Postaw swój akumulator na nogi z odpowiednią ładowarką! Jaki prostownik kupić?

Udostępnij

Co zrobisz, kiedy Twoje auto nagle nie będzie chciało odpalić, bo zapomniałeś wyłączyć światła na noc? Możesz się wściekać albo wyciągnąć prostownik i naładować akumulator. Dowiedz się, jaki prostownik kupić, aby Twój akumulator wrócił do żywych.

Udostępnij

Co zrobisz, kiedy Twoje auto nagle nie będzie chciało odpalić, bo zapomniałeś wyłączyć światła na noc? Możesz się wściekać albo wyciągnąć prostownik i naładować akumulator. Dowiedz się, jaki prostownik kupić, aby Twój akumulator wrócił do żywych.

Co musisz wiedzieć? Na pewno, czym jest prostownik do akumulatora

Kiedy padnie Ci akumulator w aucie, nie musisz go od razu wyrzucać. Zupełnie, jak z baterią w telefonie, wystarczy, że podłączysz odpowiednią ładowarkę. Tym właśnie są prostowniki – ładowarkami do akumulatorów samochodowych.

Na rynku znajdziesz różne rodzaje, o których przeczytasz w dalszej części artykułu. Wszystkie jednak mają kilka cech wspólnych. Przede wszystkim zmieniają prąd przemienny na stały. Jest on niezbędny do przywrócenia baterii do życia.

Kolejną cechą wspólną są dwa przewody zakończone klemami. Każdy z nich jest przypisany do innego bieguna – czerwony do plusa, czarny do minusa. Pamiętaj o tym, bo przyda Ci się to przy ładowaniu akumulatora. Dowiedz się, jak podłączyć prostownik z następnego wpisu.

Po co Ci prostownik do akumulatora?

Zastanawiasz się pewnie, dlaczego w ogóle kupować prostownik do samochodu. To bardzo proste. Nie znasz dnia, ani godziny, kiedy padnie Ci akumulator. Będzie więc najlepiej, gdy przygotujesz się na taką okoliczność.

Bardzo częstą przyczyną rozładowania jest zostawienie włączonych świateł na kilka godzin. Komu się to nie zdarzyło? W pośpiechu wybiegasz z auta i zapominasz przekręcić gałką. Przecież nie każdy samochód wyłącza światła automatycznie po zamknięciu drzwi.

Kolejna sytuacja ma miejsce głównie zimą po mroźnej nocy. Nagłe skoki temperatury z plusowych na minusowe również przyspieszają rozładowywanie akumulatorów. Odczujesz to zwłaszcza, gdy parkujesz samochód na zewnątrz, a nie w garażu.

Przyczyna może być też techniczna, np. awaria alternatora. Odpowiada on za ładowanie baterii podczas jazdy samochodem. W efekcie nawet po całym dniu spędzonym za kółkiem następnego ranka Twoje auto może nie odpalić. Warto więc naprawić alternator, zanim podłączysz prostownik.

Jaki prostownik kupić? Poznaj wszystkie rodzaje

Zastanawiając się, jaki prostownik kupić, będziesz musiał zawęzić swój obszar poszukiwań do konkretnego rodzaju. Na rynku znajdziesz cztery warianty ładowarek do akumulatorów – standardowe, mikroprocesorowe, impulsowe i trakcyjne. Który najlepiej sprawdzi się w Twoim garażu?

Prostowniki standardowe (transformatorowe)

Prostowniki standardowe, nazywane też transformatorowymi, są stosunkowo proste w budowie. Nie posiadają elektroniki, co przekłada się na ich niższą cenę. Niestety są też mniej funkcjonalne. Będą od Ciebie wymagać nie tylko ręcznego ustawiania parametrów pracy, ale i kontroli podczas ładowania. Nie mają bowiem automatycznego wyłącznika, który odłącza zasilanie po zakończeniu pracy. Dodatkowo prostowniki standardowe nadają się głównie do akumulatorów kwasowo-ołowiowych.

Prostowniki mikroprocesorowe (automatyczne)

Jak sama nazwa wskazuje, w tych prostownikach znajdziesz mikroprocesor, który czuwa nad pracą urządzenia. Automatycznie dobiera parametry i pozwala na ładowanie różnych ogniw. Są za to nieco droższe od prostowników transformatorowych.

