Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych systemów samochodowych. Gdy nie działa poprawnie, niewykluczone, że czeka Cię odpowietrzanie hamulców. Oczywiście możesz udać się do profesjonalnego warsztatu samochodowego. Ale po co, skoro wystarczy się dowiedzieć, jak odpowietrzyć hamulce i które narzędzia będą Ci potrzebne? Właśnie o tym dziś porozmawiamy.
Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych systemów samochodowych. Gdy nie działa poprawnie, niewykluczone, że czeka Cię odpowietrzanie hamulców. Oczywiście możesz udać się do profesjonalnego warsztatu samochodowego. Ale po co, skoro wystarczy się dowiedzieć, jak odpowietrzyć hamulce i które narzędzia będą Ci potrzebne? Właśnie o tym dziś porozmawiamy.
Skąd biorą się i jak rozpoznać zapowietrzone hamulce?
Pierwszym krokiem w walce z zapowietrzonymi hamulcami jest określenie przyczyny. Dzięki temu w przyszłości będzie Ci łatwiej uniknąć tego samego problemu.
Zapowietrzenie hamulców zwykle następuje, gdy w przewodach hamulcowych pojawią się pęcherzyki powietrza. Dochodzi do tego np. gdy dawno niewymieniany płyn hamulcowy się przegrzeje.
Inną przyczyną zapowietrzenia bywa też mechaniczne uszkodzenie któregoś z elementów układu hamulcowego. Może dojść do niego np. w trakcie wymiany tarcz lub klocków hamulcowych.
Zapowietrzone hamulce to nie żarty, ponieważ mogą doprowadzić do bardzo niebezpiecznych sytuacji na drodze. Pęcherzyki w przewodzie hamulcowym sprawiają, że po wciśnięciu pedału siła będzie nierównomiernie rozłożona. W efekcie auto będzie ściągać na lewo lub prawo.
Zdarza się też, że pedał hamulca, zamiast stawiać typowy dla siebie opór, wpadnie podczas hamowania. Jeśli spotkasz się, z którąś z tych sytuacji, jak najszybciej przeprowadź odpowietrzenie hamulców. Przy okazji sprawdź też ciśnienie w oponach.
Czas pobrudzić ręce. Jak samemu odpowietrzyć hamulce?
Samodzielne odpowietrzanie układu hamulcowego jest rzeczą jak najbardziej wykonalną. Jeśli masz w sobie żyłkę mechanika, to na pewno sobie poradzisz. Na przebieg naprawy duży wpływ ma to, czy auto dysponuje systemem ABS, czy nie. W samochodach ze wspomaganiem sprawa jest nieco trudniejsza. Pomimo tego, w obu przypadkach musisz zachować kolejność odpowietrzania hamulców.
Potrzebujesz też właściwe wyposażenie. Najważniejszy będzie płyn hamulcowy. Pamiętaj, aby był on klasy zalecanej przez producenta pojazdu. Stosowanie innych preparatów może doprowadzić do trwałego uszkodzenia systemu hamulcowego.
Równie ważny jest klucz oczkowy. W większości przypadków będzie to 9 lub 11. Przyda Ci się też gumowy, przezroczysty wężyk oraz pojemnik na płyn. Jeśli chcesz znacznie ułatwić sobie cały proces, to zaopatrz się w specjalistyczny przyrząd np. pompkę do odpowietrzania hamulców.
Odpowietrzanie hamulców bez ABS
W przypadku hamulców bez ABS sprawdź, czy w dokumentacji technicznej pojazdu znajduje się zapis dotyczący kolejności odpowietrzania hamulców. Jeśli takowego nie ma, to należy stosować się do tzw. zasady ogólnej. Oznacza to, że swoją pracę rozpocznij od koła, które jest najdalej od pompy hamulcowej. Następnie przejdź do tego nieco bliżej, aż w końcu dotrzesz do koła zamontowanego zaraz przy pompie.
Załóżmy, że znajduje się ona po lewej stronie komory silnika, czyli jak w większości modeli. Kolejność odpowietrzania hamulców bez ABS będzie więc następująca: prawe tylne koło, lewe tylne koło, prawe przednie koło i na końcu lewe przednie koło.
Kolejność już znasz czas rozpocząć pracę. Pierwszą czynnością jest sprawdzenie zbiornika z płynem hamulcowym i ewentualne jego uzupełnienie do maksymalnego poziomu.
