Jak otworzyć własną lodziarnię?

Udostępnij

Lodziarnia to działalność w dużej mierze sezonowa, który może jednak przynosić dobre zyski. Założenie tego typu biznesu nie musi wiązać się z wysokimi kosztami. Jak otworzyć lodziarnię? Jakie warunki sanitarne musi spełniać lokal i co powinno wejść w skład wyposażenia tego typu zakładu gastronomicznego?

Udostępnij

Lodziarnia to działalność w dużej mierze sezonowa, który może jednak przynosić dobre zyski. Założenie tego typu biznesu nie musi wiązać się z wysokimi kosztami. Jak otworzyć lodziarnię? Jakie warunki sanitarne musi spełniać lokal i co powinno wejść w skład wyposażenia tego typu zakładu gastronomicznego?

Otwarcie własnej lodziarni – co warto wziąć pod uwagę?

Lokalizacja zakładu gastronomicznego to kwestia ważna w przypadku niemal każdego biznesu gastronomicznego, ale dla lodziarni może mieć kluczowe znaczenie, jeżeli ma przynosić zyski. Z czego to wynika?

Lody to zimny deser, na który popyt zwiększa się wtedy, gdy rośnie temperatura. Niektóre lodziarnie mogą wprawdzie liczyć na klientów przez cały rok, szczególnie te, które oferują produkty rzemieślnicze, ale często największe przychody osiąga się w wiosną i latem.

Z tego powodu warto szukać lokalizacji, w których można liczyć na duży ruch. Ważną kwestią jest też wybór tego, jak będzie wyglądać lodziarnia. Na starcie może to być mała budka lub niewielki lokal, w którym postawisz automat lub ladę chłodniczą i będziesz sprzedawać lody tylko na wynos. Co jeszcze warto brać pod uwagę, gdy chcesz otworzyć lodziarnię?

Biznesplan dla lodziarni

Jak otworzyć lodziarnię? W gastronomii panuje duża konkurencja, dlatego do tej branży nie powinno się wchodzić bez opracowania biznesplanu. Dokument ten może być wymagany, gdy będziesz występować o kredyt inwestycyjny w banku bądź dofinansowanie unijne. Będzie też dla Ciebie wskazówką, jakie działania podjąć, żeby najefektywniej wykorzystać dostępne środki.

W biznesplanie zarysuj profil działalności. Opisz, jakiego typu lody chcesz podawać i dlaczego, jak będzie wyglądać ich produkcja i sprzedaż. Weź pod uwagę działania konkurencji i nakreśl profil klienta docelowego.

Przygotuj także szacunkowy kosztorys dotyczący:

W biznesplanie możesz także opisać, jakie są Twoje przewidywania związane z przyszłością lokalu, a także zarysować, jak ma wyglądać promocja lodziarni.

Koszty otwarcia lodziarni

Jeśli zastanawiasz się, jak założyć lodziarnię, oszacowanie wydatków na rozkręcenie biznesu będzie jedną z najważniejszych kwestii. Koszt otwarcia lokalu zależy w dużej mierze od atrakcyjności lokalizacji oraz wielkości zakładu.

W miejscach często odwiedzanych przez turystów, na przykład na promenadach, przy deptakach, w okolicach centrum, ceny wynajmu mogą być stosunkowo wysokie. Lokal trzeba też będzie zaadaptować do wymogów sanitarnych oraz kupić sprzęt, który pozwoli na produkcję oraz przechowywanie wyrobów.

Koszt otwarcia małej lodziarni, która nie będzie mieć sali dla gości, na przykład budki lub okienka, można oszacować na ok. 20-30 tys. zł. W przypadku większego lokalu trzeba się liczyć z wydatkami rzędu 50-70 tys. zł. Największym kosztem może być sprzęt. Dobra maszyna do lodów oraz urządzenia chłodnicze mogą pochłonąć ok. 10-15 tys. zł.

Jak promować lodziarnię?

