Drobna stłuczka, niewielka kolizja czy nawet opady gradu sprawiają, że w idealnej karoserii Twojego auta pojawiają się odkształcenia. W takich sytuacjach na pewno zadajesz sobie pytanie – jak usunąć wgniecenie w samochodzie domowym sposobem? Z chęcią Ci odpowiemy. Wystarczy, że przeczytasz nasz dzisiejszy artykuł.
Drobna stłuczka, niewielka kolizja czy nawet opady gradu sprawiają, że w idealnej karoserii Twojego auta pojawiają się odkształcenia. W takich sytuacjach na pewno zadajesz sobie pytanie – jak usunąć wgniecenie w samochodzie domowym sposobem? Z chęcią Ci odpowiemy. Wystarczy, że przeczytasz nasz dzisiejszy artykuł.
Ile mniej więcej czasu zajmuje naprawa wgniecenia?
Najprościej mówiąc – to zależy. Samodzielna naprawa wgnieceń w aucie może być albo bardzo czasochłonna, albo wręcz przeciwnie. Bywa, że niektóre wgniecenia usuniesz zaledwie w pięć minut, ale są też takie, na których wyciągnięcie poświęcisz nawet kilka godzin. Istotny jest tutaj rodzaj i stopnień uszkodzenia karoserii. Nie bez znaczenia są również gabaryty pojazdu oraz element karoserii, który chcesz naprawić.
Naprawa wgnieceń w aucie – niezbędne narzędzia
Chcąc samodzielnie usunąć wgniecenie w aucie, potrzebujesz odpowiednie narzędzia. Do dyspozycji masz dwie metody – wypychanie i wyciąganie wgnieceń. Zaraz dowiesz się, jakie narzędzia będą niezbędne do każdej z nich.
Zacznijmy od wypychania wgnieceń. Polega ona na prostowaniu od wewnętrznej strony wgniecionej blachy. Wypychanie stosuje się w przypadku tych elementów nadwozia, do których nie ma utrudnionego dostępu od środka.
W tym przypadku zastosuj heble oraz wypychacze blacharskie działające na zasadzie dźwigni. W przypadku elementów ze wzmocnieniami, zamiast wypychacza użyj narzędzia, które wprowadzisz pod karoserię na zasadzie skręcania. Heble blacharskie kupisz w zestawach. Każdy element przystosowany jest do różnych wgnieceń pod względem ich wielkości i kształtu oraz grubości blachy.
Do drugiej techniki potrzebujesz narzędzi do wyciągania wgnieceń. W praktyce metoda ta okazuje się być dużo prostsza. Zastosujesz ją do elementów nadwozia, które wymagałyby demontażu do przeprowadzenia wypychania.
Tutaj również masz do czynienia z gotowymi zestawami. Zazwyczaj znajdziesz w nich:
- pistolet na klej,
- grzybki (przyssawki),
- dźwignię,
- skrobak do usuwania kleju,
- klej termozgrzewalny.
Komplet nie jest skomplikowany w użyciu, więc na pewno sobie poradzisz z jego obsługą. Z kolejnej części artykułu dowiesz się krok po kroku, jak wygląda wyciąganie wgnieceń w aucie.
Czasami podczas usuwania odkształceń w karoserii konieczne jest jej ponowne lakierowanie. Najlepiej powierzyć to zadanie specjaliście, ale jeśli masz do tego smykałkę i zapał to świetnie! Nie wiesz, czego potrzebujesz? Dowiedz się, jaki pistolet lakierniczy wybrać, aby Twoje auto zachwycało nowym kolorem.
Usuwanie wgnieceń i wgniotek krok po kroku
Dotychczas pobieżnie wyjaśniliśmy, jak usunąć wgniecenie w samochodzie domowymi sposobami. Czas więc przyjrzeć się bliżej temu zagadnieniu i omówić krok po kroku cały proces. Na pewno możesz liczyć na praktyczne rady.
Pierwszą czynnością, jest przetarcie wgniecionego miejsca środkiem odtłuszczającym. Ma to na celu zwiększenie efektywności kleju. Nie chcesz chyba, żeby podczas wyciągania przyssawka odpadła po pierwszym pociągnięciu, prawda?
Następnie przy użyciu pistoletu nanieś niewielką ilość kleju na grzybek i przyłóż go do wgniotki. Staraj się umieścić element na samym środku odkształcenia. Dzięki temu podczas wyciągania siła rozłoży się równomiernie i unikniesz późniejszych poprawek.
Teraz dociskając przyssawkę z dużą siłą, przytrzymaj ją przez chwilę i poczekaj, aż klej zaschnie. Gdy tak już się stanie, załóż dźwignię na grzybek i powoli obróć pokrętło. Kręć do momentu, aż przyssawka sama odejdzie od karoserii.
Teraz wystarczy pozbyć się resztek zaschniętego kleju. Do tego celu użyj dołączonej do zestawu skrobaczki. Jeśli pozostały klej nie będzie chciał zejść, podgrzej go i zetrzyj środkiem odtłuszczającym lub np. denaturatem.
Może się zdarzyć, że wgniecenie będzie trudne do wyciągnięcia. Spotkasz się z tym m.in. przy dużych uszkodzeniach. Wtedy wystarczy, że powtórzysz całą procedurę od początku.
Jeśli chodzi o praktyczne porady, jak wyciągnąć wgniecenie w samochodzie, to pamiętaj o kilku prostych zasadach.
Po pierwsze, usuwanie wgniotek przeprowadzaj wyłącznie w tych miejscach karoserii, które nie były jeszcze prostowane. Jeśli nie masz co do tego pewności, użyj miernika grubości lakieru. Pozwoli on określić, czy dany element nadwozia był już naprawiany.
