przez kolejnych klientów.
Ciekawym rozwiązaniem jest restauracyjne menu w postaci jednej, dużej karty dań, stanowiącej alternatywę dla klasycznego menu w postaci książki.
Równie ważną kwestię stanowi czcionka. Jej kształt oraz kolor muszą być przede wszystkim czytelne. Dużym błędem są karty, w których jadłospis przedstawiony jest za pomocą wymyślnych liter o kształtach sprawiających, że klienci będą rozszyfrowywać każde zapisane słowo. Doświadczeni restauratorzy twierdzą zgodnie, że najlepiej w takich przypadkach sprawdzają się fonty Calibri lub Times New Roman. O wiele lepiej jest oczarować klientów naszymi daniami, niż próbować zrobić na nich wrażenie przekombinowanymi literami w postaci zawijasów.
Projektując kartę menu restauracji dobrze jest, by była ona możliwie jak najkrótsza. To oczywiście w dużej mierze zależy od ilości potraw znajdujących się w ofercie lokalu, jednakże warto pamiętać, że im krótsze menu, tym łatwiej jest klientowi podjąć decyzję i wybrać konkretną potrawę.
Podczas tworzenia menu bezwzględnie należy też zadbać o poprawność językową. Jakiekolwiek, najdrobniejsze nawet błędy ortograficzne, stylistyczne, czy też interpunkcyjne, to podstawa, której pod żadnym pozorem nie wolno bagatelizować. Ważne jest zachowanie poprawnej pisowni obcojęzycznych dań, dlatego przed finalnym sporządzeniem menu, zaleca się dokładną weryfikację pod tym względem.
Doskonałym sposobem na promocję lokalu z wykorzystaniem karty menu jest umieszczenie w niej zapisków w postaci nazwy, adresu, godzin otwarcia restauracji. Oczywiście nie powinno zabraknąć w niej także logotypu. W ramach promocji lokalu warto zamieścić w karcie również dane szefa kuchni, a także jego krótką biografię.
Na koniec, należy pomyśleć o zagranicznych gościach odwiedzających lokal. Najlepiej przygotować tłumaczenie menu w języku angielskim, który jest dostępny dla każdego. Taką translację możesz zamieścić tuż pod opisem każdego dania, lub też przygotować osobną kartę.
-
Mikser spiralny – 7 l – podnoszona głowica
5 299,00 zł4 799,00 zł - Mikser spiralny – 10 l – podnoszona głowica
- Stół roboczy ze stali nierdzewnej – ECO – 200 x 60 cm – 195 kg – rant – Royal Catering 1 149,00 zł
- Stół roboczy ze stali nierdzewnej – ECO – 200 x 90 cm – 240 kg – półka pośrednia – Royal Catering 1 549,00 zł
Dwie karty menu zamiast jednej
Dostępność więcej niż jednej karty menu restauracji nie musi wynikać wyłącznie z faktu jej tłumaczeń dla zagranicznych klientów. W wielu przypadkach spotkać można sytuacje, gdzie wraz z kartą dań podawana jest również karta napojów alkoholowych zawierająca np. dostępne rodzaje win, lub menu sezonowe z potrawami charakterystycznymi dla określonej pory roku.
Ciekawym pomysłem jest specjalna karta menu dla dzieci. W tym przypadku dajesz klientom do zrozumienia, że ich pociechy są równie ważnymi klientami, co w oczach rodziców z pewnością wpłynie pozytywnie na wizerunek lokalu. W przypadku restauracji organizujących imprezy okolicznościowe, warto zadbać również o menu na takie okazje.
Podział karty menu restauracji
Karta menu restauracji musi być czytelna. I choć bardzo duże znaczenie ma tu zarówno kolorystyka jak i wielkość oraz format czcionki, to równie istotną rzeczą jest także podział potraw na sekcje, czyli zachowanie odpowiedniej ich kolejności. Dzięki temu klienci nie będą musieli wertować całej karty w poszukiwaniu interesującej ich potrawy, a przecież szybkie rozeznanie się w menu to wygoda zarówno dla nas jak i dla gości.
Tworząc menu warto więc (zależnie od dostępnych w lokalu potraw) dokonać podziału na przystawki, , zupy, sałatki, ryby, drób, mięso, dodatki oraz desery. Należy pamiętać, by wszystkie potrawy uporządkowane były w hierarchii od najtańszego do najdroższego w każdej z sekcji. Nie wolno zapomnieć o gramaturach, a także informacjach na temat ostrości dania oraz alergenach.
Zdjęcia w menu restauracji
Jednym z pomysłów na przyciągnięcie uwagi gości jest zamieszczenie w karcie menu zdjęć potraw. Co prawda praktyka ta spotykana jest niezwykle rzadko i głownie kojarzona jest z pizzeriami, czy też lokalami typu fast food, jednakże przemyślana kompozycja graficzna, zgrabnie wkomponowana w kartę, może przynieść bardzo pozytywne efekty. Zdjęcie apetycznego dania będzie bowiem zachętą.
Opis pozycji w menu
Odwiedzając rozmaite restauracje, wielokrotnie zdarza się, że nazwy potraw w menu napisane są regionalną gwarą, tudzież wymyślnymi, bardzo nietypowymi nazwami. Oczywiście jest to bardzo dobry pomysł, który sprawia, że dany lokal wyróżnia się na tle swojej konkurencji. Jednakże stosując taki zabieg, należy pamiętać, by pozycja taka opatrzona była również opisem, tłumaczącym z czego składa się owo danie.
Wraz z powyższą treścią zamieścić należy także cenę. Opisy są sprawą niezwykle ważną, gdyż będąc nieprzemyślane mogą wprowadzić klienta w błąd, lub zasugerować coś innego niż ma to miejsce w rzeczywistości. Dlatego też każdą ewentualną nieścisłość należy jak najszybciej korygować.
Podsumowanie
Karta menu restauracji to wizytówka lokalu. Chcąc więc już na samym początku zrobić dobre wrażenie na klientach, a tym samym zainteresować ich oferowanymi potrawami warto dobrze przemyśleć styl, format oraz wszystko co związane jest z restauracyjnym menu. Oczywiście należy wziąć pod uwagę dostępne wyposażenie gastronomii, a tym samym charakter całego lokalu. Menu musi bowiem stanowić jego integralną całość, będąc jednocześnie czytelnym dla klientów.
Jak prowadzić biznes gastronomiczny? Który sprzęt wybrać do restauracji, baru lub foodtrucka? Jakie potrawy dodać do menu? Na te pytania znajdziesz odpowiedzi na kanale Chef’s Gear Polska – YouTube oraz fanpage’u na Facebooku: Chef’s Gear Polska | Facebook. Fachowych porad udziela ekspert gastronomiczny Michał Orłowski, ambasador marki Royal Catering.
Zapraszamy do współtworzenia kanału i dzielenia się pomysłami na odcinki. Napisz do nas na adres: [email protected].
Udostępnij