Biznesplan kawiarni – Twój pierwszy krok na drodze do własnej firmy

Udostępnij

Marzysz o założeniu własnej kawiarni? Jeśli masz głowę pełną pomysłów, koniecznie przelej je na papier. Dobry biznesplan kawiarni nie tylko usystematyzuje to, co chcesz oferować swoim klientom, ale też otworzy możliwości dofinansowania. W naszym poradniku przedstawiamy szczegółowy zarys formy biznesplanu.

Café-Businessplan

Udostępnij

Marzysz o założeniu własnej kawiarni? Jeśli masz głowę pełną pomysłów, koniecznie przelej je na papier. Dobry biznesplan kawiarni nie tylko usystematyzuje to, co chcesz oferować swoim klientom, ale też otworzy możliwości dofinansowania. W naszym poradniku przedstawiamy szczegółowy zarys formy biznesplanu.

Biznesplan w gastronomii – od czego zacząć

Tworząc biznesplan dla lokalu gastronomicznego na samym początku wyznacz główne cele. Następnie, wedle zasady „od ogółu do szczegółu”, określ precyzyjne metody i środki pozwalające te cele osiągnąć. W efekcie uzyskasz więc dokument, który pełni formalną funkcję urzędową w przypadku rozmów inwestycyjnych. Ponadto może być przysłowiowym asem w rękawie, w różnego rodzaju sytuacjach kryzysowych mogących pojawić się, kiedy prowadzisz gastronomię. Dokładnie ta sama zasada obowiązuje, kiedy zastanawiasz się, jak założyć własną firmę cateringową.

Skuteczny biznesplan kawiarni pomoże też usystematyzować wszelkie związane z nią inwestycje finansowe. W dokumencie zawrzyj informacje dotyczące personelu, sprzętu gastronomicznego, urządzeń kuchennych, opłat stałych, zakupu produktów itp. Oprócz tego weź pod uwagę liczbę gości, godziny otwarcia, wygląd menu i całego lokalu. Kiedy masz wszystkie wymienione dane, możesz w łatwy sposób przejść do planów rozwoju przedsięwzięcia i celów do osiągnięcia. A przecież to jest istotą biznesplanu!

Co powinno znaleźć się w skutecznym biznesplanie kawiarni?

Zawartość biznesplanu jest w gruncie rzeczy taka sama w przypadku wszystkich form działalności gospodarczej. Nie inaczej na tym polu prezentuje się kawiarnia. Biznesplan dla lokalu tego typu powinien zawierać opis działalności. Umieść w nim:

Wszystkie te tematy pozwalają podzielić cały dokument na poszczególne rozdziały. Dzięki nim zawsze w łatwy sposób dotrzesz do szukanego fragmentu. Chcąc jednak jeszcze bardziej usprawnić lekturę, przygotuj spis treści. Zwiększysz tym samym czytelność i klarowność biznesplanu. W praktyce może mieć to znaczenie przy rozpatrywaniu Twojego wniosku, a w przyszłości ułatwi przeglądanie dokumentu. W kolejnych częściach artykułu znajdziesz omówienie rozdziałów.

Opis działalności w biznesplanie dla kawiarni

Opis działalności jest skróconą wersją treści zawartej w biznesplanie. Niejednokrotnie bywa on jedynym rozdziałem przeczytanym przez osobę decyzyjną, pamiętaj że wstęp jest swoistą wizytówką. Dlatego też powinien być napisany treściwie, a jednocześnie jak najbardziej przejrzyście. Chcesz rzetelnie ułożyć informacje wedle kolejności zawartej w biznesplanie? Napisz streszczenie po ukończeniu pozostałych rozdziałów biznesplanu, dzięki temu będziesz wiedział co dokładnie w nim zawrzeć, bo przecież to swoista kwintesencja treści, która jest skrupulatniej opisana na kolejnych stronach.

Pamiętaj o USP
USP z angielskiego Unique selling proposition to unikalna propozycja sprzedaży, innymi słowy to cecha, która wyróżnia Twoją kawiarnię na tle konkurencji. Zastanów się co może wyróżnić Twój biznes, czy to propozycja parzenia kaw w alternatywny sposób, a może dodawanie do każdego zamówienia małej słodkiej przekąski lub organizacja darmowych warsztatów, na których nauczysz swoich klientów alternatywnych metod przygotowywania kawy w domu? Opcji jest wiele!