Po drugie, zwróć uwagę na rozmiar wgniotki. Małe wymagają użycia kompletnie innych przyssawek niż w przypadku dużych odkształceń. Ponadto stosuj niewielką ilość kleju. Paradoksalnie im będzie go więcej, tym słabsze okaże się połączenie. W efekcie przyssawka odejdzie od karoserii szybciej, niż powinna.
Co w sytuacji, gdy przy wyciąganiu wgniecenia użyjesz zbyt dużo siły i powstanie wybrzuszenie? Nie musisz się tym zbytnio przejmować. Wystarczy, że dociśniesz to miejsce plastikowym bolcem.
Na koniec niezwykle ważna rada. Nie porywaj się z motyką na słońce! Są sytuacje, w których samodzielne wyciągnięcie wgnieceń w aucie jest zbyt skomplikowane lub wręcz niemożliwe. Podejmując się takiego wyzwania, możesz bardziej zaszkodzić niż pomóc. Dlatego w przypadku poważnych uszkodzeń karoserii najlepiej udaj się do warsztatu blacharsko-lakierniczego.
- Stojak lakierniczy – wózek
- Miernik grubości lakieru – 500 μm – mini USB 719,00 zł
-
Miernik grubości lakieru – 1400μm – mini USB
369,00 zł339,00 zł - Miernik grubości lakieru – 500 μm – USB 449,00 zł
Usuwanie wgnieceń bez lakierowania, czyli co to jest PDR?
Zastanawiając się nad tym, jak wyciągnąć wgniecenie w drzwiach samochodu i nie tylko, pamiętaj też o zachowaniu ostrożności. Możesz bowiem uszkodzić przy tym lakier auta! Oczywiście lakierowanie samochodu krok po kroku wchodzi w grę, ale nie jest to konieczne.
Istnieją sposoby na bezinwazyjne usuwanie wgnieceń, przy których nie uszkodzisz lakieru samochodowego. Jednym z nich jest tzw. masowanie blachy. Technika ta wykorzystuje naturalną sprężystość karoserii. Do jej przeprowadzenia musisz mieć dostęp do wewnętrznej strony wklęśniętej powierzchni. W wielu przypadkach będzie to wymagało zdemontowania jakiejś części Twojego auta. No, chyba że uda Ci się dostać tam w inny sposób np. przez otwory technologiczne.
Do prostowania w ten sposób potrzebujesz młotka blacharskiego. Uderza się nim w wypukłość, usuwając tym samym wklęśnięcie. Pamiętaj, aby podczas masażu blachy zachować wyczucie i nie uderzać zbyt mocno. W przeciwnym razie doprowadzisz do pojawienia się wypukłości w miejscu wgniecenia.
Drugą metodą jest tzw. sposób na klej, czyli PDR (ang. Paintless Dent Repair), którą opisywaliśmy wcześniej. Usuwanie wgnieceń tą techniką jest bardzo łatwe nawet jeśli dopiero zaczynasz przygodę z blacharstwem. Podczas prostowania karoserii nie musisz niczego demontować, odkręcać i szukać dostępów. Oprócz gotowego, w pełni kompletnego zestawu, nie potrzebujesz innych narzędzi.
Zalety i wady metody PDR
Jeśli chodzi o wyciąganie wgnieceń metodą PDR to pamiętaj, że ma ona zarówno wady, jak i zalety.
Plusem jest oczywiście oszczędność. Za zestaw zapłacisz niewielkie pieniądze, usuniesz wgniecenia bez konieczności renowacji lakieru, a także oszczędzisz sporo czasu. Używając zestawu PDR poświęcisz na pracę od kilkunastu minut do maksymalnie kilku godzin (wszystko zależy od wielkości i ilości wgnieceń). Dla porównania metody, po których konieczne jest lakierowanie, wydłużają czas pracy do nawet kilku dni.
Jeśli chodzi o wady, to metoda PDR nie jest uniwersalna. Niestety nie wszystkie wgniecenia da się usunąć „na klej”. Dotyczy to m.in. złamania blachy lub uszkodzenia lakieru. W tych sytuacjach potrzebujesz pomocy fachowca. Nie obejdzie się też bez malowania.
Jak wyciągnąć wgniecenie? Prosto i szybko!
Zastanawiając się, jak usunąć wgniecenie w aucie domowym sposobem, warto zainteresować się jedną z metod bezinwazyjnej naprawy karoserii. Jeśli uszkodzisz lakier, to i tak czeka Cię wizyta w warsztacie. Lepiej sobie tego oszczędzić.
Zanim przejdziesz do wyciągania wgnieceń, oceń swoje możliwości, umiejętności, a także stopień uszkodzenia karoserii. Sprawdź, jakiej wielkości jest uszkodzenie i ile ich jest. Pozwoli Ci to dobrać odpowiednią technikę.
Zdecydowanie najłatwiejsza jest metoda PDR, czyli z zastosowaniem kleju. W tym przypadku potrzebujesz gotowego zestawu, w którym znajdziesz wszelkie niezbędne elementy do wyciągania wgnieceń. Jeśli masz już fach w ręku, to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby spróbować masowania blachy i wypychania za pomocą hebli blacharskich.
Pamiętaj, że to nie wstyd zgłosić się po pomoc do fachowca. Czasem lepiej skorzystać z jego usług i zapłacić raz, niż pogorszyć sytuację i płacić kilka razy.
Chcesz samodzielnie wyciągać wgniecenia nie tylko ze swojego auta? Dowiedz się, jak otworzyć warsztat samochodowy, w którym spełnisz to marzenie!
Udostępnij