Co zrobisz, kiedy Twoje auto nagle nie będzie chciało odpalić, bo zapomniałeś wyłączyć światła na noc? Możesz się wściekać albo wyciągnąć prostownik i naładować akumulator. Dowiedz się, jaki prostownik kupić, aby Twój akumulator wrócił do żywych.
Co zrobisz, kiedy Twoje auto nagle nie będzie chciało odpalić, bo zapomniałeś wyłączyć światła na noc? Możesz się wściekać albo wyciągnąć prostownik i naładować akumulator. Dowiedz się, jaki prostownik kupić, aby Twój akumulator wrócił do żywych.
- Co musisz wiedzieć? Na pewno, czym jest prostownik do akumulatora
- Po co Ci prostownik do akumulatora?
- Jaki prostownik kupić? Poznaj wszystkie rodzaje
- Co jest ważne, czyli czym kierować się kupując prostownik?
- Ile czasu należy ładować akumulator? Lepiej uzbrój się w cierpliwość
- Wybrałeś już swój prostownik?
Co musisz wiedzieć? Na pewno, czym jest prostownik do akumulatora
Kiedy padnie Ci akumulator w aucie, nie musisz go od razu wyrzucać. Zupełnie, jak z baterią w telefonie, wystarczy, że podłączysz odpowiednią ładowarkę. Tym właśnie są prostowniki – ładowarkami do akumulatorów samochodowych.
Na rynku znajdziesz różne rodzaje, o których przeczytasz w dalszej części artykułu. Wszystkie jednak mają kilka cech wspólnych. Przede wszystkim zmieniają prąd przemienny na stały. Jest on niezbędny do przywrócenia baterii do życia.
Kolejną cechą wspólną są dwa przewody zakończone klemami. Każdy z nich jest przypisany do innego bieguna – czerwony do plusa, czarny do minusa. Pamiętaj o tym, bo przyda Ci się to przy ładowaniu akumulatora. Dowiedz się, jak podłączyć prostownik z następnego wpisu.
Po co Ci prostownik do akumulatora?
Zastanawiasz się pewnie, dlaczego w ogóle kupować prostownik do samochodu. To bardzo proste. Nie znasz dnia, ani godziny, kiedy padnie Ci akumulator. Będzie więc najlepiej, gdy przygotujesz się na taką okoliczność.
Bardzo częstą przyczyną rozładowania jest zostawienie włączonych świateł na kilka godzin. Komu się to nie zdarzyło? W pośpiechu wybiegasz z auta i zapominasz przekręcić gałką. Przecież nie każdy samochód wyłącza światła automatycznie po zamknięciu drzwi.
Kolejna sytuacja ma miejsce głównie zimą po mroźnej nocy. Nagłe skoki temperatury z plusowych na minusowe również przyspieszają rozładowywanie akumulatorów. Odczujesz to zwłaszcza, gdy parkujesz samochód na zewnątrz, a nie w garażu.
Przyczyna może być też techniczna, np. awaria alternatora. Odpowiada on za ładowanie baterii podczas jazdy samochodem. W efekcie nawet po całym dniu spędzonym za kółkiem następnego ranka Twoje auto może nie odpalić. Warto więc naprawić alternator, zanim podłączysz prostownik.
Jaki prostownik kupić? Poznaj wszystkie rodzaje
Zastanawiając się, jaki prostownik kupić, będziesz musiał zawęzić swój obszar poszukiwań do konkretnego rodzaju. Na rynku znajdziesz cztery warianty ładowarek do akumulatorów – standardowe, mikroprocesorowe, impulsowe i trakcyjne. Który najlepiej sprawdzi się w Twoim garażu?
Prostowniki standardowe (transformatorowe)
Prostowniki standardowe, nazywane też transformatorowymi, są stosunkowo proste w budowie. Nie posiadają elektroniki, co przekłada się na ich niższą cenę. Niestety są też mniej funkcjonalne. Będą od Ciebie wymagać nie tylko ręcznego ustawiania parametrów pracy, ale i kontroli podczas ładowania. Nie mają bowiem automatycznego wyłącznika, który odłącza zasilanie po zakończeniu pracy. Dodatkowo prostowniki standardowe nadają się głównie do akumulatorów kwasowo-ołowiowych.
