Wiele restauracji szuka nowych sposobów, które sprawią, że ich klienci poczują się wyjątkowo, a tym samym chętniej odwiedzą ponownie lokal. Dużą rolę w tej kwestii odgrywa obsługa gości przez kelnerów. Jedną z najlepszych metod jest serwis francuski. W tym artykule zawarliśmy jego najważniejsze założenia oraz różne typy.
Wiele restauracji szuka nowych sposobów, które sprawią, że ich klienci poczują się wyjątkowo, a tym samym chętniej odwiedzą ponownie lokal. Dużą rolę w tej kwestii odgrywa obsługa gości przez kelnerów. Jedną z najlepszych metod jest serwis francuski. W tym artykule zawarliśmy jego najważniejsze założenia oraz różne typy.
Założenia serwisu francuskiego w obsłudze gości w restauracjach
Serwis francuski pod wieloma względami przypomina serwis angielski. Tutaj również kelnerzy poświęcają dużo czasu i uwagi na obsługę jednego klienta lub stolika. Wymaga też ogromnej wprawy, doświadczenia oraz wytrzymałości, ponieważ metoda ta jest dość skomplikowana. Na czym więc polega serwis francuski?
W pierwszej kolejności na stolik podawana jest pusta zastawa. Następnie obsługa przychodzi z półmiskami z jedzeniem. Ważne jest, aby kelner stał po lewej stronie klienta. Dzięki temu gość może obejrzeć danie, które zamówił. Jedzenie jest nakładane na talerz jedną ręką za pomocą widelca i łyżki. W tym celu wykorzystuje się szereg chwytów:
- szczypcowy płaski (poziomy),
- szczypcowy wysoki,
- szczypcowy rozwarty,
- szczypcowy boczny.
Ich opanowanie wymaga niemałego doświadczenia, więc często dopuszcza się korzystanie ze szczypiec. W przypadku np. kawioru czy szparagów stosuje się specjalistyczne sprzęty.
Typy serwisu francuskiego
Ze względu na swój skomplikowany charakter serwis francuski został podzielony na dwa typy: A i B. Różnica między nimi jest niewielka, ale wystarczająca, aby obie metody obsługi gości były stosowane w różnych restauracjach.
Serwis francuski typu A (pełny)
Serwis francuski typu A nazywany jest też pełnym. Jest to związane z tym, że to kelner wykonuje wszystkie czynności. Po prezentacji nakłada on na talerz wybrane przez gościa potrawy. Jak już wspomniano, robi to jedną ręką, stojąc po lewej stronie. W przypadku prezentacji i nalewania napojów z butelek, karafek czy dzbanków kelner powinien przejść na prawą stronę.
Nakładając potrawy, obsługa musi pamiętać, aby talerz nie był przepełniony. Ważne jest też ułożenie poszczególnych elementów dania. Potrawy główne np. mięsa i ryby powinny znaleźć się najbliżej klienta. Dodatki sycące kładzie się po prawej stronie talerza, a warzywa po lewej. Jeżeli zamówienie podawane jest z sosem, to można nim polać jedynie mięso. Dodatkowo na krawędzi talerza nie może się znajdować nawet plamka.
Serwis francuski typu B (półpełny)
W serwisie francuskim typu B kelner ma obowiązek zaprezentować potrawę na półmisku. Z kolei gość sam nakłada danie na swój talerz. Obsługa nie musi więc stosować się do zasad ułożenia poszczególnych elementów. Przez to ten typ nazywany jest też serwisem francuskim uproszczonym lub półpełnym.
Ponadto napoje są nalewane przez kelnera po lewej stronie. Jeżeli klient poprosi o zostawienie butelki szampana lub wina na stole, wówczas dobrą praktyką jest zapewnienie odpowiedniej temperatury napoju. Pomocne okażą się stalowe wiaderka wypełnione lodem. Zwykle stanowią one podstawowe wyposażenie baru i restauracji.
Jakie restauracje powinny wdrożyć francuski serwis obsługi?
Czasochłonność serwisu francuskiego sprawia, że w zwykłych restauracjach nie jest on tak popularny jak np. serwis talerzowy. Kelner bowiem jest zmuszony stać i obsługiwać jeden stolik przez kilkanaście, a nawet kilkadziesiąt minut. Z tego powodu nie może podejść do innego klienta. Pod tym względem serwis francuski nie sprawdzi się więc w restauracjach z dużą liczbą stolików lub zbyt małą liczbą pracowników. Ponadto dochodzi kwestia ich przeszkolenia, co może być utrudnieniem w lokalach z dużą rotacją.
Z drugiej jednak strony właściwie przeprowadzony serwis francuski pozwala klientowi poczuć się ważnym i wyjątkowym. Taka osoba chętniej wróci do lokalu. Dlatego wiele renomowanych restauracji, chociażby te posiadające gwiazdki Michelin, decyduje się na wprowadzenie opisywanej metody. Ich grono gości nie jest tak duże, jak w zwykłych restauracjach, ale za to są oni bardziej skłonni do zapłacenia więcej.
Serwis francuski w obsłudze gości – podsumowanie
Serwis francuski to doskonały sposób na zapewnienie sobie lojalnych i często wracających klientów. Poczucie wyjątkowości oraz profesjonalna prezencja dań sprawiają, że restauracja w ich oczach jest wykwintna. Aby to osiągnąć, należy zadbać o odpowiednie przeszkolenie kelnerów. Pozwoli im to zdobyć cenne doświadczenie oraz wprawę w precyzyjnym nakładaniu potraw jedną ręką.
Dla wszystkich tych, którzy poszukują wiedzy z zakresu prowadzenia własnej działalności gastronomicznej, przygotowaliśmy szereg specjalistycznych artykułów. Dowiesz się z nich m.in. jak powinna wyglądać karta menu restauracji.
Udostępnij