Bar kanapkowy to biznes, który może przynosić dobre dochody przy stosunkowo niskich kosztach działalności. Nie wymaga też wiedzy gastronomicznej na poziomie szefa kuchni. Jak otworzyć bar kanapkowy? Jakie wymogi prawne musi spełniać lokal i jakie wyposażenie gastronomiczne może być przydatne?
Bar kanapkowy to biznes, który może przynosić dobre dochody przy stosunkowo niskich kosztach działalności. Nie wymaga też wiedzy gastronomicznej na poziomie szefa kuchni. Jak otworzyć bar kanapkowy? Jakie wymogi prawne musi spełniać lokal i jakie wyposażenie gastronomiczne może być przydatne?
Co warto wziąć pod uwagę, planując otwarcie baru kanapkowego?
Branża gastronomiczna jest bardzo konkurencyjna. Jeśli chcesz zacząć w niej działać, otwarcie baru kanapkowego może być dużo mniej ryzykownym przedsięwzięciem w porównaniu do restauracji. Nie wymaga aż takich nakładów finansowych, jak lokal serwujący ciepłe obiady oraz zatrudniania specjalistów od gotowania.
Jaka kwestia łączy biznesplany dotyczącego tego, jak otworzyć kebab, jak otworzyć bar czy omawiany zakład z kanapkami? Jest nią lokalizacja. Wybór odpowiedniego miejsca może zdecydować o tym, czy przedsięwzięcie osiągnie sukces.
W przypadku baru kanapkowego, dobrym wyborem będzie otwarcie punktu w okolicy szkoły, uczelni, urzędu, biura czy atrakcji turystycznej. W takich lokalizacjach będzie dużo osób, które będą chciały przekąsić coś na szybko, czy to na śniadanie, czy na obiad. Na kanapkę nie trzeba czekać, można ją zapakować do torby i zjeść później, a ponadto jest zazwyczaj bardziej przystępna cenowo w porównaniu do lunchu na ciepło. Jakie aspekty jeszcze warto wziąć pod uwagę przed otwarciem baru kanapkowego?
Biznesplan baru kanapkowego
Działalności nie otworzysz bez odpowiedniego przygotowania. Biznesplan pozwoli Ci nakreślić pany na przyszłość. Będzie też dokumentem, który może okazać się niezbędny, gdy będziesz składać wniosek o kredyt lub wniosek o dofinansowanie z urzędu bądź Unii Europejskiej.
Co powinien uwzględniać biznesplan baru kanapkowego? Opisz w nim, czym będzie się zajmować Twoja firma oraz jakie widzisz perspektywy rozwoju. Przykładowo, możesz podać, że planujesz trafiać z menu do jak najszerszej grupy nabywców, od osób preferujących kanapki mięsne, po miłośników potraw wege. Początkowo możesz skupić się na sprzedaży na miejscu i na wynos, by z czasem rozszerzyć działalność na catering.
W biznesplanie podaj lokalizację baru kanapkowego. Zawrzyj informacje o godzinach otwarcia i uzasadnij, dlaczego spodziewasz się w takich terminach ruchu.
Biznesplan baru kanapkowego powinien także uwzględniać Twoje badania na temat konkurencji oraz wskazywać, czym wyróżniasz się na tle potencjalnych rywali. Ponadto, w dokumencie przedstaw analizę kosztów, zarówno inwestycyjnych (na przykład dotyczących adaptacji danego miejsca do działalności gastronomicznej), jak i operacyjnych, czyli bieżących. Dodaj również prognozę finansową.
Dobrze będzie także podać w biznesplanie baru kanapkowego szczegóły na temat potencjalnej kadry oraz zarysować plan marketingowy.