Dużą zaletą modeli automatycznych jest pełna kontrola. Wyłączają się, gdy bateria będzie w pełni naładowana. Masz zatem spokój, jeśli chodzi o sprawdzanie stanu akumulatora. Dodatkowo prostowniki mikroprocesorowe chronią przed zwarciem, np. gdy źle podłączysz bieguny.

Prostowniki impulsowe

Półkę wyżej znajdziesz prostowniki impulsowe. Wyróżnia je wysoka wydajność sięgająca nawet 90%. Co więcej, podłączysz je bez wyciągania akumulatora z auta. Wszystko dzięki funkcji badania napięcia w układzie, która chroni samochodową elektronikę przed przeciążeniami czy przeładowaniami.

Prostowniki trakcyjne

Prostowniki trakcyjne stanowią mniejszość w porównaniu z wcześniej opisywanymi urządzeniami. Nie przydadzą Ci się, jeśli masz zwykłe auto. Ale będą za to niezastąpione, jeśli w Twoim garażu stoi samochód elektryczny. Nadadzą się też do ładowania akumulatorów maszyn przemysłowych. Prostowniki trakcyjne wyróżnia możliwość pracy z naprawdę dużymi napięciami.


Prostownik – 12/24 V – 12 A – czarno-żółty

Prostownik samochodowy – 12 / 24 V – 27 A – ze schowkiem na przewody

Prostownik samochodowy – rozruch – 12 / 24 V – 70 A – kompaktowy
Napięcie230V / 50Hz230V / 50Hz230V / 50Hz
Napięcie wyjściowe12/24V12/24 V12/24V
Funkcje pracyŁadowanieŁadowanie, rozruchŁadowanie, rozruch
Prąd ładowania8/12A27 A70A
Maks. prąd wyjściowy przy rozruchu320A
Długość przewodu zasilającego180 cm180 cm180 cm
Długość kabli rozruchowych150 cm170 cm200 cm
Typ akumulatoraKwasowo-ołowiowyKwasowo-ołowiowyKwasowo-ołowiowy
Wymiary (DxSxW)15,60 x 25,00 x 19,00 cm23,5 x 27 x 20 cm32 x 37 x 62 cm

Co jest ważne, czyli czym kierować się kupując prostownik?

To, jaki prostownik kupisz, wpłynie nie tylko na czas ładowania, ale i jego skuteczność. Dlatego poza rodzajem, sprawdź też parametry. Decydują one o tym, czy dane urządzenie w ogóle pasuje to akumulatora w Twoim samochodzie.

Napięcie w prostowniku

Przy wyborze napięcia prostownika jest jedna prosta zasada – musi być takie samo, jak napięcie znamionowe baterii. Do dyspozycji masz modele 6, 12 i 24 V. Akumulatory 6 V stosuje się np. w motocyklach, 12 V w większości samochodów osobowych, a 24 V w ciężarówkach.

Na rynku znajdziesz prostowniki z możliwością przełączenia między różnymi wartościami napięcia. Przyda Ci się to, gdy masz kilka pojazdów lub prowadzisz warsztat.

Prąd ładowania

Chcesz, aby prostownik dobrze ładował Twoje akumulatory? To sprawdź, jaki jest jego skuteczny prąd ładowania. Odpowiednia wartość tego parametru wpływa na szybkość całego procesu.

Dobierając ją, uwzględnij fabryczną pojemność ogniwa. Powinna ona stanowić dziesięciokrotność skutecznego prądu ładowania. Jeśli więc wynosi ona 50 Ah, to potrzebujesz prostownika o prądzie na poziomie 5 A. Mniejsze wartości, również naładują Twój akumulator, ale zamiast kilkunastu godzin zajmie to nawet kilka dni.

Funkcja rozruchu

Wyobraź sobie, że akumulator odmawia posłuszeństwa, a ty mieszkasz z dala od miasta. Najbliższy sąsiad ma dom kilka kilometrów od Ciebie, więc odpalenie za pomocą kabli nie wchodzi w grę. Co Ci pozostaje?

Ratunkiem okaże się prostownik z funkcją rozruchu. Pozwoli on w kryzysowej sytuacji odpalić auto i szybko ruszyć w trasę. Jednak nie korzystaj z niego zbyt często! Prostowniki rozruchowe generują bardzo wysoki prąd, który z czasem uszkodzi nie tylko baterię, ale i elektronikę w Twoim aucie.

