Serwis angielski jest jednym z podstawowych sposobów obsługi gości w restauracji. Wyróżniają go niezwykły profesjonalizm oraz elegancja. Jak dokładnie wygląda serwis po angielsku? Tego dowiesz się po przeczytaniu naszego artykułu. Poznasz założenia oraz zasady, do których kelnerzy powinni się stosować.
Serwis angielski jest jednym z podstawowych sposobów obsługi gości w restauracji. Wyróżniają go niezwykły profesjonalizm oraz elegancja. Jak dokładnie wygląda serwis po angielsku? Tego dowiesz się po przeczytaniu naszego artykułu. Poznasz założenia oraz zasady, do których kelnerzy powinni się stosować.
Założenia metody angielskiej w obsłudze gości w restauracjach
Głównym elementem serwisu angielskiego jest dodatkowy stolik nazywany gerydonem. W razie potrzeby możesz też wykorzystać zwykłe stoły lub wózki kelnerskie z hamulcami. Ważne, żeby były one zasłonięte obrusem albo serwetą oraz miały podobną wysokość co stoły konsumpcyjne. Gerydon ustawia się w miejscu widocznym dla wszystkich obsługiwanych gości. W zależności dla ilu osób przewidziane jest danie, może to być przy stoliku lub na środku sali.
- Wózek kelnerski – nośność statyczna 500 kg – 3 półki 469,00 zł
- Wózek kelnerski – 3 półki – do 500 kg – Royal Catering 419,00 zł
- Wózek kelnerski – 3 półki – 355 kg 389,00 zł
-
Wózek kelnerski – 4 półki – do 200 kg
599,00 zł559,00 zł
Na dodatkowym stoliku umieszcza się półmiski z niepokrojonymi potrawami. Są prezentowane przez kelnera lub kucharza. Następnie przystępuje on do porcjowania i układania jedzenia na przygotowanych wcześniej talerzach. Dobrą praktyką jest ich wcześniejsze podgrzanie, jeżeli zamówione zostały dania na gorąco. Kolejnym krokiem jest podawanie gościom jedzenia. W serwisie angielskim, podobnie jak w serwisie talerzowym, należy to robić od prawej strony klienta. Wyjątek stanowią sytuacje, gdy osoby obsługiwane siedzą w lożach.
Opisywana metoda stosowana jest przeważnie do następujących rodzajów potraw:
- dań mięsnych podawanych w całości lub dużych kawałkach np. pieczonego drobiu, dziczyzny,
- dań rybnych wymagających filetowania,
- dań z dużych skorupiaków np. homarów, langust,
- dań z owoców wymagających dzielenia np. arbuzów, melonów, ananasów,
- sałatek i koktajli przyrządzanych w obecności gości np. sałatki cezar.
Decydując się na serwis angielski, należy pamiętać o kilku ważnych zasadach:
- kelner powinien cały czas patrzeć na gości z wyjątkiem momentu tranżerowania/filetowania,
- porcjując, nie wbijaj widelca w potrawę, tylko przytrzymuj ją wybrzuszoną stroną sztućca,
- w przeciwieństwie do serwisu francuskiego do nakładania jedzenia używa się dwóch rąk,
- układając porcje, należy pamiętać o zachowaniu estetycznej kompozycji na talerzu,
- sosy i soki wydzielające się podczas porcjowania nabiera się łyżką, której spód wyciera się widelcem, aby uniknąć zachlapania,
- podczas podawania talerze z jedzeniem należy trzymać przez serwetę kelnerską.
Stosując się do powyższych zasad, na pewno będziesz w stanie skutecznie wprowadzić serwis angielskim w swoim lokalu.
Jakie restauracje powinny wdrożyć angielski serwis obsługi?
Opisywana metoda uważana jest za niezwykle widowiskową i elegancką. Niestety jest też praco- oraz czasochłonna. Ponadto wymaga od kelnerów doświadczenia, wprawy oraz umiejętności pracy ze świadomością, że goście obserwują każdy ich krok. Które restauracje mogą zatem sobie na to pozwolić?