Koszty otwarcia lokalu gastronomicznego
Jakie są koszty otwarcia baru kanapkowego i co się składa na ostateczną kwotę? Jednym z najważniejszych wydatków będzie wynajęcie lokalu. Jeżeli masz wybrane miejsce, zorientuj się, czy pomieszczenia spełniają warunki dla zakładów gastronomicznych. Możliwe, że trzeba będzie przeprowadzić remont lub zapłacić za rozwiązania, które pozwolą uzyskać zgodę sanepidu na działanie.
Weź też pod uwagę, że kanapkowe bistro trzeba będzie wyposażyć w sprzęt oraz meble. Niezbędne może być także urządzenie sali klientów. Do tych wydatków dopisz także koszty ubezpieczenia zakładu. Wydziel również osobną sumę na marketing. W budżecie uwzględnij ponadto środki finansowe na kasę fiskalną i terminale płatnicze.
Rozważ, czy już na starcie nie warto zacząć rozwozić kanapki do klientów. W takim wypadku będzie konieczny sprzęt do przewożenia jedzenia w chłodnych warunkach. Potrzebny będzie też środek transportu, skuter lub samochód.
Do tego dojdą koszty stałe, m.in. pod postacią składników. Kanapki powinny być świeże, uwzględnij więc wydatki związane z niemal codziennym transportem produktów. Klienci barów kanapkowych mogą oczekiwać szybkiej obsługi. Niezbędne może okazać się zatrudnienie pracowników do pomocy.
Szacunkowe koszt otwarcia baru kanapkowego to ok. 50 000-70 000 zł. Jeżeli planujesz od razu zainwestować w większy lokal, wydatki mogą przekroczyć 100 000 zł.
Nazwa baru kanapkowego i marketing
Gdy będziesz wymyślać nazwę dla swojej firmy, pamiętaj o kilku ważnych zasadach. Bar kanapkowy to bardzo konkretna działalność, nie wybieraj więc nazw abstrakcyjnych, które nie będą związane z branżą spożywczą. Wprawdzie nic nie stoi na przeszkodzie, żeby oryginalny neologizm czy ciekawe zapożyczenie z języka obcego zaczęło być kojarzone z Twoim przedsiębiorstwem, ale będzie wymagało to większych nakładów marketingowych i czasu.
W przypadku baru kanapkowego lepszym rozwiązaniem może być wybór nazwy opisowej bądź skojarzeniowej, typu “Bułka i Spółka”, “Królestwo kanapek” itp. Jeżeli zamierzasz serwować jedzenie charakteryzujące się czymś wyjątkowym (składnik, który będzie bazą do kanapek, korzystanie tylko z produktów wegańskich), możesz uwzględnić to przy tworzeniu marki (“Biopajda” itd.).
Grunt, żeby nazwa była prosta, możliwie krótka, łatwa do zapamiętania oraz wymówienia. Raczej unikaj stosowania myślników czy liter diakrytycznych. Znaki specjalne mogą powodować trudność z odczytaniem (na przykład u stołujących się u Ciebie obcokrajowców) i wpłynąć na to, że adres Twojej strony internetowej będzie bardziej skomplikowany lub wręcz niezrozumiały.
- Opiekacz Salamander – 3250 W 859,00 zł
- Opiekacz Salamander – 3150 W 729,00 zł
- Opiekacz Salamander – 3,200 W 819,00 zł
- Opiekacz Salamander – 2500 W – 50-300°C 619,00 zł
To z kolei przełoży się negatywnie na marketing, który w dużej mierze może bazować na promowaniu baru w sieci. Jeśli będziesz zakładać witrynę, niech będzie przejrzysta i zapewniała klientom informacje o menu, cenach, lokalizacji baru kanapkowego, sposobach płatności i ewentualnej dostępności dostawy.
Na początku w zupełności wystarczający może być profil w mediach społecznościowych. W takim wypadku ważna jest duża aktywność, dobrej jakości zdjęcia, bieżący kontakt z odbiorcami. Social media mogą być kanałem, za pomocą którego poinformujesz o nowościach w menu czy promocjach. Zniżki za kupno większej liczby kanapek, gratisowe jedzenie za uzbieranie pieczątek czy “happy hours”, czyli godziny, w których oferujesz potrawy po obniżonych cenach, to też dobry sposób na marketing.
