Jaka brama garażowa najlepiej sprawdzi się na Twojej posesji? Jest to pytanie o tyle istotne, że wiąże się z zakupem na długie lata i często niemałym wydatkiem. Dlatego też brama garażowa powinna być dobrana odpowiednio do naszych wymagań i chodzi tu nie tylko o wymiary, ale też inne parametry oraz cechy. Jeśli zainteresował Cię ten temat, to zapraszamy do naszego poradnika.
Jaka brama garażowa najlepiej sprawdzi się na Twojej posesji? Jest to pytanie o tyle istotne, że wiąże się z zakupem na długie lata i często niemałym wydatkiem. Dlatego też brama garażowa powinna być dobrana odpowiednio do naszych wymagań i chodzi tu nie tylko o wymiary, ale też inne parametry oraz cechy. Jeśli zainteresował Cię ten temat, to zapraszamy do naszego poradnika.
- Rodzaje bram garażowych i ich charakterystyka
- Bramy garażowe segmentowe
- Bramy garażowe rolowane (roletowe)
- Bramy garażowe uchylne (płytowe)
- Bramy garażowe rozwieralne
- Izolacja termiczna bramy garażowej – istotny parametr
- Co wpływa na cenę bram garażowych?
- Napęd do bram garażowych i jego konserwacja
- Brama garażowa z zabezpieczeniem przed włamaniem
- Montaż bram garażowych
- Jaką bramę garażową wybrać – podsumowanie
Rodzaje bram garażowych i ich charakterystyka
Bramy garażowe charakteryzować mogą się odmienną konstrukcją, a także materiałem, z którego mogą być wykonane. Znajdziemy więc bramy wykonane z metalu, jak i z drewna. Istnieje także podział dokonany pod względem metody otwierania. Tym sposobem otrzymujemy bramy segmentowe, rolowane, uchylne, rozwierane. Niezależnie jednak od tego, jaka brama garażowa jest w naszym posiadaniu, aby służyła nam niezawodnie przez jak najdłuższy czas, należy dbać o jej konserwację oraz sprawność działania.
Bramy garażowe segmentowe
Najpopularniejszym rodzajem bram garażowych są bramy segmentowe. Charakteryzują się one wieloma zaletami, przemawiającymi za zakupem. Nalezą do nich znakomita izolacja termiczna oraz akustyczna, łatwość uruchamiania, wiatroszczelność, ochrona przed włamaniem, bezpieczeństwo, a także oszczędność miejsca. Bramy segmentowe występują w dwóch rodzajach – otwierane do góry (płaszcz przesuwa się po prowadnicach biegnących od posadzki aż pod sam sufit), oraz otwierane na bok (płaszcz bramy zachodzi na ścianę garażu).
Płaszcz bramy zbudowany jest z kilku segmentów, zazwyczaj od trzech do sześciu. Połączone są one specjalnymi zawiasami, a także zabezpieczone uszczelkami. Wnętrze segmentów wypełnione jest pianką poliuretanową o grubości minimum 40 mm. W miejscach, w których pancerz bramy styka się z podłogą oraz ścianami, stosuje się uszczelki progowe. Dzięki tym właśnie rozwiązaniom bramy segmentowe znakomicie trzymają ciepło, izolują dźwięk, a także chronią od wiatru.
Warto dodać jeszcze, że segmenty przeważnie wykonuje się ze stali ocynkowanej. Dopiero wykończenia robione są przy użyciu sklejki, farby proszkowej lub np. tworzywa imitującego drewno.
Bramy garażowe rolowane (roletowe)
Kolejnym rodzajem są bramy garażowe rolowane, znane także jako roletowe. Działają w podobny sposób, jak zewnętrzne rolety okienne. Ten rodzaj bram dysponuje płaszczem wykonanym z połączonych przegubowo aluminiowych lub stalowych lameli. Są one nawinięte na wał znajdujący się w kasecie, która montowana jest na zewnętrznej ścianie garażu lub też w jego wnętrzu.
Bramy garażowe rolowane standardowo wyposażone są w napęd pozwalający automatycznie otwierać i zamykać wrota. Są bardzo wygodne w obsłudze. Brak prowadnic pozwala zachować sporo wolnej przestrzeni, zaś materiał wykonania stanowi gwarancję odporności na korozję i szkodliwe działanie czynników atmosferycznych.