Serwis angielski zwykle spotykany jest w wykwintnych i renomowanych lokalach, które bardzo często posiadają gwiazdki Michelin. Przeszkolona obsługa i doskonale wie, jak poradzić sobie z publicznym porcjowaniem dań. Metoda angielska jest przeznaczona głównie dla niewielkiej grupy gości (maksymalnie 8 osób). Kelner musi poświęcić jej 100% swojej uwagi. Dlatego też stosuje się ją w miejscach o stosunkowo małym obłożeniu lub posiadających duży zespół. Ponadto konieczność ustawienia stolika lub wózka wymaga odpowiedniej przestrzeni.
Z drugiej jednak strony serwis angielski coraz częściej można spotkać podczas różnych rodzinnych uroczystości, np. wesel czy urodzin. Mimo że nie jest on tak popularny jak serwis rosyjski, to sprawdza się, gdy goście zażyczą sobie m.in. pieczonego dzika. Wówczas konieczna jest pomoc większej liczby kelnerów, którzy podają pokrojone porcje uczestnikom imprezy. Dzięki temu restauracje z salami bankietowymi oraz domy weselne czy firmy cateringowe również mogą wykorzystać serwis po angielsku.
Pozostałe obowiązki kelnerskie w restauracjach
Stosowanie się do różnych metod obsługi gości to nie jedyne zadanie kelnera w restauracji. Przez cały czas musi on pamiętać o podstawowych czynnościach, które świadczą o jego profesjonalizmie. Mowa tutaj o wymaganiach stawianych przed każdym pracownikiem obsługi.
Kelner odpowiedzialny jest m.in. za utrzymanie porządku na sali. Do jego obowiązków wchodzą sprzątanie, ustawianie i wycieranie krzeseł oraz stołów, regularne wietrzenie, wymianę kwiatów w wazonach itd. Musi też pamiętać o uzupełnianiu solniczek, pieprzniczek, cukiernic czy serwetników. Oczywiście do jego podstawowych zadań zalicza się przyjmowanie rezerwacji, zbieranie zamówień, podawanie potraw i zamykanie rachunku. Musi też informować swojego managera o niezadowolonych gościach lokalu.
Przez cały czas od kelnera wymaga się przestrzegania zasady „klient nasz pan”. Nie może więc się z nim kłócić czy komentować jego decyzji. Powinien za to bezzwłocznie podchodzić do stolika, gdy jest o to proszony, znać każdą pozycję z karty menu restauracji oraz pomagać przy wyborze potraw. Z tego powodu obsługa lokalu musi cechować się wysoką kulturą osobistą. Ważny jest też wygląd kelnera. Sprowadza się on do czystego stroju, odpowiedniego obuwia, a także dbałości o włosy, ręce oraz paznokcie.
Kelner musi też wiedzieć, które czynności ma wykonywać po danej stronie gościa. Po prawej serwowane są dania główne. Ponadto po tej stronie podaje się też karty, nakrywa talerze, wykłada i wymienia sztućce leżące po prawej, ustawia szkła oraz zbiera brudne naczynia. Z prawej strony prezentuje i serwuje się też napoje, w tym alkoholowe. Jeżeli klient sobie tego życzy, można zostawić butelkę na stole. W tym celu warto wykorzystać wiaderka na lód będące częstym elementem wyposażenia baru. W nich napoje takie jak szampany czy wina zachowają odpowiednią temperaturę.
Lewa strona przeznaczona jest z kolei do wykładania i wymiany pozostałych sztućców. Z niej stawia się naczynia z pieczywem oraz surówkami, jak i podaje miseczki do mycia dłoni. Prezentowanie oraz serwowanie potraw z półmisków, waz, patelni czy nelsonek również robi się od lewej.
Serwis angielski w obsłudze gości – dlaczego taki ważny?
Serwis angielski bez wątpienia można zaliczyć do efektownych metod obsługi gości restauracji. Pozwala on jednocześnie zaprezentować doświadczenie kelnerów oraz pięknie przyrządzone potrawy. Wiążą się z nim jednak pewne wymagania, którym mogą sprostać lokale gastronomiczne o odpowiednim zapleczu. Wiedza zdobyta po przeczytaniu tego artykułu pozwoli Ci wprowadzić serwis po angielsku w swojej restauracji.
Szukasz innych informacji na temat prowadzenia własnej działalności? Sprawdź nasze pozostałe wpisy, w których znajdziesz informacje m.in. o HACCP w gastronomii.
Udostępnij