Decyzję o kupnie lodów często podejmuje się pod wpływem impulsu, na przykład będąc na spacerze. Dużą rolę może więc odgrywać sam wygląd lodziarni. Atrakcyjna witryna, dobra ekspozycja produktów, czytelny cennik, potykacz z chwytliwym i żartobliwym hasłem – to elementy, które mogą przykuć wzrok potencjalnych klientów.

W trakcie sezonu dobrym pomysłem może być promocja ulotkowa, szczególnie w sytuacji, w której osoba, która otrzyma drukowaną reklamę lodziarni będzie mogła liczyć na zniżkę czy dodatkową gałkę lodów. Rozdawanie ulotek w miejscu, w którym jest duży ruch może mieć przełożenie na zyski zwłaszcza wtedy, gdy Twój lokal będzie nieco na uboczu.

Warto również prowadzić profil w mediach społecznościowych, szczególnie w sytuacji, w której planujesz działać przez cały rok, a nie tylko w okresie wiosenno–letnim. Lody są produktem atrakcyjnym wizualnie, dlatego istotna może być dobra jakość zdjęć. Na profilu możesz ogłaszać promocje, przedstawić menu i godziny otwarcia, informować o nowościach w ofercie.

Samo dokonywanie zmian w menu może być sposobem na marketing. Stałych klientów mogą przyciągnąć do Twojego lokalu nowe lub nietypowe smaki. Jeżeli chcesz zbudować lojalną grupę odbiorców, zastanów się nad programem zniżek, na przykład oferując gratisowe lody za uzbieranie dziesięciu pieczątek.

Co do nazwy, podstawą jest prostota, ale przy lodziarni można sobie pozwolić na małe eksperymenty językowe. Dobrym pomysłem mogą być zabawy słowne, które będą kojarzyć się z zimnem. Przykładowo, jeśli chcesz wyróżniać się dużymi porcjami, możesz nazwać lokal “Wielkolód”. Możesz także nawiązać do charakterystycznej lokalizacji.

Jakie formalnością są związane z założeniem lodziarni?

Jak otworzyć cukiernię, żeby spełniała normy? Przepisy są podobne do tych, które obowiązują w sytuacji, w której rozważany jest plan zakładający to, jak założyć kebab czy jak założyć bar.

Już na etapie projektu technologicznego, który będzie weryfikowany przez sanepid, trzeba uwzględnić normy HACCP (ang. Hazard Analysis and Critical Control Points System – System Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli) oraz GHP (ang. Good Hygienic Practice – Dobra Praktyka Higieniczna). Stanowiska pracy powinny być tak rozlokowane, żeby ścieżki “brudne” (którymi na przykład przenosi się naczynia do mycia) i “czyste” (lody gotowe do wydania) nie pokrywały się.

Lokal powinien mieć zmywalne podłogi i łatwe do utrzymania w czystości meble. Ponadto, należy przygotować osobne miejsca do mycia naczyń i dla personelu, który będzie myć ręce. Osoby zatrudnione mają mieć dostęp do toalety i przebieralni oraz mieć ważne książeczki sanepidowskie.

Sanepid będzie sprawdzać też, czy i kiedy w lokalu badana była woda. Podczas kontroli urzędnicy mogą wymagać przedstawienia umów na odbiór odpadów spożywczych. Spytają też o procedurę postępowania dotyczącą przeterminowanej żywności. Ważne kwestie związane z BHP w gastronomii to także sposób przechowywania produktów w urządzeniach chłodniczych oraz wentylacja.

Niezbędne wyposażenie lodziarni

Jaki sprzęt będzie potrzebny, żeby prowadzić lodziarnię? Urządzanie lokalu tego typu będzie przebiegało podobnie do sytuacji, w której pod uwagę brany byłby plan zakładający to, jak założyć cukiernię.

Wyposażenie zależy m.in. od tego, jakiego typu lody zamierzasz serwować. Jeśli chcesz sprzedawać włoskie lub tajskie, niezbędne będą maszyny do lodów. W tej kategorii do wyboru masz kilka rodzajów urządzeń.