Prostowniki mikroprocesorowe (automatyczne)
Jak sama nazwa wskazuje, w tych prostownikach znajdziesz mikroprocesor, który czuwa nad pracą urządzenia. Automatycznie dobiera parametry i pozwala na ładowanie różnych ogniw. Są za to nieco droższe od prostowników transformatorowych.
Dużą zaletą modeli automatycznych jest pełna kontrola. Wyłączają się, gdy bateria będzie w pełni naładowana. Masz zatem spokój, jeśli chodzi o sprawdzanie stanu akumulatora. Dodatkowo prostowniki mikroprocesorowe chronią przed zwarciem, np. gdy źle podłączysz bieguny.
Prostowniki impulsowe
Półkę wyżej znajdziesz prostowniki impulsowe. Wyróżnia je wysoka wydajność sięgająca nawet 90%. Co więcej, podłączysz je bez wyciągania akumulatora z auta. Wszystko dzięki funkcji badania napięcia w układzie, która chroni samochodową elektronikę przed przeciążeniami czy przeładowaniami.
Prostowniki trakcyjne
Prostowniki trakcyjne stanowią mniejszość w porównaniu z wcześniej opisywanymi urządzeniami. Nie przydadzą Ci się, jeśli masz zwykłe auto. Ale będą za to niezastąpione, jeśli w Twoim garażu stoi samochód elektryczny. Nadadzą się też do ładowania akumulatorów maszyn przemysłowych. Prostowniki trakcyjne wyróżnia możliwość pracy z naprawdę dużymi napięciami.
Prostownik – 12/24 V – 12 A – czarno-żółty | Prostownik samochodowy – 12 / 24 V – 27 A – ze schowkiem na przewody | Prostownik samochodowy – rozruch – 12 / 24 V – 70 A – kompaktowy | |
Napięcie | 230V / 50Hz | 230V / 50Hz | 230V / 50Hz |
Napięcie wyjściowe | 12/24V | 12/24 V | 12/24V |
Funkcje pracy | Ładowanie | Ładowanie, rozruch | Ładowanie, rozruch |
Prąd ładowania | 8/12A | 27 A | 70A |
Maks. prąd wyjściowy przy rozruchu | – | – | 320A |
Długość przewodu zasilającego | 180 cm | 180 cm | 180 cm |
Długość kabli rozruchowych | 150 cm | 170 cm | 200 cm |
Typ akumulatora | Kwasowo-ołowiowy | Kwasowo-ołowiowy | Kwasowo-ołowiowy |
Wymiary (DxSxW) | 15,60 x 25,00 x 19,00 cm | 23,5 x 27 x 20 cm | 32 x 37 x 62 cm |
Co jest ważne, czyli czym kierować się kupując prostownik?
To, jaki prostownik kupisz, wpłynie nie tylko na czas ładowania, ale i jego skuteczność. Dlatego poza rodzajem, sprawdź też parametry. Decydują one o tym, czy dane urządzenie w ogóle pasuje to akumulatora w Twoim samochodzie.
Napięcie w prostowniku
Przy wyborze napięcia prostownika jest jedna prosta zasada – musi być takie samo, jak napięcie znamionowe baterii. Do dyspozycji masz modele 6, 12 i 24 V. Akumulatory 6 V stosuje się np. w motocyklach, 12 V w większości samochodów osobowych, a 24 V w ciężarówkach.
Na rynku znajdziesz prostowniki z możliwością przełączenia między różnymi wartościami napięcia. Przyda Ci się to, gdy masz kilka pojazdów lub prowadzisz warsztat.
Prąd ładowania
Chcesz, aby prostownik dobrze ładował Twoje akumulatory? To sprawdź, jaki jest jego skuteczny prąd ładowania. Odpowiednia wartość tego parametru wpływa na szybkość całego procesu.
