Rysy, odpryski i rdza sprawiają, że lakier samochodu nie wygląda już tak zachwycająco, jak na początku. Oddanie auta w ręce profesjonalnego lakiernika to często ogromny koszt. Na szczęście możesz samemu zająć się lakierowaniem samochodu. Z tego artykułu dowiesz się, jak to zrobić krok po kroku.
Rysy, odpryski i rdza sprawiają, że lakier samochodu nie wygląda już tak zachwycająco, jak na początku. Oddanie auta w ręce profesjonalnego lakiernika to często ogromny koszt. Na szczęście możesz samemu zająć się lakierowaniem samochodu. Z tego artykułu dowiesz się, jak to zrobić krok po kroku.
Lakierowanie samochodu sprayem
Mówiąc o domowych sposobach radzenia sobie z niedoskonałościami karoserii, nie sposób wspomnieć o lakierowaniu samochodu sprayem. Metoda ta zajmuje niewiele czasu, a jednocześnie jest prosta do zrealizowania. Nie oznacza to jednak, że możesz ot tak spryskać zderzak czy drzwi samochodu i liczyć na powalający efekt. Poza farbą będziesz też potrzebować podkładu lakierniczego i lakieru bezbarwnego. Konieczne jest też właściwe przygotowanie.
Kiedy lakierować samochód sprayem?
Samodzielne lakierowanie samochodu sprayem ma sens wyłącznie, gdy chcesz zakryć małe niedoskonałości na masce, drzwiach czy dachu. Mowa tutaj o płytkich obtarciach, śladach po kamieniach itd. Możesz też wykorzystać lakier w puszce do pomalowania niewielkich elementów np. osłon lusterek, spoilerów czy zderzaków.
Lakierowanie całego auta za pomocą sprayu jest nieekonomiczne i zajmuje bardzo dużo czasu. Ponadto ciśnienie w puszkach wraz z użytkowaniem zmniejsza się, co może doprowadzić do nierównomiernego nakładania farby na powierzchni karoserii. Dlatego przy bardziej angażujących projektach lepiej skorzystać z narzędzi lakierniczych.
Jak lakierować samochód sprayem?
W pierwszej kolejności musisz przygotować fragment, na który będziesz nakładać farbę. Sprowadza się to do oczyszczenia z brudu i resztek starego lakieru. Jeżeli chcesz zamaskować fragment pokryty rdzą, niezbędne będzie jej mechaniczne usunięcie. W tym celu wykorzystaj papier ścierny lub szlifierkę. Następnie odtłuść element i zamaskuj jego otoczenie folią lub papierem. Dzięki temu unikniesz rozprysków na karoserii. Warto też sprawdzić zalecenia producenta umieszczone na opakowaniu sprayu.
Poza przygotowaniem karoserii przed lakierowaniem samochodu sprayem należy też zadbać o odpowiednie warunki otoczenia. Czynniki zewnętrzne wpływają zarówno na szybkość schnięcia, jak i wygląd farby. Ważna jest m.in. odpowiednia wentylacja i temperatura. Powinna ona wynieść 20-25°C.
Kiedy karoseria będzie już gotowa, a warunki zaczną sprzyjać, możesz przystąpić do lakierowania samochodu sprayem. W pierwszej kolejności przez przynajmniej 2 min wymieszaj dokładnie zawartość puszek. Na początku nałóż podkład. Spray należy trzymać pionowo i w odległości do 30 cm od lakierowanej powierzchni. Staraj się nakładać cienkie warstwy tak, aby nie powstawały zacieki. Gdy nałożysz podkład, odczekaj kilka minut. Producenci zwykle podają, jaki jest czas schnięcia.
Teraz możesz nałożyć lakier bazowy. Postępuj tak samo jak z podkładem. Może okazać się, że jedna warstwa nie wystarczy. W takiej sytuacji nałóż 2-3 kolejne w odstępie 3 min. Po wyschnięciu farby, pora na lakier bezbarwny. Utwardza ona malowaną powierzchnię i zapobiega łuszczeniu oraz płowieniu lakieru bazowego.
Lakierowanie maski, dachu, drzwi i całego samochodu
Lakierowanie samochodu samemu można sprowadzać do dwóch scenariuszy – malowaniu całej karoserii lub poszczególnych elementów. W pierwszym przypadku należy pamiętać o zabezpieczeniu tych części, na których nie może pojawić się farba. Mowa tutaj o oknach, kołach czy atrapie. Jeżeli jednak zamierzasz malować jeden element, wówczas musisz zasłonić pozostałe części samochodu. Ewentualnie drzwi, maskę, zderzaki czy nadkola możesz zdemontować i pokryć farbą na stojaku lakierniczym.
- Stojak lakierniczy obrotowy – 8 wieszaków – kółka – półka
- Stojak lakierniczy – 160 kg 659,00 zł
-
Stojak lakierniczy – 220 kg
169,00 zł159,00 zł -
Stojak lakierniczy – 140 kg
269,00 zł249,00 zł
Sam zabieg wygląda bardzo podobnie, jak w przypadku lakierowania samochodu sprayem. Konieczne jest odpowiednie przygotowanie i stopniowe nakładanie farby.