Zastanów się, czym Twój lokal wyróżnia się na tle konkurencji. Określ swoje grupy docelowe, sprawdź, czy w okolicy nie ma uczelni oraz biur. W takich miejscach możesz rozdawać ulotki czy wieszać plakaty. Studenci oraz pracownicy, którzy szukają przekąski na śniadanie bądź lunch mogą być Twoimi najważniejszymi nabywcami.
Bar kanapkowy może w dużej mierze polegać na marketingu szeptanym. Jeśli zadbasz o jakość i świeżość swoich produktów, klienci mogą po prostu zacząć polecać Twoje menu innym.
Formalności związane z założeniem baru kanapkowego
Zanim otworzysz bar kanapkowy, konieczne będzie zadbanie o szereg aspektów prawnych. Pierwszym działaniem może być zarejestrowanie firmy. Lokal gastronomiczny możesz prowadzić w formie jednoosobowej działalności, spółki cywilnej, spółki osobowej (z wyłączeniem spółki partnerskiej), spółki kapitałowej lub spółdzielni.
Podczas rejestracji wybierz odpowiednie kody PKD. Podstawowym jest PKD 56.10.A, numer właściwy dla restauracji i innych stałych placówek gastronomicznych, które wydają dania w lokalu, do spożycia zarówno na miejscu, jak i na wynos. Jeżeli masz w planach sprzedaż napojów, catering kanapkowy czy ofertę dowozu, dopisz także:
- PKD 56.21.Z – przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering),
- PKD 56.29.Z – pozostała usługowa działalność gastronomiczna,
- PKD 56.30.Z – przygotowywanie i podawanie napojów,
- PKD 56.10.B – ruchome placówki gastronomiczne.
Konieczne będzie też dopełnienie formalności dotyczących kasy fiskalnej. Jeżeli chcesz odtwarzać muzykę, trzeba będzie wystąpić o koncesję na publiczne odtworzenia i wykonania utworów.
Do tego dochodzą przepisy związane z przepisami higienicznymi oraz adaptacją lokalu do działalności gastronomicznej. W przypadku baru kanapkowego ważne są takie akty prawne, jak:
- Ustawa z 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia,
- Ustawa z dnia 22 października 2010 r. o zmianie ustawy o paszach oraz ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia,
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 178/2002 z dnia 28 stycznia 2002 r. o ogólnych zasadach i wymaganiach prawa żywnościowego,
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 852/2004 z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych,
- Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie.
Liczba przepisów może wydawać się duża, ale wskazania są na tyle konkretne, że po dostosowaniu się do nich nie powinno być problemu z oddaniem baru kanapkowego do użytku. Wymogi dotyczą głównie BHP w gastronomii.
Jakie formalności trzeba dopełnić? Między innymi te, które są powiązane z urządzeniem lokalu, w tym dotyczące jego kubatury, projektu kuchni, panującej temperatury, wentylacji czy dostępności toalet. Przykładowo, zakład gastronomiczny nie może równocześnie pełnić roli lokalu mieszkalnego, a wysokość pomieszczeń musi wynosić od 2,5 do 3,3 m, w zależności od liczby zatrudnionych osób i występowania warunków szkodliwych.
Twój bar kanapkowy powinien spełniać normy HACCP (ang. Hazard Analysis and Critical Control Points System – System Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli) oraz GHP (ang. Good Hygienic Practice – Dobra Praktyka Higieniczna). Dotyczą one takich kwestii, jak: zasady przechowywanie żywności, rozlokowanie stanowisk (osobnych do obróbki mięsa, warzyw itd.), utrzymanie czystości, sposób wydawania potraw.
