Małe bistro może być dobrym sposobem na gastronomiczny biznes. Od czego zacząć przygotowania do otwarcia takiego lokalu? Na jakie kwestie formalne zwrócić uwagę? Jaki sprzęt kupić i jak promować małe bistro?
Małe bistro może być dobrym sposobem na gastronomiczny biznes. Od czego zacząć przygotowania do otwarcia takiego lokalu? Na jakie kwestie formalne zwrócić uwagę? Jaki sprzęt kupić i jak promować małe bistro?
Co warto wziąć pod uwagę planując otwarcie bistro?
Małe bistro jest działalnością, która pozwala na dużą elastyczność. Może łączyć w sobie cechy kilku różnych lokali gastronomicznych. Od czego zacząć przygotowania, jeśli chcesz otworzyć małe bistro?
Koncepcja małego bistro
Małe bistro może mieć równocześnie cechy śniadaniarni, restauracji, kawiarni i pubu. Prowadząc taką działalność dobrze jest także oferować usługę dań na wynos i dowozu.
Już sama etymologia nazwy “bistro” wskazuje na profil tego typu lokalu gastronomicznego. Podobno pochodzi od rosyjskiego słowa “bystro” (“быстро”), czyli “szybki”. Inny wariant mówi o nawiązaniu do “bistrouille”, kolokwializmu z północnej Francji, którym opisywano tanią mieszankę kawy i brandy.
Bez względu na to, skąd wzięła się nazwa, typowe bistro jest miejscem, w którym serwuje się stosunkowo łatwe w przygotowaniu i przystępne cenowo posiłki. Jest lokalem, w którym rano można zjeść jajecznicę lub kanapkę, w okolicach południa wybrać się na prosty lunch, popołudniu napić się kawy, a wieczorem usiąść przy drinku.
Tego typu lokal gastronomiczny cechuje się zazwyczaj mniej formalnym wystrojem w porównaniu do typowych restauracji. Karta może być krótka, ale konkretna, a menu składać się z potraw z szeroko rozumianej kuchni europejskiej.
Adaptacja lokalu pod małe bistro i biznesplan
Branża gastronomiczna cechuje się dużą konkurencją i koniecznością poniesienia sporych wydatków na start. W związku z tym, jeśli chcesz otworzyć małe bistro, w pierwszej kolejności zacznij od przygotowania biznesplanu.
Co powinno się znaleźć w takim dokumencie? Tak samo, jak biznesplan kawiarni, restauracji czy baru, musi on uwzględniać wstępne koszty (aranżacja lokalu, zakup sprzętu), wydatki bieżące (czynsz, pensje dla pracowników, zakup surowców) oraz przewidywane dochody, czyli prognozę finansową. Sprawdź działania konkurencji i opisz, czym Twoja mała gastronomia będzie się wyróżniać na tle innych lokali.
Kluczowa dla małego bistro może być lokalizacja. Grupą docelową są klienci, którzy chcą zjeść szybko, za stosunkowo niewielkie pieniądze oraz bez konieczności dokonywania rezerwacji. Dobrym miejscem będą więc okolice biur i uczelni, szlaki turystyczne, ale także osiedla.
Adaptacja lokalu gastronomicznego pod bistro powinna uwzględniać bar lub ladę do przyjmowania zamówień, przestrzeń dla gości, którzy chcą zjeść na miejscu, obszar do przechowywania dań na wynos. Charakterystyczną cechą tego typu przybytków jest aranżacja, która pozwala otworzyć się na przestrzeń zewnętrzną (na przykład poprzez wykorzystanie dużych, przeszklonych drzwi). Małe bistro wiosną i latem często serwują posiłki w ogródkach.
-
Gofrownica – LED – 1300 W – obrotowa
979,00 zł889,00 zł - Naleśnikarka – 40 cm – 3000 W 759,00 zł
- Ekspozytor na sosy – 5 butelek – stal nierdzewna
- Opiekacz Salamander – 3,200 W 819,00 zł
Marketing małego bistro
Małe bistro może liczyć na stałych klientów, ale profil działalności takiego lokalu sugeruje, że powinien on też przyciągać osoby “z ulicy”, doraźnie szukających miejsca, w którym mogą zjeść. W związku z tym, dobrze będzie zadbać o to, żeby rzucać się w oczy.
Pomocny może okazać się baner, który pokieruje do bistro. Przed lokalem powinien stać potykacz, na którym znajdą się informacje o promocyjnych cenach i menu dnia. Wprawdzie nie zawsze jest to dobrze odbierane przez klientów, ale możemy zdecydować się na promocję ulotkową na popularnych szlakach komunikacyjnych. Taki marketing może okazać się skuteczny, jeśli ulotka będzie uprawniać do zniżki lub darmowego napoju.
Małe bistro w wielu przypadkach przyciąga klientów lokalnych, ale nie oznacza to, że nie można szerzej zaznaczyć swojej obecności na kulinarnej mapie danego miasta. Podstawą jest prężnie działający profil w mediach społecznościowych. Może on służyć do informowania o zmianach w menu oraz aktualnych ofertach promocyjnych.