Bramy garażowe uchylne (płytowe)
Bramy uchylne, czyli trzeci rodzaj omawianych przez nas bram garażowych, charakteryzują się stosunkowo niską ceną, a także tym, że można montować je w garażach bez nadproża. Zasada działania jest tu bardzo prosta i polega na tym, że jednolita płyta (wrota) dzięki prowadnicom unoszona do góry zachodzi nad pojazd, by w kolejnym kroku schować się pod sufitem. Rozwiązanie takie niestety sprawia, że bramy uchylne mogą pochwalić się niewielką szczelnością tak pod względem ciepła jak i dźwięku oraz wiatru.
Bramy garażowe rozwieralne
Ostatnim rodzajem bram garażowych ze względu na sposób otwierania są bramy rozwieralne. Zdaniem wielu użytkowników, charakteryzują się one dużą nieporęcznością, czego przyczyn należy dopatrywać się w skrzydłach bramy. Podczas otwierania wymagana jest bowiem spora przestrzeń zapewniająca swobodne otwarcie garażu. Dodatkowy kłopot może pojawić się zimą, kiedy to może okazać się, że musimy odśnieżyć teren w obrębie zasięgu skrzydeł.
Bramy garażowe rozwieralne charakteryzują się prostą konstrukcją, bardzo łatwym montażem oraz niską ceną.
Izolacja termiczna bramy garażowej – istotny parametr
Dokonując decyzji, jaka brama garażowa będzie najlepszym wyborem, powinniśmy kierować się miejscem, w którym znajdował będzie się garaż, a także tym, czy będzie on ogrzewany. Od tego bowiem zależą parametry, na które powinniśmy zwrócić uwagę. Bramy z uszczelkami oraz wypełnieniem izolacyjnym powinny być brane pod uwagę w przypadku garaży ogrzewanych. Wersje bez izolacji przeznaczone są do nieogrzewanych lokalizacji wolno stojących.
Decydując się na bramę garażową z uszczelnieniem, a tym samym izolacją termiczną, dźwiękową oraz od wiatru, powinniśmy mieć na uwadze wartość współczynnika przenikania ciepła – U. Jego opis powinien znajdować się w dokumentacji produktu. Wedle przepisów z 2021 roku, określających ciepłochronność bram garażowych, współczynnik przenikania ciepła nie może przekraczać 1,3 W/(m2 *K).
By zachować taką izolację termiczną, między warstwy pancerza wkładane są styropianowe płyty lub też pianka poliuretanowa. Segmenty natomiast mają ciepłe łączenia, zaś w miejscach styku posadzki i ościeżnicy stosowane są uszczelki. W efekcie wzrasta też i koszt bramy, wahający się w skali 20-40% więcej niż w przypadku bram bez ocieplenia.
Co wpływa na cenę bram garażowych?
Oprócz parametrów technicznych, częściami składowymi ceny bramy garażowej są także jej wyposażenie oraz wygląd. Na rynku dostępnych jest wiele modeli okraszonych przeróżnymi fakturami lub wzorami. Klienci mogą liczyć nie tylko na dodatkowe pochwyty, rygle, ale i na przeszklenia, np. z przezroczystych płyt poliwęglanowych lub akrylowych.
Oczywiście, istnieje więc możliwość dopasowania kolorystyki i stylu bramy do charakterystyki domowych drzwi oraz okien czy nawet do koloru elewacji. Jednak w związku z tym, że standardowe kolory bram to biel oraz brąz, za każdy inny wariant kolorystyczny będziemy musieli dopłacić około 20% ceny w porównaniu do kosztu bazowego.
Napęd do bram garażowych i jego konserwacja
Wyposażeniem dodatkowym, za który warto dopłacić, jest automatyczny napęd. Składa się on z siłownika oraz układu sterującego. Napęd do bram garażowych wyposażony jest zwykle w system zabezpieczający przed przytrzaśnięciem. Działa on na zasadzie fotokomórek, sprzęgła bezpieczeństwa oraz mechanizmowi, który sprawia, że tuż przed zamknięciem brama zamyka się wolniej.