Ocena rynku

Skoncentruj w nim uwagę na działaniach konkurencji, uwarunkowaniach demograficznych i architektonicznych okolicy, w której zamierzasz prowadzić kawiarnię.

Analizę konkurencji rozpocznij od określenia tego, kto jest Twoją konkurencją. Określ, gdzie mieści się konkurencyjny lokal oraz kim są tamci kliencii – czy to studenci, którzy za rogiem mają wydział uczelni, a może pracownicy korporacyjni, których budynek znajduje się naprzeciwko lub jest to rodzinna kawiarnia z lodziarnią w pobliżu osiedlowego placu zabaw. Przeanalizuj to, ponieważ będzie Ci łatwiej dotrzeć z ofertą do klientów.

Dobrym pomysłem jest również weryfikacja stanu finansowego okolicznych kawiarni, oczywiście nie drogą oficjalną. Takim sposobem, który pozwoli poznać ceny w menu, orientacyjne zarobki personelu, długość funkcjonowania w obecnej formie itp.

Tworząc biznesplan, warto zainteresować się lokalizacją firmy oraz przeanalizować plany architektoniczne zagospodarowania terenu na najbliższy czas. W efekcie pomoże to uniknąć sytuacji, kiedy to otworzysz lokal w okolicy całkowicie mu niesprzyjającej. Zapobiegnie również kłopotom, gdy okaże się za jakiś czas, że pozornie dogodne miejsce straci swe walory wskutek okolicznej przebudowy.

Wiedza i pomysły zawarte w tym rozdziale są bardzo istotne. Często bowiem biznesowe niepowodzenia właścicieli kawiarni nie wynikają z braku ich branżowych kompetencji. Przyczynę stanowi nieprzemyślana ocena rynku.

Plan finansowy kawiarni

Plan finansowy kawiarni nazywany analizą finansową to nic innego jak spis wydatków na zakup produktów, całego wyposażenia lokalu gastronomicznego, opłat za media, zatrudnianie pracowników itp. W rozdziale tym dobrze jest przeprowadzić analizę ryzyka. Pozwala ona zapobiec niechcianym sytuacją.

Dla inwestorów temat ten ma spore znaczenie, dlatego informacje muszą być rzetelne, a wszystkie kwoty skrupulatnie zliczone. Nie zapomnij też, aby Twoje plany nie wykraczały poza realne możliwości. Mając dane w takiej formie, nie tylko zwiększasz szanse, że Twój biznesplan przyczyni się do przyznania dofinansowania. Będzie wsparciem na przyszłość, kiedy to staniesz przed ewentualnością jakiegoś kryzysu.

Kawiarnia – przykładowe wyposażenie kawiarni (kliknij i rozwiń listę)

Ciśnieniowy ekspres do kawy – 2,5 l

Ciśnieniowy ekspres do kawy marki Royal Catering jest niezastąpionym dodatkiem w każdej hotelowej restauracji, kawiarni czy w biurze. Model RC-BCPM01 w krótkim czasie pozwoli zaparzyć aromatyczną kawę.

  • Pojemność – zbiornik na wodę 2,5 l
  • Wydajność – wysokie ciśnienie do 20 bar
  • Nowoczesność – inteligentna kontrola temperatury zapewnia odpowiednie grzanie za każdym razem
  • Łatwe czyszczenie – wyjmowana kratka i tacka ociekowa oraz pojemnik na wodę

Młynek do kawy – 200 W – 1000 ml – aluminium – czarny – LED

Wysokiej jakości młynek do kawy Royal Catering służy do szybkiego i dokładnego rozdrabniania ziaren zgodnie z potrzebami użytkowników oraz klientów. Model RC-CGM21 stanowi więc niezastąpiony element każdej kawiarni, restauracji, hotelu czy biura.

  • Duża moc – szybki rezultat i natychmiastowa świeża kawa dzięki mocy 200 W
  • Wydajność – duży pojemniki na kawę 1000 ml
  • Dokładność – 19 ustawień mielenia pozwolą przygotować ziarna na kawę americano i espresso
  • Trwałość – stalowe żarna i wysokiej jakości wykonanie
  • Akcesoria – szczoteczka do czyszczenia w zestawie
  • Praktyczność – łatwa obsługa dzięki wyświetlaczowi LED

Czajnik do kawy – 1 l – gęsia szyja – stal nierdzewna – Royal Catering

Czas na przerwę na kawę! Dzięki eleganckiemu czajnikowi do kawy Royal Catering szybko i łatwo podgrzejesz wodę na gorące napoje. Czajnik z gęsią szyją mieści 1 l i dlatego jest w idealnym rozmiarze do użytku w restauracjach, hotelach, na kempingu lub w domu.