Pamiętaj także o przepisach związanych z pracownikami. Każda osoba, która ma kontakt z żywnością czy naczyniami musi mieć ważne orzeczenie do celów sanitarno-epidemiologicznych, zwane powszechnie książeczką sanepidowską.
Niezbędne wyposażenie baru kanapkowego
Urządzenia i meble gastronomiczne będą niezbędne, jeśli myślisz o otwarciu lokalu serwującego jedzenie. Jakie wyposażenie baru wybrać?
Taki sprzęt, jak krajalnica do kiełbasy czy szatkownica elektryczna do warzyw pozwoli znacznie szybciej przygotowywać kanapki. Ty i Twoi pracownicy nie będziecie tracić czasu na ręczne szykowanie składników. Ponadto, krajalnice pozwalają też zachować większą kontrolę nad kosztami, bo produkty będą dzielone na takie same kawałki. Rzecz jasna, wyposażenie kuchni gastronomicznej powinno też obejmować tradycyjne sztućce i noże.
Piece gastronomiczne to kolejny typ urządzeń, który warto wziąć pod uwagę zakładając bar kanapkowy. Sprzęt grzewczy pozwoli Ci na samodzielny wypiek pieczywa. Własny chleb może być dodatkowym atutem, przewagą konkurencyjną, którą warto się chwalić podczas prowadzenia działań marketingowych. Grille, opiekacze czy tostery to z kolei wyposażenie, które umożliwi Ci serwowanie kanapek na ciepło czy szybką obróbkę termiczną składników.
Niezbędne będą także urządzenia chłodnicze, które można podzielić na dwie kategorie. Do pierwszej należą chłodziarki i lodówki, w których będą trzymane składniki na zapleczu. Do drugiej – sprzęty, które umożliwią przechowywanie w niskiej temperaturze już gotowych kanapek czy bułek i prezentowanie ich klientom, czyli witryny chłodnicze oraz nadstawy chłodnicze.
- Nadstawa chłodnicza – 200 x 39 cm – szklana osłona 3 399,00 zł
- Nadstawa chłodnicza – 200 x 39 cm – 9 x GN 1/3 3 349,00 zł
-
Nadstawa chłodnicza – 160 x 39 cm – 7 x GN 1/3
2 449,00 zł2 249,00 zł -
Nadstawa chłodnicza – 150 x 33 cm – 7 x GN 1/4
2 549,00 zł2 299,00 zł
Dobrym dodatkiem może być ekspozytor do kanapek, na którym postawisz jedzenie podczas wydawania go nabywcom. Będzie to bardziej eleganckie i higieniczne, niż podawanie bezpośrednio do ręki, a ponadto sprawi, że obsłudze łatwiej będzie na przykład wydać resztę czy paragon.
Jeżeli będziesz sprzedawać jedzenie z dowozem lub dystrybuować kanapki po biurach, zainwestuj także w lodówkę turystyczną. Żeby kanapki dłużej zachowały świeżość, mogą zostać owinięte folią spożywczą. Zamiast pakować każdy sandwicz osobno do torebki, można posłużyć się pakowarką próżniową.
Nawet jeśli Twój bar kanapkowy będzie mały, dobrze będzie w nim wygospodarować miejsce dla gości. Stoliki i stołki barowe pozwolą klientom zjeść na miejscu. Uzupełnieniem wyposażenia mogą być urządzenia związane z napojami, na przykład ekspres do kawy czy lodówka do przechowywania butelek i puszek.
Bar kanapkowy – podsumowanie
Bar kanapkowy to dobry sposób na to, żeby zacząć działać w branży gastronomicznej. Koszt produkcji bułek czy sandwiczy nie jest wysoki. Kluczem do sukcesu może być znalezienie dobrej lokalizacji, a także odbiorców w miejscach, do których możesz dostarczać kanapki na wynos w porze śniadania bądź lunchu.
Udostępnij