Sukces salonu fryzjerskiego w dużej mierze zależy od tego, jak dokładnie przygotujesz się do jego prowadzenia. Nieocenioną pomocą okaże się dobrze napisany biznes plan. Z tego artykułu dowiesz się, co dokładnie powinno znaleźć się w profesjonalnym biznes planie salonu fryzjerskiego. Zawiera on nie tylko niezbędne informacje o Twojej działalności, ale i przydatne dane, które umożliwią Ci wybicie na tle konkurencji.
Sukces salonu fryzjerskiego w dużej mierze zależy od tego, jak dokładnie przygotujesz się do jego prowadzenia. Nieocenioną pomocą okaże się dobrze napisany biznes plan. Z tego artykułu dowiesz się, co dokładnie powinno znaleźć się w profesjonalnym biznes planie salonu fryzjerskiego. Zawiera on nie tylko niezbędne informacje o Twojej działalności, ale i przydatne dane, które umożliwią Ci wybicie na tle konkurencji.
Analiza SWOT salonu fryzjerskiego
Jednym z podstawowych elementów każdego dobrego biznesplanu salonu fryzjerskiego jest dokładne zbadanie rynku. Uzyskasz w ten sposób niezbędne informacje, bez których utrzymanie własnej działalności byłoby niemożliwe. Wszystkie zebrane dane pozwolą przeprowadzić analizę SWOT (więcej o samej analizie dowiesz się z dalszej części artykułu). Zanim zdecydujesz, jaki fotel fryzjerski wybrać, musisz sprawdzić kilka szalenie istotnych kwestii.
Z pewnością lokalizację. Dowiedz się, czy okolica Twojego przyszłego salonu fryzjerskiego jest popularna lub znajduje się blisko ważniejszych ulic w mieście. Nie chcesz chyba otwierać firmy w miejscu rzadko uczęszczanym przez przechodniów. Licz się jednak z tym, że lokalizacje w zaludnionych dzielnicach cechują się większymi kosztami wynajmu. Z drugiej strony mają znacznie większe szanse na powodzenie, a co za tym idzie szybszy zwrot inwestycji. Istotna jest też widoczność. Jeżeli Twój zakład nie należy sieci, to zaułki i lokale na piętrach mogą utrudnić funkcjonowanie, nawet jeśli znajdują się blisko np. centrum. Sprawdź też lokalizację konkurencji. Otwieranie piątego salonu fryzjerskiego przy tej samej ulicy zwyczajnie nie ma sensu. Musisz znaleźć ten przysłowiowy zloty środek, czyli miejsce z dużą liczbą potencjalnych klientów, ale niewielkim zagrożeniem ze strony innych zakładów.
Skoro mowa o konkurencji, to warto sprawdzić, ile salonów fryzjerskich działa w okolicy. Mądrym krokiem będzie też zapoznanie się z ich ofertą, jakością usług oraz grupą odbiorców. Pozwoli Ci to znaleźć niszę, w której nikt nie będzie Ci przeszkadzać, a także zapewnisz sobie grono lojalnych klientów. Dla przykładu: w Twoim mieście funkcjonuje pięć salonów fryzjerskich z podstawowymi usługami strzyżenia i czesania kobiet. W takiej sytuacji możesz albo otworzyć zakład specjalizujący się w fantazyjnych fryzurach i koloryzacjach, albo salon dla mężczyzn z usługami barberskimi. Możesz też wyróżnić się wystrojem swojego zakładu. Postaw na eleganckie fotele fryzjerskie, dobre oświetlenie czy subtelne ozdoby dopasowane do profilu firmy.
- Fotel fryzjerski Physa Luxuria czarny 2 849,00 zł
- Fotel barberski – 1195-1365 mm – 220 kg – Black
-
Fotel fryzjerski – 200 kg – czarny
1 149,00 zł1 049,00 zł - Fotel fryzjerski – 445 – 550 mm – 200 kg – biały matowy 1 099,00 zł
Po sprawdzeniu lokalizacji oraz konkurencji możesz przystąpić do analizy SWOT salonu fryzjerskiego. Polega ona na zestawieniu wszystkich mocnych (Strengths) i słabych (Weaknesses) stron, szans (Opportunities) oraz zagrożeń (Threats) związanych z prowadzaniem firmy. Warto też zaznaczyć, że na pierwsze dwa czynniki w mniejszym lub większym stopniu masz wpływ. Z kolei szanse i zagrożenia są cechami otoczenia, które możesz wykorzystać lub przygotować się na nie.