To jaki napęd do bram garażowych wybierzemy, zależy w głównej mierze od wymiarów i wagi wrót. Nie bez znaczenia jest przy tym również częstotliwość z jaką otwierać będziemy garaż. Kupując napęd zwróćmy więc uwagę m.in. na siłę ciągu, moc, która wynosi zwykle 400 do 1200 N (niutonów). Dla pojedynczego skrzydła wystarczająca będzie moc na poziomie 500-600 N. Dla bram większych zaleca się, żeby siła ciągu wynosiła od 700 N w górę.
Na co jeszcze zwrócić uwagę wybierając bramę garażową? Ważne są: parametr dziennej liczby cykli otwierania/zamykania, a także szybkość otwierania/zamykania (10 do 22 cm/s).
Wielką zaletą napędów jest możliwość sterowania bramą garażową za pomocą zdalnego pilota. Oczywiście istnieją także warianty przycisku w ścianie, zamka na kod lub klucza. Jednakże tylko przy użyciu pilota możemy swobodnie otwierać i zamykać bramę siedząc wygodnie w samochodzie.
Decydując się na bramę z napędem należy pamiętać jednak, że tego typu rozwiązania techniczne wymagają corocznego przeglądu technicznego. Przeprowadzić może go wyłącznie osoba posiadające uprawnienia elektryczne i specjalizujące się w montażu bram garażowych. Tego typu standardowa kontrola polega na wyważeniu skrzydła, kontroli urządzeń zabezpieczających, naciągu sprężyn, regulacji rolek bieżnych, a także elementów blokujących bramę. Taki przegląd to wydatek rzędu około 100 – 250 zł.
Brama garażowa z zabezpieczeniem przed włamaniem
Bardzo ważną rzeczą jest bezpieczeństwo. Dlatego też w przypadku bram garażowych stosowane są różne rozwiązania mające zapewnić ochronę przed włamaniem. Może to być napęd z blokadą dociskową uruchamiany pilotem i chroniący przed wyważeniem bramy od zewnątrz. Może to być też zamek obrotowy z ryglem. Bez trudu znajdziemy też modele wyposażone w fotokomórki oraz z zamontowanymi blokadami antywłamaniowymi.
Montaż bram garażowych
Zacznijmy od tego, że usługa montażu bramy garażowej wchodzi w skład kompleksowej obsługi klienta przez sprzedawców lub dystrybutorów tego typu produktów. Fachowcy zajmujący się montażem w pierwszej kolejności dokonują rzetelnych oględzin garażu, w którym ma zostać zamontowana brama. Następnie, zależnie od wyników przeprowadzonych ekspertyz, dobierany jest rodzaj, model oraz ewentualne dodatki, takie jak napęd. Ostatnim krokiem jest montaż.
Warto wiedzieć jednakże, iż bramę segmentową powinno montować się wyłącznie, gdy ściany garażu są otynkowane, a także gdy pomieszczenie ma on w całości wykończoną posadzkę. Tego typu bramę zawsze mocuje się za otworem wjazdowym. W przypadku bram rolowanych montaż może nastąpić po wyschnięciu posadzki oraz ścian. Bardzo ważne jest również, aby garaż miał nadproże wysokie na minimum 30 cm – w przeciwnym razie kasetę będzie trzeba zamontować na zewnątrz.
Jaką bramę garażową wybrać – podsumowanie
Zastanawiając się jaka brama garażowa będzie dla nas najlepszym wyborem, musimy wziąć pod uwagę nie tylko jej wymiary oraz cenę, ale też warunki panujące w naszym garażu, jak i wygodę oraz walory estetyczne. Zupełnie inne rodzaje bram sprawdzą się w przypadku garaży ogrzewanych, inne zaś gdy chodzi o garaże nieogrzewane. Za bramę w odpowiednim kolorze, zdobioną fakturami lub wzorami zapłacimy dodatkowe pieniądze. Podobnie zresztą jak za dodatek w postaci napędu. Będzie to inwestycja, która pozwoli na otwieranie i zamykanie garażu pilotem zdalnego sterowana, a także zapewni bezpieczeństwo.
Udostępnij