Jeśli lody włoskie mają być dodatkiem do oferty, wystarczający może być automat jednosmakowy. Jeżeli lody z automatu będą jednym z Twoich głównych produktów, lepszym rozwiązaniem może być inwestycja w maszynę, która pozwoli przygotować kilka smaków równocześnie, a także warianty mieszane, na przykład śmietankowo-czekoladowe.

Niezbędne będą także urządzenia chłodnicze. Półprodukty i gotowe wyroby mogą być przechowywane w chłodziarkach i zamrażarkach gastronomicznych. Do tego dochodzi nadstawa lub witryna chłodnicza, w której będzie można trzymać pojemniki z lodami przeznaczonymi do sprzedaży. Dzięki temu klienci od razu będą widzieć, jakie smaki mają do wyboru.

Do tego dochodzi drobne, ale przydatne wyposażenie, w tym pojemniki na żywność. Można w nich trzymać wafelki do lodów oraz produkty sypkie. Przydatne będą również ekspozytory, do których można włożyć przyszykowane dla klienta lody, żeby nie podawać ich z rąk do rąk.

Wyposażenie kuchni gastronomicznej to również sprzęt, który pozwoli na mycie naczyń, czyli zlewozmywaki oraz zmywarka. Nawet wtedy, gdy lodziarnia będzie mała lub prowadzona z food trucka, warto zastanowić się nad zakupem stołków barowych i stolików, żeby ułatwić klientom konsumpcję. 

Przykładowe wyposażenie lodziarni – bufet (kliknij i rozwiń listę)

Przykładowe wyposażenie lodziarni – zaplecze/kuchnia (kliknij i rozwiń listę)

Przykładowe wyposażenie lodziarni – dodatkowy sprzęt (kliknij i rozwiń listę)

Jak otworzyć lodziarnię – podsumowanie

Jeśli chcesz otworzyć małą lodziarnię lub większy lokal serwujący desery, w pierwszej kolejności przejrzyj rynek nieruchomości i sprawdź, czym możesz wyróżnić się na tle konkurencji pod względem menu. Pamiętaj, żeby decyzji nie podejmować pochopnie, tylko działać według biznesplanu. Zadbaj też o wyposażenie, które pozwoli na przygotowywanie lodów wysokiej jakości.


Zapraszamy na nasz filmowy kanał Chef’s Gear Polska: Chef’s Gear Polska – YouTube oraz fanpage na Facebooku: Chef’s Gear Polska | Facebook. Na Chef’s Gear Polska dzielimy się wiedzą ekspercką z obszaru szeroko pojętej gastronomii. Inspirujemy i radzimy, jak prowadzić restaurację, bar czy foodtrucka. Wspólnie z ekspertem gastronomicznym Michałem Orłowskim, ambasadorem marki Royal Catering, testujemy sprzęt, pokazujemy, jak prowadzić kuchnię i podpowiadamy, jakie dania warto włączyć do menu.

Masz pomysł na odcinek? Chcesz zobaczyć, jak działa dane urządzenie lub dowiedzieć się, jak przygotować daną potrawę? Prześlij nam swoją propozycję na [email protected].

Czy ten artykuł był pomocny? Tak Nie

Najnowsze posty

Zimowa herbata rozgrzewająca – aromatyczne napary na mrozy!

Gdy za oknem mróz szczypie w policzki, a dłonie szukają ciepła, nic nie rozgrzeje Cię lepiej…

Czytaj więcej

Wino do gotowania – jakie wybrać i jak je łączyć z potrawami?

Wino w kuchni to składnik, który potrafi wydobyć głębię smaku z każdej potrawy. Czerwone czy białe,…

Czytaj więcej

Najlepsze ryby na wigilię – tradycyjne i nowe propozycje

Zastanawiasz się, jaką rybę podać na wigilijnym stole? Możliwości jest mnóstwo! Od klasycznego karpia po bardziej…

Czytaj więcej

Pyłek pszczeli w diecie – jak go stosować?

Pyłek pszczeli to naturalny superfood, który może stać się Twoim sprzymierzeńcem w walce o dobre zdrowie…

Czytaj więcej