Dobierając ją, uwzględnij fabryczną pojemność ogniwa. Powinna ona stanowić dziesięciokrotność skutecznego prądu ładowania. Jeśli więc wynosi ona 50 Ah, to potrzebujesz prostownika o prądzie na poziomie 5 A. Mniejsze wartości, również naładują Twój akumulator, ale zamiast kilkunastu godzin zajmie to nawet kilka dni.
Funkcja rozruchu
Wyobraź sobie, że akumulator odmawia posłuszeństwa, a ty mieszkasz z dala od miasta. Najbliższy sąsiad ma dom kilka kilometrów od Ciebie, więc odpalenie za pomocą kabli nie wchodzi w grę. Co Ci pozostaje?
Ratunkiem okaże się prostownik z funkcją rozruchu. Pozwoli on w kryzysowej sytuacji odpalić auto i szybko ruszyć w trasę. Jednak nie korzystaj z niego zbyt często! Prostowniki rozruchowe generują bardzo wysoki prąd, który z czasem uszkodzi nie tylko baterię, ale i elektronikę w Twoim aucie.
Wymiary, waga i mobilność
Zastanawiając się, jaki prostownik kupić, zwróć też uwagę na swoją wygodę. Duże i nieporęczne modele mogą skutecznie ładować akumulatory, ale są nieporęczne. Najlepiej jeśli wybierzesz mniejsze i lżejsze urządzenia, które komfortowo przeniesiesz bliżej samochodu.
W przypadku dużych prostowników rozruchowych pamiętaj, żeby były wyposażone nie tylko w rączki, ale i kółka. W końcu wygodniej będzie Ci nimi jeździć, niż podnosić maszynę ważącą nawet 25 kg.
Bardzo praktycznym dodatkiem są specjalne uchwyty lub kieszenie na zwinięte przewody do ładowania. Ułatwi Ci to zachowanie porządku w garażu, a także unikniesz przypadkowego potknięcia.
Ile czasu należy ładować akumulator? Lepiej uzbrój się w cierpliwość
Akumulatory, zwłaszcza te o dużej pojemności, wymagają trochę czasu, aby się w pełni naładować. Ile konkretnie? Najprościej mówiąc – to zależy. Na cały proces wpływa szereg różnych czynników. Są to m.in. początkowy stopień naładowania, temperatura otoczenia, poziom prądu ładowania i nie tylko.
Warto, żebyś ładował akumulator w ciepłym garażu, a nie na mrozie. Niska temperatura nie tylko wydłuża czas, ale i uszkadza zarówno baterię, jak i prostownik. Prąd ładowania z kolei ustaw na poziomie równym 1/10 pojemności całkowitej akumulatora np. 5 A dla baterii 50 Ah. W takich warunkach w pełni rozładowane ogniwo będzie gotowe do pracy po ok. 10 godz.
Pamiętaj, że prostowniki transformatorowe nie wyłączają się same po zakończeniu pracy. Dlatego po upływie 10 godz. odłącz klemy od akumulatora. W przeciwnym razie dojdzie do przeładowania i uszkodzenia baterii. Jeśli korzystasz z takiego prostownika, to dla bezpieczeństwa lepiej, żebyś ustawił niższy prąd ładowania. Zajmie to dłużej, ale nie ryzykujesz awarią.
Wybrałeś już swój prostownik?
Kwestia, jaki prostownik kupić, jest ważna zarówno, gdy szukasz urządzenia do przydomowego garażu, jak i profesjonalnego warsztatu. Teraz wiesz już, spośród jakich modeli wybrać oraz na co szczególnie zwrócić uwagę. Zdecyduj czy wystarczy Ci tradycyjny prostownik transformatorowy, czy może nowoczesny z mikroprocesorem. Nie zapomnij o porównaniu prądu ładowania oraz napięcia wyjściowego. Bez odpowiednich parametrów nie naładujesz skutecznie i bezpiecznie swojej baterii.
Jesteś zainteresowany motoryzacją i chcesz założyć własny biznes? W następnym artykule znajdziesz praktyczne wskazówki, jak otworzyć warsztat samochodowy. Dzięki niemu dowiesz się, co musisz zrobić, aby zacząć zarabiać na naprawie aut.
Udostępnij