Wymiary, waga i mobilność

Zastanawiając się, jaki prostownik kupić, zwróć też uwagę na swoją wygodę. Duże i nieporęczne modele mogą skutecznie ładować akumulatory, ale są nieporęczne. Najlepiej jeśli wybierzesz mniejsze i lżejsze urządzenia, które komfortowo przeniesiesz bliżej samochodu.

W przypadku dużych prostowników rozruchowych pamiętaj, żeby były wyposażone nie tylko w rączki, ale i kółka. W końcu wygodniej będzie Ci nimi jeździć, niż podnosić maszynę ważącą nawet 25 kg.

Bardzo praktycznym dodatkiem są specjalne uchwyty lub kieszenie na zwinięte przewody do ładowania. Ułatwi Ci to zachowanie porządku w garażu, a także unikniesz przypadkowego potknięcia.

Ile czasu należy ładować akumulator? Lepiej uzbrój się w cierpliwość

Akumulatory, zwłaszcza te o dużej pojemności, wymagają trochę czasu, aby się w pełni naładować. Ile konkretnie? Najprościej mówiąc – to zależy. Na cały proces wpływa szereg różnych czynników. Są to m.in. początkowy stopień naładowania, temperatura otoczenia, poziom prądu ładowania i nie tylko.

Warto, żebyś ładował akumulator w ciepłym garażu, a nie na mrozie. Niska temperatura nie tylko wydłuża czas, ale i uszkadza zarówno baterię, jak i prostownik. Prąd ładowania z kolei ustaw na poziomie równym 1/10 pojemności całkowitej akumulatora np. 5 A dla baterii 50 Ah. W takich warunkach w pełni rozładowane ogniwo będzie gotowe do pracy po ok. 10 godz.

Pamiętaj, że prostowniki transformatorowe nie wyłączają się same po zakończeniu pracy. Dlatego po upływie 10 godz. odłącz klemy od akumulatora. W przeciwnym razie dojdzie do przeładowania i uszkodzenia baterii. Jeśli korzystasz z takiego prostownika, to dla bezpieczeństwa lepiej, żebyś ustawił niższy prąd ładowania. Zajmie to dłużej, ale nie ryzykujesz awarią.

Wybrałeś już swój prostownik?

Kwestia, jaki prostownik kupić, jest ważna zarówno, gdy szukasz urządzenia do przydomowego garażu, jak i profesjonalnego warsztatu. Teraz wiesz już, spośród jakich modeli wybrać oraz na co szczególnie zwrócić uwagę. Zdecyduj czy wystarczy Ci tradycyjny prostownik transformatorowy, czy może nowoczesny z mikroprocesorem. Nie zapomnij o porównaniu prądu ładowania oraz napięcia wyjściowego. Bez odpowiednich parametrów nie naładujesz skutecznie i bezpiecznie swojej baterii.

Jesteś zainteresowany motoryzacją i chcesz założyć własny biznes? W następnym artykule znajdziesz praktyczne wskazówki, jak otworzyć warsztat samochodowy. Dzięki niemu dowiesz się, co musisz zrobić, aby zacząć zarabiać na naprawie aut.

Czy ten artykuł był pomocny? Tak Nie

Najnowsze posty

Skuteczne sposoby na zaparowane szyby w aucie

Zaparowane szyby w aucie to problem, który potrafi skutecznie uprzykrzyć życie każdemu kierowcy, utrudniając widoczność, a…

Czytaj więcej

Przymarznięte drzwi w samochodzie – jak je otworzyć?

Zimowy poranek, minusowa temperatura, a Ty stoisz przy samochodzie z przymarzniętymi drzwiami, które za nic nie…

Czytaj więcej

Jak odmrozić zamek w aucie domowymi sposobami?

Zima potrafi zaskoczyć kierowców na wiele sposobów, a zamarznięty zamek w aucie to jeden z najczęstszych…

Czytaj więcej

Przyszła zima biała, śniegu nasypała, a samochód ciągle na letnich. Jak przygotować auto do zimy?

Gdy Ty już przygotujesz się na zimę, zakładając sweter, solidne trapery, ciepłe kalesony i gruby płaszcz,…

Czytaj więcej