Następnie przejdź do zaworów odpowietrzających. Pamiętaj o ustalonej wcześniej kolejności! Zawór delikatnie odkręć kluczem. Wystarczy około pół obrotu, tak aby zaczęła wypływać niewielka ilość płynu hamulcowego.
Na odpowietrznik warto nałożyć gumowy wężyk, którego drugi koniec umieścisz do przygotowanego wcześniej pojemnika na płyn. Cały czas obserwuj rurkę i jej zawartość. Na tym etapie czekasz, aż przestaną pojawiać się w pęcherzyki powietrza.
- Pompka do odpowietrzania hamulców
- Odpowietrznik hamulców – tester podciśnienia – 15 elementów – plastik (PVC, PP) / stal węglowa 75,00 zł
-
Zestaw do zarabiania przewodów hamulcowych – hydrauliczny
429,00 zł389,00 zł -
Zestaw narzędzi do hamulców – uniwersalny – kompletny – stal węglowa / stal chromowo-wanadowa / tworzywo sztuczne (PP)
319,00 zł299,00 zł
Jeśli nie masz wężyka, to po prostu zlej płyn bezpośrednio do pojemnika. Odpowietrzenie zakończysz, gdy płyn będzie spływać w sposób ciągły, a nie z krótkimi przerwami. Po wszystkim pozostaje Ci tylko zakręcić odpowietrznik.
Mała rada. Zanim rozpoczniesz odpowietrzanie, zwróć uwagę na to, żeby pojemnik, do którego zlewasz płyn hamulcowy, był całkowicie suchy i czysty. W przeciwieństwie do wymiany oleju, ten płyn możesz ponownie wykorzystać i wlać z powrotem do auta. Dzięki temu zaoszczędzisz nieco na nowym płynie.
Istnieje jeszcze jednen sposób na odpowietrzanie hamulców bez ABS. Potrzebujesz jednak pomocy drugiej osoby. Twój pomocnik kilkukrotnie mocno naciska pedał hamulca, a następnie cały czas go trzyma. Ty odkręcisz zawór odpowietrznika i spuścisz płyn hamulcowy, który spłynie pod dużym ciśnieniem.
Po chwili druga osoba da znać, że pedał hamulca dotknął podłogi. Wtedy szybko zakręć zawór odpowietrzający. Zabieg powtórzcie jeszcze parę razy. W końcu Twój pomocnik wciskający pedał hamulca wyczuje, że zacznie on pracować odpowiednio twardo.
Odpowietrzanie hamulców z ABS
Osoby znające się na tym, jak odpowietrzyć hamulce z ABS, wiedzą, że jest to zadanie nieco trudniejsze niż w przypadku układów bez wspomagania.
Początek jest podobny – najpierw uzupełnij płyn hamulcowy w zbiorniku. Jego spadek podczas odpowietrzania to częsta przyczyna pojawienia się pęcherzyków powietrza. Gdy dotrą one do pompy hamulcowej, to niestety, ale czeka Cię wizyta w warsztacie samochodowym, ponieważ samodzielna naprawa nie wchodzi w grę.
Pamiętaj, że w tym przypadku masz do czynienia z zupełnie inną kolejnością odpowietrzania hamulców. Zaczniesz bowiem od pompy hamulcowej, następnie przejdziesz do lewego przedniego koła, po czym do prawego przedniego koła, prawego tylnego koła i skończysz na lewym tylnym kole.
Do dzieła! Do odpowietrzenia pompy hamulcowej włącz zapłon. Teraz kilkunastokrotnie wciśnij do samego końca pedał hamulca. W ten sposób pozbędziesz się ciśnienia regulującego system ABS. Ważne jest, żeby w tym czasie zbiornik wyrównawczy pompy hamulcowej był maksymalnie wypełniony płynem. Pompa nie powinna też pracować dłużej niż 2 minuty, bo grozi to jej przegrzaniem. Z tego względu wymagane są przerwy.
Gdy odpowietrzysz już pompę hamulcową, możesz przejść do kół przednich. Przyda Ci się pomoc drugiej osoby. Jedna z nich montuje wężyk na zawór odpowietrzający, a druga pompuje pedał hamulca do chwili, gdy powstanie przeciwciśnienie. Zauważysz wówczas większy opór przy dociskaniu pedału. Gdy do tego dojdzie, osoba siedząca za kierownicą dociska maksymalnie hamulec i utrzymuje go w takiej pozycji.