Dobrze będzie wprowadzić stałe godziny, w których klienci mogą liczyć na niższe ceny (happy hours) oraz przygotowywać codziennie zestaw lunchowy, dostępny w przystępnej kwocie.
Małe bistro – niezbędne formalności
Jak otworzyć bistro, żeby działać w pełni legalnie i bez naruszania procedur formalnych? Pierwszą czynnością jest założenie działalności gospodarczej wraz z podaniem odpowiedniego kodu PKD. Podstawowym numerem właściwym dla restauracji i innych stałych placówek gastronomicznych jest PKD 56.10.A, ale można też do niego dodać inne, w tym PKD 56.21.Z, czyli przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering).
Formalności związane z BHP w gastronomii, bez których bistro nie będzie mogło zostać otwarte, to m.in.:
- dostarczenie do Inspektoratu Sanitarnego projektu technologicznego, który będzie przedstawiał układ pomieszczeń i stanowisk oraz opisywał proces powstawania potraw,
- dopasowanie lokalu gastronomicznego do wymogów sanitarnych, zgodnie z zatwierdzonym projektem technologicznym,
- opracowanie dokumentacji HACCP (ang. Hazard Analysis and Critical Control Points System – System Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli) oraz GHP (ang. Good Hygienic Practice – Dobra Praktyka Higieniczna),
- przeprowadzenie badań wody w lokalu,
- podpisane umowy na wywóz odpadów.
Miej na względzie, że przystosowanie lokalu do wymogów sanepidowskich będzie wymagało m.in. opracowania dróg “czystych” (tras, po których będą przenoszone gotowe dania czy umyte naczynia) oraz “brudnych” (transport nieczystości czy surowców), które nie powinny się ze sobą krzyżować.
Ponadto, każdy pracownik, który będzie mieć kontakt z jedzeniem czy naczyniami powinien mieć tzw. książeczkę sanepidowską. Dobrze będzie także zadbać o zezwolenie na sprzedaż alkoholu oraz wykupienie licencji ZAiKS-u, żeby zgodnie z prawem puszczać w bistro muzykę. Nie można zapomnieć także o kasie fiskalnej oraz terminalach płatniczych.
Małe bistro – wyposażenie lokalu gastronomicznego
Wyposażenie gastronomiczne, jakie powinno się znaleźć w lokalu typu bistro, można podzielić na trzy kategorie: sprzęt do kuchni, urządzenia do przechowywania w chłodzie oraz akcesoria potrzebne do urządzenia sali dla gości.
W kuchni powinny się znaleźć urządzenia grzewcze, meble do przechowywania naczyń, zlewy (osobne do różnych stanowisk obróbki oraz do mycia rąk dla personelu) czy stoły robocze. Zaletą będzie wykonanie ze stali nierdzewnej, która jest łatwa do utrzymania w czystości.
Poza tym, w lokalu potrzebne będą urządzenia chłodnicze do przechowywania składników. W głównej sali, najlepiej obok kontuaru lub baru, dobrze jest umieścić witrynę chłodniczą z daniami na wynos.
Wyposażenie małej gastronomii jakie warto mieć w bistro, obejmuje m.in. sprzęt, który ułatwia szybkie przygotowywanie oraz wydawanie posiłków. Mogą to być na przykład podgrzewacze, naleśnikarki czy ekspozytory.
Należy też zadbać o odpowiedni wystrój. Potrzebne będą stoły i krzesła, pojemniki na przyprawy, serwetniki.
Otwarcie małego bistro – podsumowanie
Bistro to mała gastronomia o dużym potencjale. Trzeba brać jednak pod uwagę, że na początku może się wiązać z dużymi wydatkami, na poziomie kilkudziesięciu tysięcy złotych. Kluczem do sukcesu może być nie tylko lokalizacja, ale także utrzymywanie wysokiego poziomu potraw, przygotowywanych na przykład na bazie składników sezonowych.
Zapraszamy na nasz filmowy kanał Chef’s Gear Polska: Chef’s Gear Polska – YouTube oraz fanpage na Facebooku: Chef’s Gear Polska | Facebook. Na Chef’s Gear Polska dzielimy się wiedzą ekspercką z obszaru szeroko pojętej gastronomii. Inspirujemy i radzimy, jak prowadzić restaurację, bar czy foodtrucka. Wspólnie z ekspertem gastronomicznym Michałem Orłowskim, ambasadorem marki Royal Catering, testujemy sprzęt, pokazujemy, jak prowadzić kuchnię i podpowiadamy, jakie dania warto włączyć do menu.
Masz pomysł na odcinek? Chcesz zobaczyć, jak działa dane urządzenie lub dowiedzieć się, jak przygotować daną potrawę? Prześlij nam swoją propozycję na [email protected].
Udostępnij