  • Elegancja – szlachetny design o srebrnym kolorze
  • Pojemność – czajnik 1 l
  • Bezpieczeństwo – izolowany termicznie uchwyt zapewnia ochronę podczas nalewania
  • Trwałość – bardzo wytrzymała i łatwa w pielęgnacji konstrukcja ze stali szlachetnej
  • Wszechstronność – nadaje się do różnych kuchenek, w tym indukcyjnych

Tamper – do kawy – ⌀58 x 35 mm

Praktyczny tamper do kawy marki Royal Catering sprawdzi się w restauracjach, barach i kawiarniach, gdzie serwuje się espresso. Model RCKM-25 o wymiarach ⌀58 x 35mm sprawdzi się do szerokiej gamy ekspresów.

  • Uniwersalność – wymiary ⌀58 x 35 mm odpowiednie do większości kolb
  • Regulacja – wysokość można wygodnie regulować za pomocą prostego mechanizmu obrotowego
  • Profesjonalizm – gładka i równa powierzchnia kawy
  • Higieniczność – dzięki zastosowaniu stali nierdzewnej i aluminium
  • Trwałość – solidna konstrukcja

Kawiarnia – przykładowe wyposażenie witryny ze słodkościami (kliknij i rozwiń listę)

Analiza SWOT kawiarni

Jako kolejny omówimy rozdział biznesplanu o nazwie – analiza SWOT kawiarni. Celem analizy jest wykazanie mocnych oraz słabych stron, jak i szans oraz zagrożeń dla biznesu. Swoją nazwę analiza przyjęła od pierwszych liter słów Strengths, Weaknesses, Oportunities, Threats. Biznesplan kawiarni mógłby więc zawierać analizę SWOT, gdzie np. mocnymi stronami byłoby umiejscowienie lokalu obok parku, okoliczna ścieżka rowerowa, pobliskie centrum miasta, doświadczony personel.

Następnie przyjrzyj się hipotetycznym słabym stronom. Co mogłyby to być w przypadku kawiarni? Przykładowo brak możliwości wystawienia dodatkowej budki z lodami i zbyt mała sala dla gości. Brak możliwości wystawienia na zewnątrz większej liczby stolików także uchodzi za słabą stronę.

Szanse, które możesz przed sobą nakreślić w takim przypadku, to spora liczba klientów spośród spacerowiczów oraz osób przemierzających ścieżkę rowerową. Również niewielka odległość od centrum jest atutem zwiększającym klientelę, a tym samym za wzrostem szans. Jako zagrożenia możesz obrać funkcjonującą w okolicy konkurencję oraz brak zainteresowania niektórymi pozycjami z menu w określonych porach roku.

Kadra i wyposażenie kawiarni

Piąty rozdział dokumentu będzie zawierać informacje dotyczące personelu oraz wyposażenia lokalu. W końcu staniesz przed koniecznością rozpisania finansów. Wiążą się one z zakupem wyposażenia kawiarni i cukierni, zatrudnienia pracowników, zakupem strojów roboczych, tworzeniem kart menu, ulotek, projektem logo itp. Najlepiej miej gotową rozpiskę poświęconą temu, kogo i czego potrzebujesz, aby lokal przynosił zyski.

W tym przypadku nie zdawaj się wyłącznie na własną wiedzę i odczucia. Wszelkie plany i pomysły dotyczące wydatków warto skonsultować ze specjalistami w danej dziedzinie.

Plan marketingowy kawiarni i wizja rozwoju

W szóstym rozdziale biznesplanu kawiarni ujmij plan marketingowy oraz wizje rozwoju. W tym celu musisz obrać konkretną grupę docelową. Do niej właśnie będziesz kierować swoją ofertę. Profil klienta idealnego pozwoli łatwiej dobrać metody promocji własnej działalności. Uprości też wybór miejsca lokalu, w którym najprawdopodobniej pojawi się klient reprezentujący obraną grupę docelową.