Co zatem może się znaleźć w analizie SWOT dla biznes planu salonu fryzjerskiego? Oto kilka przykładów:
- Mocne strony:
- Duże doświadczenie w strzyżeniu/czesaniu/modelowaniu
- Certyfikaty i dyplomy
- Wykwalifikowany personel
- Elegancki wystrój salonu
- Dobra lokalizacja
- Konkurencyjne ceny
- Współpraca z firmami kosmetycznymi
- Wyposażenie wysokiej jakości
- Słabe strony:
- Brak dostępu do atrakcyjnego kredytu
- Niska rozpoznawalność marki
- Niewielkie doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności
- Konieczność wynajmu lokalu
- Szanse:
- Ciągłe zapotrzebowanie na usługi fryzjerskie
- Popularyzacja eleganckiego zarostu u mężczyzn
- Możliwość rozszerzenia oferty o nowe usługi np. dojazd do klienta
- Zagrożenia
- Rosnąca konkurencja
- Lojalność klientów wobec konkurencji
- Rotacja pracowników
- Wysokie koszty stałe
- Wysoki czynsz
Dla każdego zakładu fryzjerskiego analiza SWOT będzie wyglądała zupełnie inaczej. Mimo wszystko warto poświęcić czas na jej przygotowanie. Da ona obraz korzyści i przeszkód, z jakimi się zmierzysz, otwierając własną działalność.
Koszty otwarcia salonu fryzjerskiego
Analiza kosztów prowadzenia firmy to kolejny bardzo ważny punkt biznesplanu salonu fryzjerskiego. Ich wysokość zależy od wielu czynników np. stanu lokalu, w którym chcesz pracować. Jeżeli wymaga on remontu, doprowadzenia instalacji wodnej i elektrycznej lub ogólnego odświeżenia, musisz to zawrzeć w rozrachunku.
Elementem, który na pewno musisz uwzględnić w analizie wydatków jest wysokość kosztów stałych, czyli niezależnych od tego, ile zarobisz. Są to płace pracowników, spłata kredytu, ubezpieczenie, czynsz i media czy opłaty związane z konserwacją urządzeń. Dolicz do tego koszty zmienne wynikające z liczby świadczonych usług w przeciągu np. miesiąca. Zaliczysz do nich wydatki na kosmetyki, środki do odkażania przyborów, zużycie wody i prądu itp. Na tym etapie będą to wartości szacunkowe.
Otwierając nowy salon fryzjerski, potrzebujesz też odpowiedniego wyposażenia. Bez niego nie ma mowy o świadczeniu usług. Dlatego podczas analizy kosztów musisz uwzględnić wartość zakupionego sprzętu. Oczywiście w pierwszej kolejności warto zaopatrzyć się w wysokiej jakości nożyczki do ścinania i cieniowania, maszynki do strzyżenia, grzebienie oraz szczotki. To są podstawowe narzędzia pracy fryzjera. Co jeszcze się przyda?
Poza wcześniej wspomnianymi fotelami do niezbędnego sprzętu w zakładzie na pewno można zaliczyć myjki fryzjerskie. Mycie włosów przed strzyżeniem stało się podstawowym elementem każdej oferty tego typu. Dzięki temu fryzjerowi łatwiej uzyskać proste cięcie. Jeżeli zależy Ci na zapewnieniu wysokiej jakości zabiegów, to ten sprzęt bez wątpienia okaże się praktyczny. Wybierając myjkę, zwróć uwagę na to, czy w salonie zmieścisz duży model z siedziskiem, czy jednak lepiej sprawdzi się mniejszy składający się jedynie z umywalki i stelaża.
Po umyciu włosów warto je wysuszyć, więc musisz też mieć w zanadrzu suszarki fryzjerskie. W tym przypadku też masz szeroki wybór. Możesz zdecydować się na urządzenia stojące lub wygodne ręczne modele. To, na który wariant się zdecydujesz, zależy od Twoich dotychczasowych doświadczeń, a także rodzaju usług, jakie masz zamiar świadczyć. W przypadku modelowania fryzur lepiej sprawdzą się suszarki stojące, z kolei ręczne urządzenia posłużą do szybkiego osuszenia krótszych włosów. Więcej na temat tego, jaka suszarka do włosów będzie idealna, dowiesz się z naszego kolejnego wpisu.