W tym czasie druga osoba delikatnie odkręca zawór odpowietrzający i spuszcza płyn hamulcowy wraz z powietrzem do przygotowanego zbiornika. Gdy ciśnienie w hamulcu stanie się wyczuwalne, zakręć zawór. Zabieg powtarzaj do momentu, aż pozbędziesz się wszystkich pęcherzyków powietrza.
Jeśli chodzi o koła tylne, to odpowietrzanie hamulców z ABS w ich przypadku wygląda bardzo podobnie, jak przy przednich z jedną różnicą. Tutaj po wielokrotnym pompowaniu pedału hamulca i wciśnięciu go do maksimum uruchom silnik. Dopiero wtedy na zawór załóż wężyk i odkręć go. Zgaś auto gdy spływający płyn całkowicie pozbawiony będzie pęcherzyków powietrza. W ten oto sposób odpowietrzysz hamulce z ABS.
Na koniec jeszcze jedna uwaga. Pamiętaj o tym, że niezależnie jaki rodzaj układu hamulcowego odpowietrzasz, to po skończonej pracy uzupełnij płyn w samochodzie. W przeciwnym razie przy kolejnej przejażdżce zatrzymasz się w przydrożnym rowie.
- Zestaw do wciskania tłoczków hamulcowych – 21 elementów 89,00 zł
- Zestaw do wciskania tłoczków hamulcowych – 18 elementów
- Zestaw do wciskania tłoczków hamulcowych – 16 elementów – prawo/lewo – 5-8 bar 249,00 zł
-
Zestaw do zarabiania przewodów hamulcowych – 7 elementów dociskowych – gr. ścianek do 1 mm – stal węglowa
75,00 zł69,00 zł
Ile to kosztuje? Cena za odpowietrzenie hamulców
Jeśli nie czujesz się na siłach, żeby samodzielnie odpowietrzyć układ hamulcowy w swoim aucie, śmiało udaj się do profesjonalnego warsztatu samochodowego. Upewnij się tylko, że wybrany przez Ciebie mechanik świadczy takie usługi.
W tym przypadku warto wiedzieć, ile kosztuje odpowietrzanie hamulców. Odpowiedź jest prosta: to zależy. Niestety nie ma jednej odgórnie ustalonej ceny za odpowietrzanie hamulców. W zależności od warsztatu zapłacisz w granicach od kilkudziesięciu do nawet dwustu złotych.
Duży wpływ na cenę końcową usługi mają takie aspekty, jak rodzaj układu, a nawet model Twojego auta.
Jak odpowietrzyć hamulce? Znasz już odpowiedź!
Sprawny układ hamulcowy jest niezwykle ważny. Dzięki niemu masz całkowitą kontrolę nad swoim samochodem, a co za tym idzie, możesz jeździć bezpiecznie.
Wiesz już, że jedną z przyczyn nieprawidłowo działających hamulców jest ich zapowietrzenie. Z tego też względu warto znać praktyczne sposoby na radzenie sobie z tego typu problemami. Pamiętaj jednak, że inaczej podejdziesz do odpowietrzania hamulców z ABS, a inaczej do modeli bez wspomagania.
Jeśli jednak uznasz, że tego typu praca serwisowa jest dla Ciebie zbyt trudna, to udaj się do profesjonalnego warsztatu samochodowego. W końcu chodzi o bezpieczeństwo Twoje, Twoich pasażerów oraz innych uczestników ruchu drogowego.
Chcesz zacząć zarabiać na naprawianiu aut? Dowiedz się, jak otworzyć warsztat samochodowy i czego potrzebujesz do rozkręcenia własnej działalności. Zanim zaczniesz, zaopatrz się w podstawowe narzędzia, np. zestaw do zarabiania przewodów hamulcowych stalowych, który ułatwi Ci wiele prac. Sprzęt ten pozwoli Ci samodzielnie wykonać precyzyjne połączenia, zapewniając szczelność układu hamulcowego i bezpieczeństwo jazdy. Zestaw ten jest niezbędny zarówno przy naprawie samochodów osobowych, jak i dostawczych
Udostępnij