Plan marketingowy kawiarni powinien zawierać sposoby promowania lokalu tak, by stanowił on alternatywę na tle konkurencji. Pomysły realizacji mogą być przeróżne. Począwszy od unikalnego wyposażenia kawiarni, przez zmyślne banery, kolorowe ulotki, a na promocji internetowej skończywszy. Skuteczny marketing prowadzi do sukcesów, te zaś pozwalają osiągać kolejne cele. Tak właśnie powstaje wizja rozwoju.

Co zrobić, aby nie popełnić błędów przy zakładaniu kawiarni?

Realizując pomysł napisania biznesplanu restauracji lub kawiarni, zakładasz, że wszystko potoczy się jak należy. Twój biznes przynosił będzie spore dochody, czyniąc Cię tym samym człowiekiem sukcesu. Niestety w rzeczywistości bywa różnie i niekiedy nawet najlepiej napisany biznesplan nie uchroni przed popełnieniem błędów.

Jednym z nich jest brak odpowiedniej wiedzy i doświadczenia w temacie funkcjonowania kawiarni. Bywają przypadki, kiedy osoby, które zdecydowały się rozpocząć przygodę z gastronomią polegają wyłącznie na własnych preferencjach. Co więcej, początkujący przedsiębiorcy bardzo często nie potrafią dostrzec własnych błędów oraz przede wszystkim idących za nimi konsekwencji. Nie potrafiąc przewidzieć tych konsekwencji, możesz zacząć popełniać kolejne błędy. Te zaś doprowadzą nawet do zamknięcia kawiarni.

Kolejnym błędem jest nieodpowiedni dobór lokalizacji, jak i samego lokalu. Wiele osób pomija ten etap. Zamiast sprawdzić okolicę, zrobić rozeznanie wśród potencjalnych klientów, z miejsca decyduje się na otwarcie punktu gastronomicznego. Bywa więc, że obrany profil działalności nie wpisuje się w potrzeby okolicznych mieszkańców.

Do bardzo powszechnych błędów zaliczają się też brak zapału oraz cierpliwości. Niejednokrotnie bowiem zdarzają się przypadki, w których przedsiębiorcy liczą na łatwy i szybki zysk. Zniechęcają się do dalszej pracy, gdy okazuje się, że aby odnieść sukces, należy wykazać się zaangażowaniem i umiejętnością stopniowego osiągania kolejnych celów.

Dobry biznesplan kawiarni to największy atut Twojej działalności

Otwarcie własnego lokalu w postaci kawiarni to marzenie wielu osób. Jako że przedsięwzięcie takie jest dość kosztowne, świetnym pomysłem okazuje się sięgnięcie po różnego rodzaju dofinansowanie. Aby je otrzymać, potrzebujesz jednak dobrze napisanego, skutecznego biznesplanu. Dokument ten zawiera wszelkie Twoje pomysły i koncepcje ich realizacji. Będzie nie tylko wizytówką podczas załatwiania formalności, ale też osobistym wsparciem w prowadzeniu biznesu.

Interesujesz się gastronomią, ale szukasz innych wyzwań niż prowadzenie kawiarni? Przeczytaj 10 złotych zasad przy zakładaniu własnego foodtrucka! Może właśnie kawiarnia na kółkach okaże się Twoim powołaniem?

Czy ten artykuł był pomocny? Tak Nie

Najnowsze posty

Zimowa herbata rozgrzewająca – aromatyczne napary na mrozy!

Gdy za oknem mróz szczypie w policzki, a dłonie szukają ciepła, nic nie rozgrzeje Cię lepiej…

Czytaj więcej

Wino do gotowania – jakie wybrać i jak je łączyć z potrawami?

Wino w kuchni to składnik, który potrafi wydobyć głębię smaku z każdej potrawy. Czerwone czy białe,…

Czytaj więcej

Najlepsze ryby na wigilię – tradycyjne i nowe propozycje

Zastanawiasz się, jaką rybę podać na wigilijnym stole? Możliwości jest mnóstwo! Od klasycznego karpia po bardziej…

Czytaj więcej

Pyłek pszczeli w diecie – jak go stosować?

Pyłek pszczeli to naturalny superfood, który może stać się Twoim sprzymierzeńcem w walce o dobre zdrowie…

Czytaj więcej