Myjki i suszarki to absolutnie podstawowe wyposażenie wszystkich zakładów fryzjerskich. W co jeszcze warto zainwestować? W coś, co ułatwi Ci wykonywanie każdej stylizacji! Dlatego bardzo praktycznym uzupełnieniem salonu będą wózki fryzjerskie na różne przybory. Zwykle posiadają organizery oraz szuflady na nożyczki, maszynki do strzyżenia, grzebienie i nie tylko. Ułatwiają one utrzymanie porządku w zakładzie, a także poprawiają ergonomię pracy.
Ostatnim kosztem w biznes planie salonu fryzjerskiego, o którym nie wolno Ci zapomnieć, są wydatki na realizację strategii marketingowej. Planując promocję swojej firmy, pomyśl, co Cię wyróżnia na tle konkurencji i w jaki sposób możesz pokazać to szerokiemu gronu potencjalnych klientów. Forma przekazu zależy od wielkości środków, jakimi dysponujesz. Z czego zatem możesz skorzystać?
- Lokalne media – regionalne gazety, radiostacje i telewizja pozwalają dotrzeć do osób z okolic.
- Reklama na Facebooku – niezwykle popularna forma promocji. Dzięki niej możesz pokazać się konkretnemu odbiorcy, który będzie najbardziej skłonny do skorzystania z Twojej oferty. Poza tym social media dla wielu stanowią podstawowe źródło informacji o firmach, w tym o salonach fryzjerskich, dlatego obecność jest wręcz obowiązkowa.
- Ulotki – powszechnie stosowany sposób na promocję firmy. Warto tutaj zachęcić klienta do zachowania ulotki na dłużej np. drukując na niej listę zabiegów z cenami lub oferując zniżkę na usługi po jej okazaniu.
- Akcje promocyjne – różnego rodzaju rabaty, programy lojalnościowe i działania mające na celu wzbudzenie u klienta poczucia, że przychodząc do Ciebie, zyska więcej niż u konkurencji.
Wybór odpowiedniej strategii marketingowej z pewnością przyczyni się do odniesienia sukcesu. Oczywiście nie musisz się ograniczyć tylko do jednej formy przekazu. W biznes planie salonu fryzjerskiego możesz rozpisać kilka sposobów na promocję swojego zakładu, a następnie połączyć je w jedną dużą strategię. Pamiętaj jednak, żeby nie przekroczyć zaplanowanego budżetu.
Wzór cennika usług fryzjerskich
Na ustalenie cennika usług fryzjerskich składa się wiele czynników, które mogą podwyższyć lub obniżyć cenę. Warto na pewno skupić się na dwóch elementach: sumie kosztów stałych i zmiennych oraz cenach u konkurencji. Po obliczeniu wszystkich wydatków dowiesz się, ile kosztuje Cię jedna usługa, dzięki czemu naliczysz narzut, żeby mieć zysk z oferowanego zabiegu. Z kolei znajomość cen konkurentów, zwłaszcza tych z podobnymi usługami, pozwoli Ci wyróżnić się na ich tle. Co jeszcze wpływa na cennik w salonie fryzjerskim?
- Lokalizacja – zakłady znajdujące się w centrach miast lub galeriach handlowych mają wyższe ceny niż te na osiedlach mieszkaniowych. Wynika to m.in. z wyższych kosztów za wynajmem atrakcyjnie usytuowanego lokalu.
- Renoma – im popularniejszy salon fryzjerski, tym wyższe ma ceny. Renomowane firmy zwykle działają od kilku czy nawet kilkunastu lat i udało im się zdobyć lojalną klientelę. Dlatego mogą pozwolić sobie na wyższe ceny.
- Popularność usługi – nowe zakłady fryzjerskie oferujące podobne usługi (np. strzyżenie) często prześcigają w niskich cenach. Jeśli jednak uda Ci się znaleźć niszę i zaoferować coś, czego klienci nie znajdą u innych, to masz większą swobodę przy ustalaniu cennika.
To zaledwie część czynników, które mają wpływ na to, jak ukształtują się ceny w Twoim salonie fryzjerskim. Z czasem możesz je zmieniać, aby zachęcić zupełnie nowych klientów do wybrania Twojej firmy.
Biznes plan salonu fryzjerskiego to podstawa
Po przeczytaniu tego artykułu z pewnością dostrzegasz korzyści, jakie płyną z opracowania biznes planu zakładu fryzjerskiego. Trzymając się wyżej opisanych kroków, przygotujesz się na różne okoliczności, które mogą Cię spotkać podczas prowadzenia własnej działalności. Pamiętaj, że możesz go w każdej chwili zmienić, gdy tylko nadarzy się nowa okazja na rozwinięcie salonu fryzjerskiego.
Udostępnij