Przygotowania do lakierowania samochodu
Podstawową czynnością jest dokładne umycie pojazdu z wszelkich zabrudzeń – kurzu, smarów, a nawet owadów. Podczas kolejnego etapu warto zaopatrzyć się w maskę przeciwpyłową oraz gogle ochronne. Musisz bowiem zdjąć starą warstwę lakieru. W tym celu będziesz potrzebować papieru ściernego o odpowiedniej gradacji (zwykle 2000). Za jego pomocą oszlifujesz całą karoserię. Czynność tą możesz wykonywać ręcznie lub przy użyciu szlifierki oscylacyjnej. Gdy już zdejmiesz całą warstwę lakieru, wyczyść powierzchnię auta z kurzu oraz odtłuść ją za pomocą specjalnego preparatu. Teraz możesz zamaskować okna oraz pozostałe elementy.
Lakierowanie samochodu
Po przygotowaniu karoserii czas na właściwe lakierowanie samochodu. Przyda Ci się do tego pistolet do malowania podłączony do kompresora. Sprężone powietrze wyrzuca lakier wlany do zbiornika, co pozwala na jego równomierne rozłożenie.
Zanim jednak sięgniesz po farbę w wymarzonym kolorze, karoserię należy zagruntować specjalnym podkładem. Nakładaj jego cienką warstwę, zaczynając od dachu i powoli schodź na dolne partie pojazdu. Dobrą praktyką jest wykonywanie ruchu zamiatania z boku na bok, a także przyciskanie spustu tylko wtedy, gdy przesuwasz pistolet lakierniczy. Unikniesz wówczas ściekania podkładu i pojawiania się zacieków. Auto należy pokryć 2-3 warstwami, a następnie odczekać do momentu wyschnięcia.
Po tym czasie możesz przystąpić do lakierowania samochodu, stosując się do tych samych zasad, co przy gruntowaniu. Wykonuj zamiatające ruchy na boki, zaczynając od dachu, a kończąc na dolnych elementach karoserii. Pamiętaj, żeby nakładać farbę równomiernie i dokładnie. W tym momencie pośpiech jest Twoim wrogiem. Zwłaszcza że musisz powtórzyć tę czynność co najmniej 4 razy. Przed nałożeniem kolejnych warstw upewnij się, że poprzednia wyschła i jest wolna od pyłów. Na sam koniec nałóż ochronny lakier bezbarwny. Gdy już to zrobisz, przyszła pora na polerowanie samochodu.
Lakierowanie samochodu w garażu czy na zewnątrz?
Wybór odpowiedniego miejsca odgrywa bardzo ważną rolę w całym procesie. Wiele osób, które same lakierują swoje samochody, decyduje się na własny garaż. Jest do dobra lokalizacja, pod warunkiem, że odpowiednio się ją przygotuje.
Najważniejsze jest dokładne oczyszczenie z kurzu i pyłów. Mogą one osadzać się na świeżo nałożonym lakierze i tworzyć nieestetyczną powierzchnię. Dlatego po odkurzeniu całego pomieszczenia, warto je jeszcze dodatkowo przetrzeć na mokro. Ponadto należy też pomyśleć o odpowiedniej wentylacji. Farby mogą być bowiem szkodliwe dla zdrowia, więc dostęp do świeżego powietrza jest niezbędny.
Osoby bez garażu czy warsztatu zwykle lakierują samochody na zewnątrz. W tej sytuacji muszą one stawić czoła znacznie większej liczbie zagrożeń. Poza kurzem i pyłami dochodzą jeszcze owady. Tyczy się to szczególnie okresu wiosenno-letniego. Komary, muchy czy ćmy często pozostawiają ślady na świeżo położonym lakierze, a w najgorszym wypadku na nim pozostają. Kolejnym zagrożeniem są opady atmosferyczne, które trudno przewidzieć. Niewskazane jest też lakierowanie w pełnym słońcu i przy wysokiej wilgotności powietrza. Jeżeli więc nie masz chociaż zadaszenia, lepszym rozwiązaniem będzie oddanie samochodu do warsztatu lakierniczego.
Lakierowanie samochodu – koszt
Dlaczego w ogóle podejmować się samodzielnego lakierowania auta skoro w internecie z łatwością można znaleźć oferty profesjonalistów? Głównym czynnikiem decydującym o tym, że wiele osób woli pomalować karoserię na własną rękę są wysokie koszty usługi. Z czego ona wynika?
Lakierowanie samochodu jest zadaniem niezwykle czasochłonnym. Zwłaszcza jeśli chcesz nałożyć farbę na cały pojazd. Wiąże się to też z koniecznością zakupu podkładu, lakieru bazowego i bezbarwnego, a także papieru maskującego oraz specjalnych taśm. Dochodzą do tego wydatki związane z robocizną i poborem energii. W efekcie koszt lakierowania samochodu może wynieść 1/3, a nawet połowę jego wartości, jeśli mamy do czynienia z autem ze sporym przebiegiem.
Czy zatem samodzielne lakierowanie samochodu jest tanie? Niekoniecznie. Biorąc pod uwagę fakt, że pewnie nie masz dużego doświadczenia w tej dziedzinie, jest niemała szansa na popełnienie błędu. W efekcie farba może być nierównomiernie nałożona, pojawią się zacieki, lakier będzie się łuszczyć itd. W tej sytuacji albo będziesz zmuszony powtórzyć cały zabieg, albo zdecydować się na pomoc fachowca, a tym samym wydasz więcej, niż początkowo sądziłeś.
Udostępnij